printlogo


استاد دانشگاه تهران:
اساسی‌ترین اقدام در مهندسی فرهنگی مقابله با ناهنجاری‌ها در حکمرانی است/مسئول ناتراز با جایگاهش طعمه مناسبی برای سرویس‌های امنیتی بیگانه است
اساسی‌ترین اقدام در مهندسی فرهنگی مقابله با ناهنجاری‌ها در حکمرانی است/مسئول ناتراز با جایگاهش طعمه مناسبی برای سرویس‌های امنیتی بیگانه است
کد خبر: 6651
استاد دانشگاه تهران گفت: اولین و اساسی‌ترین اقدام در مهندسی فرهنگی مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی در نظام حکمرانی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب اظهار داشت: یکی از معضلات جدی که امروز در کشور داریم  که رهبری معظم انقلاب نیز چندی پیش به آن اشاره کردند مسئله فرهنگ و مشکلات فرهنگی است.
 وی ادامه داد: در صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب نیز ایشان به موضوع مهندسی فرهنگی اشاره کردند؛ اما با واکنش‌هایی که بعداً از مسئولان دیدیم و تلاش‌هایی که می‌خواهند انجام بدهند به نظر می‌آید دوستان دچار سوءتفاهم‌های جدی در این مقوله شدند.
صادقی نسب بیان داشت: زمانی که می‌خواهیم به مقوله فرهنگ بپردازیم بایستی یک تفکیک و جداسازی از جلوه‌های فرهنگی و خود فرهنگ داشته باشیم.
وی ادامه داد: آن چیزی که از ادبیات، شعر، موسیقی و به طور فراگیرتر از رفتارهای اجتماعی می‌بینیم همه جلوه‌های فرهنگی هستند و خود فرهنگ نیستند.
استاد دانشگاه تهران بیان داشت: در سال‌های گذشته آن چیزی که مرتباً موردتوجه سیاست‌گذاران قرار گرفته برخورد با جلوه‌های فرهنگی بوده است، غافل از این که این‌ها جلوه‌های فرهنگی هستند و خود فرهنگ نیستند.
وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی حاصل تجربه زیستی هزاران‌ساله ایرانیان است و مجموعه‌ای از باورها و هنجارهایی است که عمیقاً ریشه در این تجربه هزاران‌ساله دارد.
صادقی نسب ابراز داشت: مسلماً اگر قصد سیاست‌گذار این باشد که در این باورها تغییر ایجاد کند محال مطلق است نه‌تنها ما بلکه هیچ نظام حکمرانی نمی‌تواند در هسته‌ای سخت فرهنگی کشور کوچک‌ترین نفوذی داشته باشد و هر تلاشی در این راه تلاش بی‌سرانجام و بی‌فایده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما با رفتارهای اجتماعی و جلوه‌های فرهنگی مشکل داریم ریشه را باید در جاهای دیگر دید این‌ها هیچ‌کدام برآمده از هسته‌ای سخت فرهنگی جامعه‌ی ایرانی نیستند.
استاد دانشگاه تهران افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در تغییرات فرهنگی به آن اهتمام ورزیده بشود تغییر فرهنگی در نظام حکمرانی ما است.
وی ادامه داد: ما باید ابتدا خودمان را اصلاح بکنیم، وقتی در نظام اداری این‌همه دروغ‌گویی و چاپلوسی و ناهنجاری را می‌بینیم مسلماً این دروغ‌گویی‌ها وارد بدنه جامعه می‌شود و تأثیر خودش را می‌گذارد.
صادقی نسب بیان داشت: صحبتی که دبیر سابق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز به آن اشاره کرد و گفت: «موضوع راست‌گویی و پرهیز از چاپلوسی موضوع مهم و معضل بزرگی است» که  البته شروع‌کننده آن هم نظام اداری ما است.
وی افزود: اگر امروز دروغ‌گویی و عدم صداقت در جامعه ما رواج پیدا کرده است این در واقع مصداق جمله معروف است که ظاهر مردم همان باطن دولتمردان است.
صادقی نسب ادامه داد: اولین و اساسی‌ترین اقدامی که باید انجام بشود مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی در نظام حکمرانی است
وی خاطرنشان کرد: بایستی بپذیریم بسیاری از ناهنجاری‌هایی که امروز در کشور با آن روبرو هستیم مستقیماً برآمده از بی‌اخلاقی‌هایی است که در نظام حکمرانی ما بوده است که مسئولان در این زمینه به بیانات و توصیه‌های رهبری عمل نکردند.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: نمونه مکرر آن را بارهاوبارها دیدیم و امروز هم به‌صورت سیستماتیک در دستگاه‌ها و ادارات عمومی کاملاً واضح است.
وی بار دیگر با اشاره به بیانات صریح رهبر انقلاب تأکید کرد: مسئله مهمی که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند در همین راستای مهندسی فرهنگی، موضوع انجام کارهای بزرگ و تحولی است.
صادقی نسب با بیان این که انجام کارهای بزرگ و تحولی نیازمند مؤلفه‌های مختلف است، گفت: اولین پیش‌نیاز آن استفاده از آدم‌های بزرگ است با آدم‌های کوچک نمی‌توان کارهای بزرگ انجام داد این اساساً با هیچ منطقی سازگار نیست. از طرف دیگر، مورد علیرضا اکبری و تجربیات مشابه نشان می‌دهند که افراد کوچک و عمیقاً ناتراز با جایگاه‌هایشان طعمه‌های مناسبی برای جذب توسط سرویس‌های امنیتی دشمن هستند.
وی ادامه داد: زمانی که از موضوع شایسته‌سالاری و استفاده از نخبگان صحبت می‌کنیم برای این است که در چارچوب سیستم فعلی ما و کیفیت مدیران کشور نمی‌توانیم انتظار کارهای بزرگ و تحولی را داشته باشیم.
صادقی نسب ابراز داشت: کارهای بزرگ نیازمند به خدمت گرفتن آدم‌های بزرگ است یکی از معضلات ما در به‌کارگیری افراد شایسته سازوکارهای انتصابات و انتخابات ما است که «گزینش» یکی از آن‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: این گزینش در کشور هیچ فایده‌ای جز ترویج ریاکاری و ورود ناصالحان به‌نظام حاکمیتی نداشته است و در این میان شاخص‌ها و معیارهایی که غیرمرتبط با کاری است که باید افراد انجام بدهند و اساساً غیر قابل‌اندازه‌گیری است.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این سیستم گزینشی حداکثر ظرفیتش همین مسئولانی است که می‌بینیم به لحاظ کیفی مدیران در دولت فعلی با دولت قبل تغییر چندانی نکرده‌اند.

