printlogo


پژوهش نیازمند بودجه ۲۰درصدی است/در تولید مقاله رتبه ۱۵ و دراستفاده از فناوری در جایگاه ۸۰ هستیم
پژوهش نیازمند بودجه ۲۰درصدی است/در تولید مقاله رتبه ۱۵ و دراستفاده از فناوری در جایگاه ۸۰ هستیم
کد خبر: 6589
معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت: بودجه‌ ۵ درصدی پژوهش درحدی نیست که بتوان کار پژوهشی خاصی انجام داد؛ برای پژوهش کاربردی باید بودجه این بخش به حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد. درحال حاضر بودجه بسیاری دانشگاه‌ها به اندازه پرداخت حقوق اعضای هیات علمی است و به سختی می‌توانند بودجه‌ پژوهشی را تامین کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمد دلنواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: باید مقاله محوری ازسوی دانشجویان و استادان کنار گذاشته شود و تولید ثروت از علم صورت بگیرد؛ هنوز بسیاری از فعالیت های علمی به صورت مقاله‌محوری است و به همین دلیل نتوانسته ایم در بخش فناوری به پیشرفت های موردنظر دست یابیم.

وی افزود: در تولید مقاله رتبه ۱۵ و در استفاده از فناوری رتبه ۸۰ دنیا را داریم؛ این یک فاصله بزرگی است که برای رفع آن باید تلاش ها و تشویق‌ها به سمت فناوری برود.

بودجه بسیاری از دانشگاه‌ها به اندازه پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان است

دلنواز یکی از دغدغه های مهم حوزه پژوهش را کمبود بودجه عنوان کرد و ادامه داد: کارهای پژوهشی نیازمند بودجه های خاص است و در کل کشور بودجه های پژوهشی آن چیزی نیست که باید باشد و در واقع به حدی پایین است که نمی توان با آن کار خاصی انجام داد. بودجه خیلی از دانشگاه‌ها به اندازه پرداخت حقوق اعضای هیات علمی آنها است و به سختی می‌توانند بودجه‌های پژوهشی را پاسخگو باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت: از طرف بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم و معاونت فناوری ریاست جمهوری حمایت‌هایی صورت می گیرد و فعلا در سطح دانشگاه این بودجه را نداریم که بتوانیم پژوهش های بزرگی انجام دهیم اما امیدواریم که وزارت علوم و کل نهاد حاکمیتی نگاه خاص تری به موضوع پژوهش در دانشگاه ها داشته باشند تا بتوانیم مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد را حل و فصل کنیم و هم مهاجرت به نحو شایسته‌ای کاهش پیدا کند.

 

نیازمند بودجه ۲۰ درصدی برای پژوهش هستیم

وی ادامه داد: بودجه پژوهشی در دانشگاه خوارزمی ۵ درصد بودجه کل دانشگاه است و برداشت ما این است که این بودجه باید به ۲۰ درصد برسد. دانشگاه خوارزمی و خیلی از دانشگاه های دیگر این مشکلات را دارند حتی سهم پژوهش در کشور حدود نیم درصد تولید ناخالص ملی است.

دلنواز اظهار داشت: در دانشگاه‌ها بودجه‌ آنچنانی را به پژوهش اختصاص نمی دهند؛ به خاطر اینکه بودجه ها صرف امور جاری و حقوق و دستمزدها می شود. اگر بتوانیم ردیف جداگانه ای برای بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها اختصاص دهیم که بودجه درنظرگرفته شده فقط برای بحث پژوهش خرج شود، می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بودجه پژوهشی این دانشگاه ۱۵ میلیارد تومان در سال است، گفت: البته مقدار زیادی از این رقم بابت طرح های پژوهشی به اعضای هیات علمی بابت کارهایی که انجام می دهند، برمی‌گردد و درصد دیگر آن هم بابت هزینه‌کرد گرنت اعضای هیات علمی صرف می شود.

دلنواز افزود: تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه فرسوده است و با توجه به نرخ ارز و تحریم‌هایی که داریم خیلی از این تجهیزات را که «های تک» هستند، نمی توانیم خریداری کنیم. حتی اگر دستگاه جدیدی هم نخریم برای اورهال کردن و تعمیر و نگهداری دستگاه های قدیمی هم دچار مشکل هستیم. اگر بخواهیم تحقیقات به روز و در مرز دانش انجام دهیم، باید تجهیزات «های تک» داشته باشیم که با این بودجه ها سخت است بخواهیم آنها را تهیه کنیم.

