printlogo


وزیر اقتصاد: سال آینده بر بی‌ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم
وزیر اقتصاد: سال آینده بر بی‌ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم
کد خبر: 6963
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در سال آینده به بی ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم، هرچند این موضوع با شرایط تحریم های خارجی و هجمه های دشمن که برای ما وارد می شود، دشوار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،از بندرعباس، سید احسان خاندوزی شب گذشته در جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان که با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: صادرات و ارزآوری کشور این روزها بر شانه های فعالان اقتصادی است که  امیدوارم چه در وزارت اقتصاد و چه در سایر نهادها با برطرف کردن موانع بتوان بستر فعالیت آنها را فراهم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: تلاش دولت سیزدهم این بوده که به سوی پیشرفت و تحقق اهداف حرکت کند که البته با توجه به مسائلی که در شش ماه گذشته رخ داده، در پایان سال با اتفاقات ناگواری برای مردم و فعالین اقتصادی روبرو شدیم؛ از جمله تلاطم نرخ ارز و افزایش تورم‌ که رسیدن به اهداف را دشوار کرد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: این اتفاقات و مشکلات در حوزه اقتصاد با یک دست حل نمی شود و نیاز به شما به عنوان مهم‌ترین بازیگران اقتصاد است. معتقدم که با یک الگو نمی توان کل کشور و کل فعالیت های اقتصادی را مدیریت کرد.

باید منافع ارزی صادرکنندگان به خزانه بازگردد

وزیر اقتصاد خاطرنشان‌کرد: باید توجه داشته باشید که منافع ارزی صادرکنندگان باید به خزانه  برگردد تا واردکنندگان هم از  ارز استفاده کنند.

خاندوزی تاکید کرد: این جلسات باید منجر به یک همکاری دو طرفه بین دولت و بخش خصوصی شود و در نهایت، بخش خصوصی به آینده فعالیت خود امیدوارتر باشد و دولت هم تقویت شود.

سال آینده به بی ثباتی ارزی غلبه می کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سال آینده به بی ثباتی ارزی غلبه می‌کنیم، هرچند این موضوع با شرایط تحریم های خارجی  و هجمه های دشمن که برای ما وارد می شود، دشوار است.

خاندوزی افزود: ایجاد بستر و تسهیل فعالیت اقتصادی وظیفه ما دولتی ها است تا بار مضاعف از دوش تولیدکننده و صادرکننده برداشته شود. در وزارت اقتصاد تمام تلاش ما این است که ساعت و روزهای ترخیص کالا از گمرک را هم کاهش دهیم.

اختیارات استان ها را بیشتر می کنیم

خاندوزی در خصوص مشکلات بیان شده در مورد دستورالعمل های ابلاغ شده از پایتخت به مرزنشینان، گفت:  استراتژی تمرکز زدایی را بایستی به طور جدی دنبال کنیم؛ معتقدم که بروکراسی پیچیده تمرکزگرا ، باعث شده استان ها به گروگان گرفته شوند، از این رو اختیارات هر استان را بیشتر می کنیم.  اخیرا نیز ۳۵ اختیار وزیر اقتصاد و دارایی را به استان‌ها واگذار کردیم.

2800 میلیارد تومان مالیات بین شهرداری ها و دهیاری های هرمزگان توزیع شد

خاندوزی یادآور شد: وصول ۲۸۰۰ میلیاردی مالیات استان هرمزگان و تخصیص آن به  شهرداری و دهیاری ها باعث شکوفایی شهر های هرمزگان شده که خود نوید بخش گام های مثبت طرح های مالیاتی است.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: برنامه های دولت و وزارت خانه در ظاهر پراکنده اند، اما مهره های یک تسبیح هستند. بنابراین بایستی ملاحظات ملی را هم در هر فعالیتی در نظر بگیریم، برای مثال در خصوص واردات ته لنجی ها باید منافع ملی و کشور را هم در نظر بگیریم نه تنها منافع یک استان را.

خاندوزی خواستار همصدایی دولت و بخش خصوصی شد و گفت: در دولت و بین نهادها نیز مناقشه است و بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل امور و حذف امضاهای طلایی باید همصدایی داشته باشند.

بخشودگی مالیات تعاونی‌های مرزنشینان 

وی در خصوص مالیات تعاونی مرزنشین گفت: مواردی که در این حوزه و موانع آن بحث شد در اسرع وقت پیگیری می شود و  سعی می کنیم برای سالهایی که مالیات آن اظهار نشده یک بخشودگی در نظر بگیریم.

خاندوزی به بخش مشکلات سوخت برخی فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: دریافت مابه التفاوت حق سوخت سنوات گذشته یک تخلف است که از طرف همه فعالان اقتصادی در این جلسه بحث شد که ما در کنار فعالان اقتصادی خواهیم ایستاد.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص مالیات بر ارزش افزوده که برای برخی فعالان اقتصادی چندین بار ابلاغ شده، یادآور می شوم که این موضوع از لحاظ وزارت اقتصاد حل شده و مصوبه ای برای آن داریم که پیگیریم ارزش افزوده های مضاعف برای فعالان اقتصادی ابلاغ نشود.

قول وزیر اقتصاد درباره بخشنامه های اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در 11 ماه امسال در هر روز یک بخشنامه صادر شده که بخش اعظم آن برای بخش اقتصادی بوده که همین موضوع فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است‌. پس از این سفر، جلوی ابلاغ بخشنامه های غیرضروری و غیرقانونی را خواهیم گرفت.

وی اظهار داشت: همچنین مشکلی که یکی از فعالان اقتصادی آن را مطرح کرد که حتما از طریق وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد تا مرزنشینان و روستاییان برای صدور و دریافت کارت الکترونیک دچار هزینه و رنج مضاعف رفت‌وآمد نشوند.

گفتنی است؛ جلسه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی هرمزگان با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، استاندار هرمزگان و ریاست اتاق بازرگانی و ریاست دادگستری استان برگزارشد.

در این جلسه، حضار به بحث و بررسی مشکلات بخش های مختلف اقتصادی استان با حضور فعالان اقتصادی پرداختند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6963