printlogo


طلبه و فعال اقتصادی:
نداشتن نگاه کارشناسی راه توسعه تولید را سد می‌کند/ما از مسئولین انتظاری جز اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده نداریم
نداشتن نگاه کارشناسی راه توسعه تولید را سد می‌کند/ما از مسئولین انتظاری جز اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده نداریم
کد خبر: 6446
طلبه و فعال اقتصادی گفت: در مسیر تولید با ضوابط کارشناسی نشده مواجه هستیم و در برخی موارد هم ضوابط صحیح موجود، محقق نمی‌شود و همین دو موضوع باعث شده به جای مانع زدایی، مانع زایی شود و راه توسعه برای تولید بسته شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، محمد پاشایی مدیرعامل صنایع چوبی تک درخت با اشاره به محدودیت‌های موجود در حوزه تولید گفت: ظرفیت تولید کم نیست؛ اما به دلیل وضعیت اقتصادی جامعه، تورم و عدم بی ثباتی قیمت‌ها، مشتریان امکان خریدشان کاهش یافته است و در چنین شرایطی ما نیز مجبور به فعالیت با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی خود هستیم که این امر برای یک تولیدکننده فاجعه بزرگی است.
مدیرعامل صنایع چوبی تک درخت ادامه داد: وضعیت بازار، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و قدرت خرید روند نزولی داشته و نوع سیاست‌گذاری‌ها نیز به ضرر تولید است، ما در مجموعه تولیدی خود فروش اقساطی یک ساله داشتیم اما مدتی است که بانک‌ها طبق مصوبات جدید، دیگر چک یک ساله قبول نمی‌کنند و حداکثر زمان برای سررسید اسناد خرید دین شش ماهه شده و همین امر در میزان فروش تاثیر بسیار منفی‌ای خواهد داشت، چرا که مشتری این امکان را ندارد در طول شش ماه تمام هزینه‌ها را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مالیات باید به امور زیر بنایی تولید محصولات داخلی اختصاص یابد، بیان کرد: تاکید رهبری بر ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند زمینه مناسبی برای فروش محصولات است، فراهم کردن زمینه تولید داخلی و رسیدن به فضای رقابتی و در نتیجه ارتقای کمی، کیفی و تنوع تولیدات از رسالت‌های حکومت است و باید برای آن تمهیداتی درنظر داشته باشد.
برخی می‌گفتند طلبه را چه به تولید و کارآفرینی
این فعال اقتصادی اضافه کرد: رهبری با بیان اینکه اشتغالزایی جهاد اکبر است حوزه رسالت ما را مشخص کرده‌اند؛ از این رو علی‌رغم محدودیت‌های موجود قاطعانه به این حوزه ورود پیدا کردم.
پاشایی ادامه داد: خانواده‌ام در آذربایجان شرقی پیشینه فعالیت تولیدی دارند اما در شهر قم، در ابتدای راه یک طلبه بودم و با نقطه نظرات متفاوتی مواجه شدم، برخی  تمسخر کرده و می‌گفتند یک روحانی و طلبه را چه به تولید، برخی نیز نه تنها استقبال کردند بلکه برای حمایت از توسعه کار ما آبرو هم گذاشتند و راهنمایی و مشاوره دادند.
وی عنوان کرد: دعای خیر ۳۶ خانواده‌ای که به طور مستقیم زیر چتر تک درخت مشغول به کار هستند پشتیبان تمام افرادی است که از کار ما حمایت کردند، یعنی آن‌ها هم در این اشتغالزایی، کسب نان حلال و رفع نیاز‌های بخشی از جامعه شریک هستند و از این بابت از آن‌ها تشکر می‌کنیم.
این فعال اقتصادی کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و عنوان کرد: اهالی تولید دلال و یا سرمایه‌دار نیستند که منابع زیادی داشته باشند و از این رو نقدینگی کافی ازجمله دغدغه‌های ما است.
از مسئولین انتظاری جز تصمیم کارشناسی نداریم
مدیرعامل صنایع چوبی تک درخت سپس با تاکید بر ضرورت وجود دیدگاه تخصصی و علمی توسط مسئولین گفت: از تجربیات نیم قرن فعالیت تولیدی خانواده‌ام بهره برده‌ و با فضای تولید آشنا هستم و از طرف تمام تولیدکنندگان می‌گویم، هیچ انتظاری از مسئولین نداریم؛ به این معنا که انتظار نداریم کار خاصی برای ما انجام دهند اما باید علم و تخصص تولید را داشته و زیرساخت‌ها را تامین کنند. که در این صورت تولید کنندگان به نحو احسن رسالت تولیدی خود رو بیش از پیش ایفا میکنند
وی ادامه داد: مسئولین باید کارشناسی شده ضوابطی وضع کنند که مسیر تولید را هموارتر کند نه اینکه شرایطی ایجاد کنند که دست و پا گیر و مانع توسعه تولید باشد، درواقع مسئولین نباید به جای مانع زدایی، مانع زایی کنند.
این فعال اقتصادی حوزه صنعت چوب عنوان کرد: در صنعت چوب از ابتدا که مواد اولیه و چوب تازه خریداری می‌شود تا زمانی که بعنوان محصولی کامل به دست مشتری برسد پروسه‌ای در حدود یک سال را طی می‌کند و زمان بازگشت سرمایه کوتاه مدت نیست؛ اما طبق ضوابطی که تعریف شده تسهیلاتی که برای خرید مواد اولیه اعطا می‌شود باید حداکثر طی شش ماه و در قالب سه قسط به بانک پرداخت شود که در صنف ما عملا امکانپذیر و مفید فایده نیست.
برخی مسئولین هنوز تورم را باور نکرده‌اند
وی افزود: نیاز داریم ضوابط برای هر صنف مطابق با شرایط آن باشد و گاهی یک دستورالعمل کلی برای همه پاسخگو نیست و گاهی برخی ضوابط، مشتری‌ها را از ما می‌گیرد، در برخی موارد عملکردها به گونه‌ای است که گویی مسئولین باور نکرده‌اند تورم تا ده برابر افزایش یافته و امکان پرداخت اقساط شش ماهه وجود ندارد.
پاشایی با بیان اینکه در برخی موارد هم مصوبات درست است اما به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: بانک مرکزی مصوب کرده، برای دریافت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش، نیازی نیست تولید کننده ده درصد مبلغ وام را بعنوان رسوب حساب داشته باشد؛ اما در عمل بانک‌ها پرداخت تسهیلات به این شکل را قبول نمی‌کنند و یا در نهایت با عناوین مختلف ده درصد از تسهیلات را به نفع بانک بلوکه می‌کنند.
وی تاکید کرد: با شرایط موجود تولیدکننده نمی‌تواند خود را با نرخ تورم تطبیق دهد و زمینه نابود شدنش فراهم می‌شود و در صنعت چوب همکارانی داشتیم که مجبور شدند فعالیت خودرا متوقف کنند.
تولیدکننده در جایگاه متهم نیست