واحدهای تحقیق و توسعه صنعت باید در داخل دانشگاه‌ها باشند

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت: باید واحدهای تحقیق و توسعه صنعت را در داخل دانشگاه ها بیاوریم تا هم صنایع و هم دانشگاه ها سود ببرند. صنعت باید در دانشگاه سرمایه گذاری کند؛ در واقع اگر می خواهد مشکلات بخش نوآوری و فناوری آن حل شود، باید در دانشگاه ها سرمایه گذاری کند. اگر بخواهیم به بودجه‌های دولتی و وزارت علوم اکتفا کنیم، خیلی راهگشا نخواهد بود. حتما باید صنعت وارد دانشگاه ها بشود همانطور که در دنیا صنایع آمده اند در دل دانشگاه ها و دیوارهای دانشگاه ها برداشته شده و صنایع در کنار دانشگاه ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

هنوز نتوانستیم اتصالی که باید با صنعت داشته باشیم دلنواز در خصوص مستقل شدن دانشگاه ها از بودجه دولتی اظهار داشت: ما به این فکر می کنیم و کارهایی انجام می دهیم اما درصد درآمدزایی آن کافی نیست. الان تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه به جاهای مختلف خدمات می دهد که البته محدود است؛ از طرف دیگر با توجه به پتانسیلی که داریم نمی توانیم از اعضای هیات علمی استفاده کنیم و همچنین نتوانستیم آن اتصال را با صنعت برقرار کنیم و البته این فقط منحصر به یک دانشگاه نیست و کل دانشگاه‌های این معضل را دارند.

دلنواز گفت: مشکل مهم دیگری که داریم این است که ما در دانشگاه ها به دانشجویان می گوییم کار نوآورانه در مرز دانش انجام دهند و از طرف دیگر از صنعت می خواهیم خواسته های خود را مطرح کنند اما خواسته های صنایع در مرز دانش نیست و ما اینجا به یک چالش برخورد می کنیم.

بسیاری از دانشجویان به دلیل نگرانی از آینده شغلی به مهاجرت فکر می‌کنند

دلنواز در ادامه درباره علل مهاجرت دانشجویان گفت: یکی از بحث‌هایی که در کلاس‌های درس دانشجویان دکترا و فوق لیسانس مطرح می شود، اشتغال است؛‌ اگر بتوانیم در داخل کشور شرایطی را ایجاد کنیم که مسیر شغلی دانشجویان روشن باشد و بتوانند در زمینه رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند، درصد زیادی از آمار مهاجرت کم می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی افزود: واقعیت این است که بسیاری از دانشجویان به دلیل اینکه آینده شغلی برای خود نمی بینند، از ابتدا به دنبال این هستند که مهاجرت ‌کنند؛ اگر شرایط حداقلی فراهم شود، شاید خیلی از مهاجرت‌ها اتفاق نیفتد و حتی مهاجرت معکوس هم داشته باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی در مورد مهاجرت اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز گفت: مشکلات اقتصادی یکی از دلایل مهاجرت اعضای هیات علمی است. هیات علمی ما مقایسه می کند که اگر در کشورهای اطراف کار کند، حقوق چند برابری نسبت به کشور خود می گیرد و همین خود یکی از دلایل مهاجرت بعضی از اعضای هیات علمی می شود، اگر شرایط اقتصادی برای اعضای هیات علمی مطلوب تر شود، همان مقدار مهاجرت هم قطعا کاهش پیدا می کند.

وی یادآور شد: خیلی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نخبه زمان خود در دوران دانشجویی بودند که هیات علمی شدند و خواسته اند که در کشور باشند و گرنه شاید در دوران دانشجویی هم شرایط مهاجرت و ادامه تحصیل برای آنها فراهم بود. خیلی از این افراد هم فارغ التحصیلان دانشگاه‌های خارجی هستند که می توانستند در آن کشور بمانند اما به میهن خود بازگشتند که نشان می دهد همه دوست دارند که در کشور خود خدمت کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی همچنین درباره اقدامات انجام شده در این دانشگاه در راستای حمایت از طرح ها و فعالیت های پژوهشی گفت: با توجه به شعار سال برنامه‌های اساسی در معاونت پژوهشی و دانشکده‌های دانشگاه خوارزمی هم در بحث کارآفرینی و هم در بحث فناوری‌ها و به روز کردن مرکز رشد در دستورکار قرار گرفت. بازدیدها و تفاهم نامه‌های مختلفی با شهرک های صنعتی در استان البرز برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به امضا رسید تا دانشجویان از فرصت‌های صنعت بتوانند استفاده کنند و مهارت افزایی داشته باشند که بعد از فارغ التحصیل شدن بتوانند وارد بازار کار شوند.

دلنواز ادامه داد: همچنین هر ساله برای حمایت از پژوهشگران برتر این دانشگاه، تشویق هایی از نظر مادی و اعتباری درنظرمی‌گیریم تا کمک کند آنها بتوانند بیش از گذشته در حوزه فعالیت‌های پژوهشی خود کوشا باشند. در بخش‌های تحقیقی و پژوهشی نیز برای اعضای هیات علمی تشویق‌هایی درنظرگرفته‌ایم تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری و پژوهش ها در راستای حل مشکلات کشور به ویژه استان‌های البرز و تهران انجام شود و همچنین اینکه تقاضامحور باشند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6589