وی ادامه داد: چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس که خودش سال‌ها مسئولیت‌های ارشد کشوری را داشته است خطاب به مراجع عظام تقلید گفت که برای حل مشکلات اقتصادی انتقادکردن کافی نیست و باید راهکار ارائه بدهید.
صادقی نسب بیان داشت: ما با چه نوع گرفتاری طرف هستیم آیا مسائل علمی و تخصصی را مراجع باید به شما بگویند؟ مراجع که مرتباً بر ضرورت شایسته‌سالاری و نخبه پروی تأکید دارند.
وی با بیان این که باید فضای اداری و اجرایی کشور را از نااهلان پاک‌سازی کنیم، اظهار داشت: کسانی که بهره چندانی از خرد و دانش نبرده و فقط به ریاکاری مشغول بوده‌اند باید کنار بروند و افراد صاحب علم در مسند کار قرار  بگیرند.
استاد دانشگاه تهران گفت:  دوست و رفیق سالاری و خویشاوندسالاری و سپردن امور مردم به افراد ناشایست برخلاف تمام اصول شایسته‌سالاری باعث شده است که وضع فعلی در کشور حاکم شود.
وی ادامه داد: گرفتاری‌ها به‌اندازه‌ای است که مردم دیگر دستاوردها را نمی‌بینند و اگر برای آن‌ها تبیین شود از ما نمی‌پذیرند چرا که هر دستاوردی که نتیجه آن را در سفره‌های خود نبینند از ما نمی‌پذیرند.
صادقی نسب تأکید کرد:  این که ما در حوزه‌های دفاعی و امنیتی چنین پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته‌ایم مایه مباهات است و این که روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت محتاج پهپادهای ما شده  و این پیچیدگی پهپادها باعث سردرگمی غربی‌ها شده است، بسیار مایه مباهات است اما مردم توجهی به آن ندارند.
وی ادامه داد: علت آن این است که گرفتارهای اقتصادی اجازه نمی‌دهد این دستاوردها به چشم بیاید و در واقع  رویکرد حال حاضر مدیریت اجرایی کشور، عدم شایسته‌سالاری و اتخاذ سیاست‌هایی است که خود مشکل‌زا هستند.
صادقی نسب تأکید کرد: این که ما برای سیاست‌گذاری و هم فکری از افراد نزدیک و همفکر خودمان نظر بخواهیم این اوج بی‌خردی است

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6651