printlogo


افزایش بیکاری و نارضایتی اجتماعی با نیمه تعطیل شدن صنایع اروپا در زمستان سخت
افزایش بیکاری و نارضایتی اجتماعی با نیمه تعطیل شدن صنایع اروپا در زمستان سخت
کد خبر: 6624
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطع صادرات گاز روسیه به اروپا به صنایع کشورهای اروپایی ضربه زده است و به همین دلیل تعطیل یا نیمه تعطیل شدن این صنایع می‌تواند دامنه بیکاری را در این قاره افزایش دهد و نارضایتی‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،جنگ روسیه و اوکراین تبعات زیادی داشت. در این جنگ که در واقع جنگ روسیه و اروپاست، جریان صادرات گاز روسیه به اروپا قطع شد. صنایع اروپا که وابستگی ۴۰ درصدی به گاز روسیه داشتند، به شدت آسیب دیدند. تا جایی که شاهد کاهش شدید تولید محصولاتی بودیم که نیاز به خوراک گاز داشتند.

از سوی دیگر، اروپا در حال از دست دادن مزیت‌های صنعتی‌اش است و سرمایه‌ها از این قاره به سمت کشورهایی مانند چین و آمریکا در حال خروج هستند. این خروج سرمایه از صنایع اروپا به‌تازگی آغاز شده و با افزایش نرخ بهره دلار، شدت خواهد گرفت تا آمریکا بتواند از محل افزایش جذب سپرده‌ در سطح جهانی، تامین مالی تولید را تداوم بخشد و سرمایه‌گذاران صنعتی با خیالی آسوده در زیرساخت‌های صنعتی آمریکا به فعالیت بپردازند.

طبق داده‌های اقتصادی فدرال رزرو فقط در یک ماه انتهایی سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از سراسر دنیا به بانک‌های آمریکا و خرید اوراق خزانه‌ فدرال رزرو جهت گرفتن سود بدون حاشیه خطر سرازیر شده است.

این به معنای وضعیت بد صنایع اروپاست که درنهایت به از دست رفتن فرصت‌های صادراتی این قاره منجر خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت که بازنده اصلی جنگ روسیه و اوکراین، اروپا و برنده اصلی نیز آمریکاست.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه بعد از رویارویی روسیه در مقابل اوکراین، اروپایی‌ها و غرب تا جایی که می‌توانستند تجهیزات نظامی در اختیار اوکراین قرار دادند، اظهار کرد: روسیه در واکنش به این اقدام و به منظور کنترل اروپا به قطع صادرات گاز خود به این قاره اقدام کرد.

وی افزود: اروپایی‌ها نیز تلاش‌هایی در راستای جایگزین کردن گاز روسیه به اجرا گذاشتند و تلاش کردند از انرژی برق استفاده کنند. اما درنهایت قطع صدور گاز روسیه به اروپا آسیب‌های جدی به کشورهای این قاره وارد کرد. به طوری که شاهد بروز اعتراضات در کشورهای مختلف بودیم.

این نماینده مجلس گفت: بخش عمده‌ای از صنایع اروپا وابسته به گاز است که تا کنون از روسیه وارد می‌شد. بدیهی است که قطع صادرات گاز روسیه به اروپا به صنایع کشورهای اروپایی ضربه زده است. مواردی مثل کاهش تولید محصولاتی همچون چدن و فولاد و ضربه خوردن صنایعی مانند تولید شیشه، خودرو، سرامیک، کاغذ و... دور از انتظار نبود.

حیدری تصریح کرد: شاید در کوتاه‌مدت آثار قطع صدور گاز روسیه به اروپا مشخص نباشد، اما در بلندمدت آثار این اقدام بر صنایع کشورهای اروپایی بیشتر مشخص خواهد شد. بخش عمده‌ای از صنایع مادر در اروپا از گاز استفاده می‌کنند و عدم دسترسی آن‌ها به این ماده قطعاً صنعت را در این قاره با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۸۰ درصد از اشتغال اروپا در صنایعی است که وابسته به گاز هستند. به همین دلیل تعطیل یا نیمه تعطیل شدن این صنایع می‌تواند دامنه بیکاری را در این قاره افزایش دهد و نارضایتی‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد. اعتراضات کارگری که در اروپا شکل گرفت را می‌توان در همین چارچوب بررسی کرد. تبعات قطع صادرات گاز روسیه به اروپا در بخش اجتماعی هر روز بیش از پیش مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شرایط فعلی فرصتی برای کشورهای دارنده‌ی منابع برای توسعه‌ی صادراتشان به وجود آورده است.

حیدری بیان کرد: ایران نیز به‌عنوان دومین دارنده‌ی ذخایر گاز دنیا می‌تواند از این فرصت استفاده کند. اگر ایران به سمت عرضه‌ی گاز به اروپا حرکت نکند، رقبای روسیه مثل ترکیه این کار را انجام خواهند داد. بنابراین، بهتر است ما با در نظر گرفتن منافع ملی خود به سمت توسعه صادراتمان برویم. ایران به‌عنوان کشوری که نزدیک به اروپاست می‌تواند در راستای تأمین گاز این قاره گام بردارد.

وی گفت: ایران دارای منابع انرژی است و اگر مشکلی در کشورمان وجود دارد به ناترازی ناشی از عدم مدیریت مصرف برمی‌گردد؛ بنابراین، مسائلی که ما با آن‌ها در زمینه‌ی انرژی روبرو هستیم با بحرانی که در اروپا بر اثر عدم دسترسی به منابع انرژی به وجود آمده است، قابل مقایسه نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مشکلات کشورمان در حوزه‌ی انرژی با اعمال سیاست‌هایی در راستای مصرف بهینه قابل حل است. الآن راهکارهایی به اجرا گذاشته شده که از آن جمله می‌توان به تعرفه گذاری پلکانی اشاره کرد. این اقدامات به حل مشکل ناترازی گاز در کشور کمک خواهد کرد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6624