مدیرعامل صنایع چوبی تک درخت عنوان کرد: طبق مصوبات اخیر، بانک‌ها صرفا موظف به پرداخت ۶۰ تا ۹۰ درصد فروش سال گذشته در قالب تسهیلات خرید مواد اولیه به تولید کنندگان هستند، هر چند که این نیز در عمل محقق نمی‌شود و یکی از موانع تولید است، ما در زمان اوج بحران کرونا که بسیاری از واحدها مجبور به تعطیلی شدند، توانستیم در راستای عمل به جهش تولید و اشتغال‌زایی، پرسنل را تا سه برابر افزایش دهیم اما برخی ضوابط هستند که بطور جدی مانع توسعه می‌شوند.
وی ادامه داد: در برخی موارد تولید کننده را در جایگاه متهم قرار داده و با سوء ظن فعالیت‌های او را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ لذا آن فضای اعتمادی که برای پیشرفت و تولید بین مسئولین و فرماندهان جهاد اکبر لازم است را از بین میبرد، در حالی که در وضعیت جنگ همه جانبه اقتصادی و با توجه به شرایط حساس جامعه، تنها راه نجات حمایت از عده ای است که تمام توانشان و حتی زندگی شان را تحت الشعاع تولید قرار داده اند ، لذا حتما در این راستا  نیاز داریم برای اصلاح امور اقتصادی جامعه، نوع نگاه به تولیدکنندگان حمایتی باشد.


 
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6446