printlogo


سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی اثر مثبت بر بازار خواهد گذاشت
سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی اثر مثبت بر بازار خواهد گذاشت
کد خبر: 6568
کارشناس اقتصادی با اشاره به ارائه بسته جدید ارزی بانک مرکزی و سیاست‌های رییس جدید این بانک، گفت: کلیات سیاست‌ها خوب بوده و در صورتی که به خوبی و درستی اجرا شود، بسته مناسب و مثمر ثمری خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،«شاهین شایان آرانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد سیاست‌های جدید بانک مرکزی، اظهار کرد: تاکید رییس کل جدید بانک مرکزی بر دو محور اصلی تثبیت نرخ ارز و کنترل و مهار تورم است که هر دو این برنامه‌ها، سیاست خوبی است و با پیاده شدن درست آن به‌طور قطع مفید و مثمر ثمر خواهند بود.

وی با بیان اینکه در این بین چالش‌های زیادی نیز وجود دارد که امیدواریم حل شود، افزود: این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که تنها مشکل مربوط به بانک مرکزی نیست و یک موضوع فراجناحی بوده و همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات و چالش‌های پیش‌رو برای محقق کردن بسته جدید ارزی محقق شود.

شایان آرانی تاکید کرد: اینکه بانک مرکزی بتواند هماهنگی‌های لازم را انجام داده و دستگاه‌های مختلف حاکمیتی را پای‌کار بیاورد، احتمال موفقیت بسته جدید ارزی را بالا می‌برد.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر «محمدرضا فرزین» رییس‌کل جدید بانک مرکزی با تشریح برنامه‌های این بانک برای مدیریت بازار ارز با بیان اینکه دو وظیفه اساسی بانک مرکزی حفظ ارزش پول و تورم است، از تدوین سیاست‌های اعتباری و پولی در راستای ثبات اقتصاد کلان خبر داد و گفت: سیاست‌های خوبی در این حوزه شروع شده و به‌طور حتم آن را ادامه خواهیم داد، اما در این دوره از سیاست‌های پولی برای پیشبرد اهداف اقتصاد کشور بیشتر استفاده خواهیم کرد. البته سیاست پولی یک سیاست دائمی نیست و می‌توان برای دوره کوتاه‌مدت ۶ ماهه از آن استفاده کرد.

وی، سیاست جدید ارزی را سیاست تثبیتی خواند و گفت: ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: دغدغه رییس‌جمهوری هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد. برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم.

فرزین افزود: به‌طور حتم نرخ سامانه نیما را روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات همه کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد.

وی گفت: سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. همه نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را به‌طور مستمر کوچک و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6568