printlogo


راز تشدید جنگ اقتصادی آمریکا علیه دمشق
راز تشدید جنگ اقتصادی آمریکا علیه دمشق
کد خبر: 6703
عصبانیت از شکست گروه های تروریستی همچون داعش به عنوان بازوی غرب و در راس آن آمریکا در سوریه موجب شده است تا غرب به اقدامات ضدانسانی همچون تحریم علیه این کشور روی بیاورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آمریکا عملاً فرماندهی جنگ تروریستی علیه سوریه را به عهده گرفت و گروه‌های تروریستی را به میدان آورد و از همان زمان در کنار رژیم صهیونیستی و انگلیس به نیروی هوایی تروریست‌ها تبدیل شد.

از سال ۱۳۹۶ با شکست گروه تروریستی داعش که از سوی مقامات واشنگتن ایجاد، سازماندهی و تجهیز شده بود، با ورود نظامیان آمریکایی به سوریه عملاً آنها جایگزین داعش شدند و اقدام به جنایت‌های فراوان از جمله سرقت نفت، گندم و حتی جان سوری‌ها کردند. روزی نیست که خبری از سوی رسانه‌های سوری درباره غارت نفت و غلات سوریه مخابره نشود.

وزارت خارجه سوریه درباره جزئیات خسارت‌های تروریست‌های آمریکایی اعلام کرده که در نتیجه تجاوزگری‌های مستقیم نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان وابسته به آن یعنی قَسَد، سوریه حدود ۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به طور مستقیم و بیش از ۸۶ میلیارد دلار نیز به طور غیرمستقیم در بخش نفت (که منظور سرقت و تخریب منابع نفتی می‌باشد) خسارت دیده است.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه سوریه

ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ همواره سوریه را به دلایل مختلفی تحت تحریم قرار داده و از سال ۲۰۱۱ همزمان با آغاز جنگ داخلی در این کشور، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا تحریم‌های پیشین را تمدید و تحریم‌های جدیدی علیه دمشق وضع کرد. قانون سزار افزون بر اعمال فشار بر بخش‌های کلیدی اقتصاد سوریه، دادوستد خارجی و بانک مرکزی این کشور را نیز مورد هدف قرار می‌دهد.

قانون تحریم‌های سزار که در سال ۲۰۱۹ تصویب و ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۸ خرداد ۱۳۹۹) علیه سوریه اعمال شد در مقایسه با تحریم‌های گذشته شدیدتر و فراگیرتر است و به اعمال تحریم‌های ثانویه علیه متحدان دولت سوریه می‌پردازد.

این قانون؛ دولت‌ها، شرکت‌ها و افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت سوریه کمک‌های مالی و نظامی ارائه کنند و یا در حوزه‌های نفت، گاز طبیعی، هواپیماهای نظامی و ساخت‌وساز این کشور فعالیت نمایند را تحت تحریم قرار می‌دهد. قانون سزار افزون بر اعمال فشار بر بخش‌های کلیدی اقتصاد سوریه، داد وستد خارجی و بانک مرکزی این کشور را نیز مورد هدف قرار می‌دهد.

وحشیانه ترین تحریم که کودکان و بیماران را هدف قرار می‌دهد

قبل از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، بخش بهداشت و درمان سوریه یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی خاورمیانه به شمارمی‌رفت، اما ۱۲ سال جنگ وحشیانه تروریستی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا مردم سوریه را در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بهداشت و درمان با مشکل مواجه کرد؛ هرچند هنوز هم دولت سوریه سعی می‌کند به رغم مشکلات موجود امکانات نسبتاً خوبی در زمینه بهداشتی به شهروندان سوری ارائه نماید.

