ترامپ برای کمک به نتانیاهو، احتمالا حاکمیت تل‌آویو بر جولان را به رسمیت می‌شناسد

کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است که رقبای نتانیاهو معتقدند که ترامپ ممکن است برای کمک به او در انتخابات پیش رو، حاکمیت تل‌آویو بر جولان اشغالی را به رسمیت بشناسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، تلویزیون رژیم صهیونیستی دوشنبه شب گزارش داد که احتمال دارد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای افزایش محبوبیت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، حاکمیت تل‌آویو بر جولان اشغالی را به رسمیت بشناسد.

«باراک راوید» خبرنگار کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از سه نفر از دستیاران «بنی گانتز» رهبر ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید» و رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه پارلمان رژیم صهیونیستی، نوشته است که ترامپ در تلاش است تا به نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات کمک کند.

بر اساس این گزارش، گانتز معتقد است که احتمال دارد ترامپ در جریان سفر دو هفته دیگر نتانیاهو به واشنگتن، اعلام کند که آمریکا حاکمیت تل‌آویو بر جولان را به رسمیت می‌شناسد. چنین اقدامی می‌تواند دستاوردی در اختیار نتانیاهو قرار دهد تا او در انتخابات پیش رو روی آن مانور دهد.

نتانیاهو که اکنون درگیر چند پرونده قضایی است و ممکن است به دلیل سوء استفاده از جایگاه نخست‌وزیری و دریافت رشوه با حکم زندان مواجه شود، در هفته‌های گذشته بارها از تصاویر و بیانیه‌های ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا هم اخیرا چند بار از وی به عنوان سیاستمداری موفق یاد کرده است. به عقیده گانتز، این موارد نشان می‌دهد که ترامپ رسما در حال حمایت انتخاباتی از نتانیاهو است.

رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۱۹۶۷ با کشورهای عربی بخش بزرگی از بلندی‌های راهبردی جولان را به اشغال خود درآورد و از آن زمان با وجود بیانیه‌ها و قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد، از بازگرداندن کنترل این منطقه به دولت سوریه خودداری کرده است.

«لیندسی گراهام» از سناتورهای جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ روز دوشنبه در بازدید از جولان اشغالی وعده داد در بازگشت به واشنگتن برای پیشبرد طرح پیشنهادی «تد کروز» دیگر سناتور تندروی جمهوری‌خواه برای به رسمیت شناختن حاکمیت تل‌آویو بر جولان تلاش کند.

جولان اشغالی به دلایلی همچون برخورداری از منابع غنی آب شیرین، فاصله اندک تا دمشق (۷۰ کیلومتر)، واقع شدن در محل تلاقی سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اردن و مشرف بودن به مناطق اطراف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«مارتین ایندیک» نماینده دولت سابق آمریکا در مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در واکنش به احتمال تصمیم ترامپ در مورد جولان، در توییتر نوشت: «اینکه ایالات متحده انضمنان بلندی‌های جولان توسط اسرائیل را به رسمیت بشناسد، در تناقض مستقیم با قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که ایالات متحده از طراحان آن بود و اسرائیل هم آن را پذیرفت. این همچنین در تضاد با توافقنامه عدم درگیری اسرائیل-سوریه سال ۱۹۷۴ است... خوشمان بیاید یا نه، بلندی‌های جولان بخشی از اراضی سوریه است.»

در روزهای اخیر نظرسنجی‌های مختلفی که در فلسطین اشغالی منتشر شده نشان می‌دهد ائتلاف تحت رهبری گانتز توانسته از فهرست انتخاباتی نتانیاهو پیشی بگیرد، همین امر موجب شده تا نتانیاهو تلاش گسترده‌ای را برای کسب امتیازهای تازه و افزایش محبوبیت خود آغاز کند. آمریکا هفته گذشته در اقدامی که روزنامه «نیویورک‌تایمز» آن را احتمالا دارای اهداف انتخاباتی خوانده، در فلسطین اشغالی چند صد نیروی نظامی و سامانه‌های پدافندی «پاتریوت» مستقر کرد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1265
نظرات شما