printlogo


مردم در نوروز در مراکز نگهداری سالمندان حضور پیدا کنند
مردم در نوروز در مراکز نگهداری سالمندان حضور پیدا کنند
کد خبر: 7018
سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از مردم خواست حتما در ایام نوروز به سالمندان سر بزنند و اگر علاقمند باشند حتی می‌توانند در مراکز نگهداری از سالمندان سازمان بهزیستی حضور پیدا کنند و آنان را خوشحال کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمدرضا حیدرهایی امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی سالمندان در مراکز نگهداری در ایام نوروز تنها هستند و سر زدن مردم به آنها می‌تواند موجب مسرت و خشنودی آنان شود و اوقات خود را با شخص دیگری بگذرانند.

وی با بیان اینکه داشتن ارتباط در دوران سالمندی از عناصر مهم حفظ سلامت روان است، اضافه کرد: سالمندان برای رفع تنهایی نیاز دارند که در حلقه آشنایان خود باشند بنابراین مردم می‌توانند برای سالمندان زمان بگذارند و به دیدن آنها بروند.

وی ادامه داد: ملاقات مردم با سالمندان موجب می‌شود سالمندان از تنهایی درآیند و زندگی آنها هیجان پیدا کند و از سوی دیگر افراد نیز از هم صحبتی با سالمندان هم لذت برده و هم از تجربه‌های آنها درس زندگی می گیرند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سر زدن به سالمندان نشان می‌دهد شما برای سالمندان اهمیت قائل هستید و مردم از طریق تعامل اجتماعی وارد جامعه سالمندان می‌شوند. احترام به سالمندان یکی از الزامات هر جامعه ای است.

 

حیدرهایی ادامه داد: مراکز نگهداری بهزیستی، زیستگاه سالمندان و افراد دارای معلولیتی است که به دلیل سالخوردگی و ناتوانی که برای همه اجتناب ناپذیر است به انتظار دیدن فرزندان خود نشسته اند اما گاهی برخی از آنان فرزندی ندارند یا اینکه فرزندانشان در فاصله دوری از آنها زندگی می‌کنند بنابراین دیدار مردم از آنها می‌تواند نشاط تازه‌ای در زندگی آنها ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان گنجینه های ارزشمندی هستند و حتما باید از ظرفیت سالمندی استفاده کرد؛ به هرحال سالمندان ظرفیتی هستند که هم تجربه کافی در امور مختلف دارند و هم اینکه قشر قابل احترامی هستند.

وی با بیان اینکه سرنزدن به سالمندان و تنها گذاشتن آنها از انواع سالمندآزاری به شمار می‌رود، گفت: سالمندآزاری اشکال گوناگونی دارد.

وی ادامه داد: خط اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی آماده ارائه خدمات در زمینه های سالمندآزاری، کودک آزاری و همسر آزاری است و در تمام ایام سال از جمله در ایام نوروز، آماده ارائه خدمت به مردم است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مواردی که سالمند دچار آزار جسمی یا انواع دیگر آزار شده باشد یا اینکه سالمند رهاشده در خیابان باشد، کارشناسان اورژانس اجتماعی وظیفه دارند که حضور پیدا کرده و مداخله کنند و به وضعیت سالمند رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه کودک آزاری و همسر آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی است، افزود: کودک آزاری الزاما کودک آزاری جسمی و جنسی نیست بلکه غفلت و مساحمه یکی از موارد عمده تماس های ما با خط ۱۲۳ در مورد کودک آزاری است. مثلا پدر و مادری هستند که کودک خردسال را ساعات طولانی در خانه تنها رها می کنند که یکی از مصادیق کودک آزاری است.

حیدرهایی تاکید کرد: خط ۱۲۳ در تمام مراکز استان ها به صورت شبانه روزی حتی در ایام نوروز آماده ارائه خدمت است.

 

به گزارش ایرنا، با توجه به وظایف سازمان بهزیستی کشور در زمینه لزوم حمایت از افراد در معرض آسیب اجتماعی به منظور دستیابی آسان و سریع به خدمات سازمان بهزیستی توسط گروه هدف سازمان خط تلفن ۱۲۳ راه اندازی شد.

افراد با گرفتن شماره ۱۲۳ می توانند با کارشناسان متخصص ارتباط تلفنی داشته باشند و مسائل و مشکلات خود را بیان کرده و خدمات تخصصی دریافت کنند.

کارشناسان این خط متشکل از مددکاران اجتماعی و روانشناسان آموزش دیده هستند که به صورت شبانه روزی نسبت به ارائه خدمات تخصصی به گروههای هدف شامل افراد در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی اقدام می‌کنند و در صورت نیاز آنان را جهت مداخلات اجتماعی، روانی و حقوقی به مراکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی و در صورت نیاز به مداخلات در محل از جمله در منزل، مدرسه و بیمارستان به واحدهای خدمات اجتماعی سیار ارجاع می دهند.

از جمله خدمات دیگر که توسط کارشناسان خط ۱۲۳ ارایه می شود، ارجاع تماس گیرندگان به مراکز تابعه سازمان مانند مراکز توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی است.

برنامه اورژانس اجتماعی در سال ۱۳۷۸ در سازمان بهزیستی کشور آغاز شد و در خرداد ماه ۱۳۹۲ آیین نامه آن با عنوان «آئین نامه ارایه خدمات فوریت های اجتماعی» به تصویب رسید و در بهمن ماه ۱۳۹۲ «مرکز هماهنگی فوریتهای اجتماعی» به عنوان مرکزی مستقل افتتاح شد.

گروههای هدف اورژانس اجتماعی شامل افراد همسران آزاردیده و کودکان آزار دیده، زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، دختران و پسران فراری از منزل و افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/7018