پس از گشودن درب‌های جهنم و تحریم از سوی واشنگتن، بخش بهداشت سوریه نیز در بحران به سر می‌بَرد و دولت آمریکا که وحشیانه‌ترین نوع تروریسم را دنبال می‌کند، بهداشت و درمان سوریه را نیز هدف تحریم قرار داده است؛ تحریمی که مستقیماً، بیماران، کودکان، سالخوردگان و در مجموع همه مردم سوریه را هدف قرار داده است دولت آمریکا که وحشیانه‌ترین نوع تروریسم را دنبال می‌کند، بهداشت و درمان سوریه را نیز هدف تحریم قرار داده است؛ تحریمی که مستقیماً، بیماران، کودکان، سالخوردگان و در مجموع همه مردم سوریه را هدف قرار داده است.

هم اکنون، بخش بهداشت و درمان سوریه در شرایطی به سر می‌برد که ادامه کار آن را دشوار می‌کند، مانند وضعیت دردناک بیمارستان‌ها که برای تأمین داروهای مورد نیاز برای نجات جان بیمارانشان روبرو هستند که دلیل آن، کاهش شدید داروها به سبب تحریم‌های آمریکایی و غربی است که به عنوان یکی از راهبردهای جنگی دنبال شده و نقض صریح تمام آموزه‌های ادیان آسمانی و قوانین بین‌المللی است.

هدف قرار دادن بیمارستان‌هایی که به میلیون‌ها سوری خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند، از جمله بیمارستان کودکان، نیازمند اقدام فوری سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای پایان دادن به این اقدامات خصمانه دارد؛ چرا که این اقدامات نقض آشکار مفاد حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه است و مانع از تلاش‌های دولت سوریه و شرکای بشردوستانه بین المللی برای بهبود شرایط زندگی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی برای سوری‌ها می‌شود.

تأثیر جنگ و تحریم غربی-آمریکایی بر بخش برق سوریه

قبل از جنگ ظرفیت تولید برق در سوریه بیش از ۹ هزار مگاوات بود و نیروگاه‌ها به شکل کامل آماده بودند و تعمیرات دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده در زمان‌های تعیین شده انجام می‌شد، اما جنگ و محاصره ناعادلانه سبب شد تا برخی از نیروگاه‌های برق از سرویس خارج شود. همین امر سبب تأخیر در انجام عملیات تعمیر و نگهداری و همچنین کمبود مشتقات نفتی مورد نیاز نیروگاه‌ها شد.

 

راز تشدید جنگ اقتصادی آمریکا علیه دمشق

وزیر برق سوریه چندی پیش درباره شرایط حال و گذشته تولید برق در سوریه گفته بود که بیش از ۵۰ درصد از شبکه برق رسانی سوریه توسط تروریست‌ها و حامیان آنها در اثر جنگ تخریب شده است. به شکل تقریبی خسارت‌های وارد شده به وزارت برق سوریه پنج تریلیون لیره ارزیابی می‌شود. وضعیت برق در کشور سوریه بسیار بغرنج شده است به حدی که دمشق به عنوان پایتخت سوریه در طول شبانه روز فقط ساعات محدودی برق دارد.

اهداف آمریکا از تحریم‌ها و فشار علیه مردم سوریه چیست؟

مقاومت مردم، دولت و ارتش سوریه در مقابل جنگ بین المللی تروریستی که از سال ۲۰۱۱ شروع شده است، موجب ناراحتی مقامات واشنگتن شده و آنها سعی دارند هرطور شده مقاومت مردم سوریه را بشکنند.

تروریست‌های آمریکایی نمی‌خواهند دست از سر مردم سوریه بردارند و نقشه‌ها و توطئه‌های جدیدی علیه آسیب رساندن بیشتر به آنها در سر می‌پرورانند، توطئه‌هایی که هر روز با شیوه جدیدتری علیه مردم سوریه اعمال می‌شود و گویا تمامی ندارد.

