printlogo


مدارس، دانشگاه‌ها و صداوسیما مخاطبان اصلی «اقیموا الصلوة» هستند
مدارس، دانشگاه‌ها و صداوسیما مخاطبان اصلی «اقیموا الصلوة» هستند
کد خبر: 6737
رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز تاکید کردند: مدارس، دانشگاه ها، به طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگ ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلوة» جای می گیرند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز امروز پنجشنبه ششم دی با شعار نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در سالن غدیر وزارت کشور افتتاح شد و بخش آغازین این اجلاس، قرائت پیام رهبر معظم انقلاب بود.

متن پیام مقام معظم رهبری که توسط حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه

برپائی این همایش فرخنده پس از تاخیر دوساله، مایه خرسندی و ان شاء الله موجب برکت است. هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز و بزرگداشت این فریضه مبارک، کاری در جهت نورانی کردن دل انسان ها و گرم کردن محفل زندگی آن هاست. یاد خدا که نماز مظهر کامل آن است، دل و جان را آزاد و جامعه را آباد می سازد.

پیوندهای حیاتی در یک جامعه خوشبخت و خوش فرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری رسانی و خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامه نماز، استحکام می یابد. صف های نماز جماعت، صفوف به هم پیوسته فعالیت های اجتماعی را پدید می آورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانون های همکاری در عرصه اجتماعی را رونق می بخشد.

نماز، آنگاه که با احساس حضور خداوند، گزارده شود، به همه عرصه‌های زندگی نورافشانی می‌کند و دنیا و آخرت فرد و جامعه را آباد می سازد. نمازگزار -هر که و هر جا- به اندازه ظرفیت خود از نماز بهره می برد ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ بهره آنان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود بسی بیشتر است. دل جوان و نوجوان آمادگی افزون تری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش می کند.

پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرز گویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه ای را که بر دوش آنهاست بشناسند. مدارس، دانشگاه ها، به طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صدا و سیما و دیگر دستگاه های فرهنگ ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلوة» جای می گیرند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می کنم. سید علی خامنه‌ای/ پنجم بهمن ۱۴۰۱

 

به گزارش ایرنا مخاطب اصلی اجلاس بیست و نهم، دانشجویان دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش و دانش آموزان هستند. موضوع های بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در ۱۷ بخش است که شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق بخشی به پیوندهای نماز با ارکان مدرسه، معلم؛ نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده های عملی در شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز در مدارس و مساجد است.

از دیگر موضوع های این اجلاس الگوهای خلاقانه در ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه، تجربه حضور روحانی مساجد و نهادها در مدارس همجوار و جذب دانش آموزان و خانواده آنان به مسجد، تجربه موفق متولیان مدرسه و مسجد در پیوند خانه، مدرسه و مسجد، الزامات و بایسته های ورود مبلغین و روحانیون به مدرسه و شیوه های همگرایی متولیان مدرسه و مسجد در جلب تقویت طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، الگوهای موفق هیئت های اندیشه ورز و شوراهای نماز مدارس، ایده ها و الگوهای موفق رونق نماز مدارس توسط دانش آموزان و الگوهای موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشورهای اسلامی است.

ستاد اقامه نماز با برگزاری اجلاس سالانه نماز، در صدد تقویت باورها و معرفی ارزش های نماز است تا حساسیت بیشتری در بین متولیان فرهنگی کشور به منظور ترویج و توسعه فرهنگ نماز در جامعه ایجاد کند و از این رهگذر، ضمن برخورداری از جامعه ای پویا، دیندار و پاسدار ارزش های دینی، موجب بالندگی معنوی روز افزون ایران اسلامی شود. منادی این تلاش سازمان یافته مقدس، رهبر انقلاب است که با پیام های پر محتوا و راهگشا، پرچمدار این جهاد مقدس است.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به اولین اجلاس سراسری نماز که در جوار حرم امام رضا (ع) در سال ۷۰ برگزار شد، این اجلاس را یکی از شایسته ترین و ضروری ترین کارهایی دانستند که باید در جمهوری اسلامی صورت می گرفت و ستاد اقامه نماز و دستگاه های فرهنگی کشور را بر آن داشت تا بر اساس رهنمودهای ایشان، همه ساله با بسیج همگانی کشور، تلاش نماید تا حق این فریضه معنوی را آن گونه که شایسته است، به جای آورد.

اجلاس های سراسری نماز در راستای تحقق اهدافی همچون حساس نمودن مدیران و عموم مردم در رفع کمبودها و موانع اقامه نماز در جامعه، تلاش در جهت فعال نمودن ظرفیت های بالقوه جامعه در زمینه اقامه نماز، تحقق پیام ها و انتظارات مقام معظم رهبری، جلب همکاری و مشارکت نهادهای مردمی و دستگاه ها در برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ نماز، معرفی تجربیات و ایده های موفق در ترویج نماز و همچنین ارائه نتیجه ارزیابی سالیانه دستگاه ها در زمینه اقامه نماز و تقدیر از فعالان و تذکر به غیر فعالان برگزار می شود.

این اجلاس دارای کمیته های تخصصی، علمی – پژوهشی، فرهنگی و فوق برنامه، تبلیغات و اطلاع رسانی، ارزشیابی و همچنین پشتیبانی و خدمات است. بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار شد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6737