حذف ارز نیمایی ممکن است؟

عرضه کم و تقاضای زیاد یکی از مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی کشور است و نرخ ارز هر روزه رو به افزایش است. بنابر این دولت اگر بخواهد یکباره ارز نیمایی و دولتی را حذف و به سمت تک نرخی کردن ارز برود، سبب ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، احسان سلطانی٬کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، در ارتباط با حدف ارز نیمایی و دولتی اظهار کرد: این امر مسئله‌ای پیچیده است زیرا در زمینه بازار ارز ما با افرادی رو به رو هستیم که تمایل شدیدی به سفته و رانت دارند. مانند موضوع مسکن که در سال ۸۰ به علت سفته بازی قیمت مسکن به شدت افزایش یافت و بعد از آن در بانک ها شاهد سود بانکی و افزایش نرخ پول بهره ها بودیم.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: حال اگر دولت ارز را کنترل نکند، نرخ ارز به شدت بالاتر خواهد رفت و دلیل آن هم این است که ما سه گانه ارزی داریم.

سلطانی در ادامه گفت: سه گانه ارزی به این معنا است که دولت هم محدودیت دارد و هم سیاستش این است که ذخایر ارزی خود را خرج نکند بنابر این دولت ارز را با محدودیت تغذیه می‌کند و با صادرکنندگانی روبه رو هستیم که به اندازه پول دریافتی خود پول وارد بازار نمی کنند و همچنین در ایران عرضه کم و تقاضای زیاد داریم و نرخ ارز هم هر روز بالا می رود بنابراین دولت اگر بخواهد یکباره عرضه زیاد ارز کند امکان دارد به دلیل وجود سوداگران موفق نشود بنابراین دولت باید با ابزارهای مختلفی این بازار را کنترل کند.

وی در ادامه بیان کرد: از ابزارهای کنترل بازار باید به نرخ ترجیحی اشاره کرد، نرخ ترجیحی به این معنا است که دولت در زمینه ارز تخصیص داده به واردات، روی اقلامی تمرکز کند که در داخل وجود ندارد و از وارد کردن اقلام لوکس و غیرنیاز اساسی مردم دوری کند.

سلطانی تاکید کرد: من با نظام اقتصادی چندنرخی موافق نیستم اما مسئله این است که ما در شرایط نرمال اقتصادی نیستیم و در یک جنگ اقتصادی به سر می بریم و عده زیادی هم از این شرایط در حال سوءاستفاده هستند، به طور مثال در یازده ماه گذشته ۳۵۰ میلیون دلار موز که نیاز غیراساسی مردم بود را وارد کرده ایم و حدود ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی و پیاز را صادر کرده ایم با قیمت ۳۰۰ میلیون دلار و این امر سبب افزایش قیمت سیب زمینی و پیاز شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: سیاست اشتباهی است، ما اقلامی را وارد کنیم که نیاز اصلی کشور نیست در مجموع دولت باید بازار مدیریت عرضه و تقاضا را کنترل کند و متاسفانه سال گذشته این نظارت ها انجام نشد و وزارت صمت کوتاهی بسیاری کرد و ما در شرایطی نیستیم که مانند کشور های دیگر تک نرخی باشیم.

سلطانی در پایان در ارتباط با پیش بینی نرخ ارز خاطرنشان کرد: شرایط ارزی بسیار خطرناک است و دولت هیچ توجهی به آن ندارد و تصمیم دارد با برنامه قبلی خود پیش رود و نرخ ارز در روزهای آینده روند افزایشی خواهد داشت.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2175
نظرات شما