محمد اسماعیلی دهقی

وظیفه صداوسیما در قبال سیل‌زدگان

در شرایط فعلی تشویق هنرمندانه مردم به نیکوکاری و امدادرسانی از وظایف رسانه ملی است و باید بپذیریم که قدرت رسانه هنوز به درستی شناخته نشده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، در ابتدا باید تشکر کنیم از همه زحمات کارکنان زحمتکش صداوسیما که در این قبیل حوادث طبیعی با تمام توان به میدان می‌آیند و اخبار و گزارش‌ها را یکی پس از دیگری به سمع و نظر مردم می‌رسانند و همه مردم قدردان تلاش‌های این عزیزان هستند.

ولی سوال اساسی که هم اکنون باید به آن پاسخ گفت، این است که سازمان صداوسیما و خصوصا تلویزیون چه نقش‌هایی می‌تواند در سازندگی مناطق سیل‌زده داشته باشد؟

آیا همه وظیفه و ظرفیت سازمان صداوسیما همین است که می‌بینیم یا این که قدرت صداوسیما و خصوصا تلویزیون در زمینه سازندگی بسیار فراتر از این چیزی است که هم اکنون شاهد هستیم.

شاید لازم باشد که در این خصوص همه اصحاب رسانه و اساتید علوم ارتباطات نظر بدهند و هم اکنون که حدود نیم میلیون از هموطنانمان در وضعیت ناگواری بسر می‌برند این موضوع به بحث گذاشته شود که اساسا با توجه به این که صداوسیما تنها رسانه سراسری و دارای مجوز انتشار صوت و تصویر فراگیر است در مواقع بروز این قبیل حوادث چه وظایفی را بر عهده دارد.

قبل از پرداختن به اصل موضوع ذکر این نکته ضروری است که با توجه به طولانی شدن مدت زمان توقف آب در این مناطق میزان خسارت‌ها بسیار زیاد است و تقریبا تمام زمین‌های کشاورزی زیر کشت در این مناطق متحمل زیان‌های شدیدی شده اند که جبران همه این مشکلات از توان دولت خارج است و یک عزم و ارده ملی برای جبران این زیان‌ها باید شکل بگیرد.

فضای مجازی و انتقال لحظه به لحظه تصاویر و فیلم‌ها شرایط را بسیار پیچیده‌تر کرده است و مردم به صورت مستقیم در جریان رویدادها و مراحل امدادرسانی هستند و بی‌توجهی در این زمینه ممکن است هزینه‌های سنگین‌تری را به کشور تحمیل کند.

نگارنده این سطور در حد بضاعت به نکاتی در خصوص ظرفیت‌های استفاده نشده تلویزیون برای کمک به مردم مظلوم سیل‌زده اشاره می‌کنم.

تغییر قوانین تبلیغات بازرگانی در شرایط خاص

همانطور که شاهد هستیم بر اساس قوانین موجود در شبکه‌های صداوسیما به هیچ عنوان هیچ برند تبلیغاتی و یا حتی اسم یک فروشگاه نیز در گزارش‌های خبری و دیگر برنامه‌ها اجازه پخش ندارد مگر این که قبلا هزینه آن پرداخت شده باشد.

به نظر می‌رسد در شرایط خاص لازم است صداوسیما پروتکل‌ها و قوانین مربوط به تبلیغات بازرگانی را مورد بازنگری قرار دهد تا بتواند از کمک‌های نقدی و غیرنقدی صاحبان برندهای معروف تجاری و صاحب نام برای جلب کمک به آسیب دیدگان استفاده حد اکثری کند.

به عبارت ساده‌تر در حال حاضر هزاران نشان تجاری و شرکت بزرگ در کشور مشغول فعالیت هستند که اگر قرار باشد این شرکت‌ها و این برند‌ها در عرصه کمک‌رسانی وارد شوند به طور طبیعی انتظار دارند در موقع اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی نام و نشان تجاری این شرکت‌ها هم از رسانه ملی منعکس شود تا حد اقل در هزینه‌های تبلیغاتی این شرکت‌ها اندکی صرفه‌جویی شود و سودی نصیب این شرکت‌ها شود و این انتظار بی‌مورد نیست و سود اصلی نصیب هموطنانی می‌شود که هم اکنون در شرایط سخت قرار دارند.

پوشش برنامه‌های هنری با هدف کمک به سیل‌زدگان

در گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی از هنرمندان و شخصیت‌های محبوب با شرکت در برنامه‌های مختلف فرهنگی و ابراز علاقه برای کمک به سیل‌زدگان فضای همدلی و امدادرسانی را تقویت می‌کنند و در این قبیل محافل کمک‌های قابل توجهی برای هموطنانمان جمع آوری می‌شود.

میزان این کمک‌ها در صورت حضور دوربین صداوسیما و پخش آن از شبکه‌ها صد چندان می‌شود و این امری کاملا طبیعی و قابل پیشبینی است که متاسفانه تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا حداکثر در چند ثانیه تنها به پخش خبر این محافل اکتفا می‌شود که این یک جفای مسلم به مردمی است که هم اکنون همه خانه و کاشانه خود را از دست داده اند.

امروزه در کشور صدها هنرمند و شخصیت در رشته‌هاای مختلف وجود دارد که هر کدامشان با کمال میل حاضر به حضور در این مجالس هستند و آمادگی دارند مبلغ جمع اوری شده از محل فروش بلیط را به سیل‌زدگان کمک کنند و این از وظایف صداوسیماست که برگزاری این چنین رویدادهای فرهنگی را هم تشویق و هم پوشش خوب بدهد.

شایان ذکر است برگزاری این چنین رویدادهای فرهنگی و نحوه رساندن این کمک‌ها به سیل‌زدگان نیز ملاحظات و ظرافت‌های خاصی دارد که دست اندرکاران باید به آن دقت کنند

در پایان متذکر می‌شویم که در شرایط فعلی تشویق هنرمندانه مردم به نیکوکاری و امدادرسانی از وظایف رسانه ملی است و باید بپذیریم که قدرت رسانه هنوز به درستی شناخته نشده است و نمی‌دانیم در صورت شناخت و تسلط به قواعد رسانه‌های جمعی چه تحولات عظیمی می‌تواند اتفاق بیفتد و چه بسا با اندک ذوق و سلیقه می‌توان زمینه‌ساز خلق حماسه‌ای ماندگار را فراهم کرد.

محمد اسماعیلی دهقی، کارشناس مسائل رسانه




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2228
نظرات شما