عصبانیت از شکست گروه‌های تروریستی همچون داعش به عنوان بازوی غرب و در رأس آن آمریکا در سوریه موجب شده تا غرب به اقدامات ضدانسانی همچون تحریم علیه این کشور روی بیاورد؛ تحریم‌هایی که مستقیماً زندگی و جان سوری‌ها را هدف قرار داده است. با توجه به اینکه شرایط امنیتی در بسیاری از نقاط سوریه به دلیل شکست گروه‌های تروریستی و با زحمات ارتش سوریه و مدافعان حرم به ثمر نشسته است، ولی شرایط اقتصادی و کمبود برق فشار زیادی به مردم این کشور وارد می‌کند.

دلایل اصلی تصویب و اجرای قانون تحریم‌های سزار اولاً به خاطر پیروزی ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی علیه تروریست‌ها و در ثانی تقویت رژیم صهیونیستی در منطقه می‌باشد.

هدف اصلی آمریکا از تصویب قانون سزار فروپاشی اقتصادی سوریه و افزایش نارضایتی‌ها و تجدید ناآرامی‌های در این کشور می‌باشد تا یانکی‌ها و صهیونیست‌ها از این طریق به نقشه‌ها و توطئه‌های خود در سوریه دست یابند، اما مردم، دولت و ارتش سوریه ثابت کرده‌اند که همانگونه که در مقابل تروریست‌های تکفیری به پیروزی‌های درخشان دست یافته‌اند بر توطئه‌های غرب به رهبری آمریکا آنها نیز پیروز خواهند شد.

به هر حال حملات رژیم صهیونیستی، تحرکات تروریست‌ها، اقدامات شبه نظامیان آمریکایی قسد در کنار اشغالگری آمریکایی‌ها و چمبره انداختن بر مناطق انرژی سوریه با هدف ایجاد نارضایتی در میان مردم سوریه و فشار حداکثری به دمشق است تا به صف سازشکاران با تل آویو بپیوندد.

تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه از ممنوعیت واردات سوخت و گندم تا جنگ ارز که به کاهش ارزش لیره و گرانی بی سابقه منجر شده است از ابزارهای جدید آمریکا و متحدانشان علیه سوریه است. سوریه در کنار مشکلات امنیتی و اشغالگری، در حال نبرد اقتصادی نیز هست. صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت و در مقابل نانوایی‌ها و همچنین بالا رفتن لحظه‌ای قیمت‌ها، پیامدهای ناشی از سیاست‌های ضد بشری آمریکا و غرب علیه دمشق است که مردم سوریه را به شدت به دردسر انداخته است.

اوضاع سوریه نمونه آشکار از ژست حقوق بشری آمریکا و دیگر مدعیان غربی است و روند اوضاع در سوریه گواهی بر این است که آمریکا و غرب برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از هیچ اقدامی ابایی ندارند حتی اگر این اقدامات به گرسنگی و رنج مردم سوریه منجر شود.

آمریکا در حال حاضر مانع از صادرات کالاهای سوریه از طریق فشار بر کشورهای همسایه این کشور می‌شود و تجارت ترانزیتی دیگر کشورها به خاک سوریه را محدود و گلوگاهها و ریه‌های اقتصاد دمشق را بسته و بخش پزشکی و دارویی سوریه را هم هدف قرار داده است. واشنگتن با تشدید محاصره حساب‌های بانکی برخی تجار و وارد کنندگان سوری که برای تأمین بودجه مالی واردات و فعالیت‌های اقتصادی از آن استفاده می‌کنند به دنبال برهم ریختن بازار داخلی سوریه و ناتوانی این بازار از تأمین نیازهای مردم سوریه است.

هدف آمریکا در غارت نفت سوریه این است که مردم سوریه نتوانند از ثروت‌های ملی خود برای رفع نیازهایشان استفاده کنند. ملت سوریه بزرگترین قربانی سیاست‌های ظالمانه آمریکا هستند. سکوت شورای امنیت و سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی سبب شده است که اروپا و آمریکا به اقدامات غیرانسانی خود در قبال سوریه و دیگر کشورهای جهان با شدت بیشتری ادامه دهند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6703