آب دریاچه ارومیه ۴۰ درصد افزایش یافت/ تالاب گاوخونی بعد از 15 سال احیا شد

در میان خبرهای بد از جان باختن برخی از هموطنان و خساراتی که سیل به جای گذاشت برخی از اخبار خوب شنیدنی هم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در میان خبرهای بدی که این روزها به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آبی و طغیان برخی از رودخانه‌ها در کشور منتشر می شود، اخبار خوب و مسرت بخشی هم شنیده می شود که نباید از آنها غافل بود. همواره چند سال اخیر خصوصا با آمد «عیسی کلانتری» به سازمان محیط زیست کشور موضوع کم آبی و بحران آب از جمله نگرانی‌هایی بود که کارشناسان و مسئولان از آن صحبت می کردند اما حالا بارش‌های بهاری به گونه‌ای شده که در مناطقی مانند شهر اصفهان که کم آبی مشکلات زیادی برای کشاورزان به وجود آورد بود حالا می توان امید داشت که تا حدود زیادی این مشکلات رفع شده است.
 

شکست رکورد ۱۰ ساله باران در ایران

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا هفتم فروردین 98 (186 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 258.9 میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (184.6 میلی‌متر) 40 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (97.7 میلی‌متر) 165 درصد افزایش نشان می‌دهد.
عبور بارش ها از مرز 250 میلیمتر در حالی است که در طی 10 سال اخیر، متوسط بارش های کشور زیر 250 میلیمتر بوده است.

رشد ۱۶۱ درصدی ارتفاع بارش‌ها در کشور باعث شد که ۶۴ درصد مخازن سد‌های بزرگ کشور پر شود.

آب دریاچه ارومیه ۴۰ درصد افزایش یافت

با افزایش بارش‌ها و رها سازی آب سدها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تراز آبی نگین آذربایجان غربی به بیشترین مقدار در ۲ سال اخیر رسید. این دریاچه به مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی تبدیل شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگاران گفت: در کنار بارش‌های خوب اخیر، ستاد احیای دریاچه نیز تلاش کرده و ۸۰ کیلومتر لایروبی در مسیر «آجی چای» صورت گرفته و با اصلاح الگوی کشت ۲۹ درصد آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به احیای این دریاچه اظهار داشت: سال گذشته ۱۴۷ میلیارد تومان برای احیای دریاچه در نظر گرفته شد که فقط ۵۰ درصد آن تخصیص یافت ولی بودجه امسال هنوز مشخص نیست.

وی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای حفظ روند افزایشی آب دریاچه به کار می‌گیریم، در حوضه آبریز دریاچه ۳۵۰ میلی متر بارش صورت گرفته است که قبل از افزایش ۴۰ درصدی آب دریاچه ارومیه، این میزان ۲۰۰ میلی متر بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه هم اکنون تراز اکولوژیک دریاچه ۱۲۷۱ حدود متر است، تصریح کرد: این شرکت لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه را در دستور کار دارد و در کنار آن از اضافه برداشت‌ها جلوگیری می‌کند.

جلیل زاده افزود: در کنار هدایت روان آب‌ها به دریاچه بخشی از آب سد قلعه چای نیز به طرف دریاچه ارومیه هدایت شد و این دریاچه اوضاع رو به بهبودی دارد.

 

زاینده رود دوباره جان گرفت

به دنبال افزایش خروجی آب سد زاینده رود از ۲۷ اسفند ماه، این رودخانه در نوروز ۹۸ بار دیگر در شهر اصفهان به جریان افتاد.

 

این موضوع حتی سبب شده تا سطرح روز زاینده رود آنقدر بالا بیاید که مسئولان تدابیر امنیتی برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی احتمالی را ترتیب دهند. حتی توصیه شده تا به ثبات رسیدن رودخانه مسافران نوروزی و شهروندان از رفتن به نزدیکی حاشیه بستر رودخانه خودداری کنند. گفتنی است این افزایش به دنبال سرریز رودخانه شور شهرستان «دهاقان» در زاینده رود اتفاق افتاده است.

 

تالاب گاوخونی بعد از 15 سال احیا شد

تالاب بین‌المللی گاوخونی به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده و در سال‌های اخیر و تا امروز هیچ آبی در این تالاب وجود نداشت. این تالاب به وسعت 476 کیلومتر مربع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان و در کنار شهر ورزنه واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی‌متر است.

معاون‌ عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور از رسیدن آب به تالاب گاوخونی در پی بارش‌های اخیر خبر داد.

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به انجام ارزیابی خسارات در نقاط حادثه‌دیده از سیل اخیر گفت: اخیر از شهر ورزنه و تالاب گاوخونی بازدید کردیم که خوشبختانه پس از 15 سال آب رودخانه زاینده‌رود در پی بارش‌های اخیر به این تالاب رسیده است و گاوخونی بعد از سال‌ها مجددا احیا شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد، احیای محیط زیست در محدوده تالاب گاوخونی و اختصاص حق‌آبه این بخش همچنان ادامه داشته باشد.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1728
کلیدواژه: آب دریاچه ارومیه
نظرات شما