به بهانه شکست تجاری فیلم" دختر شیطان"؛

ابتذال بیشتر برای فتح گیشه با چاشنی ضعف نظارت مسئولان سینمایی

هر چند که فیلم " دختر شیطان" در روزها و هفته های اخیر با عدم استقبال جدی سینماروها همراه بوده ، اما به هر صورت اکران این فیلم باز هم نشان داد که مسئولان سینمایی کشور چندان نظارت دقیقی بر مجوز و فرآیند اکران این قبیل فیلم ها ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،با وجود همه تبلیغات محیطی به خصوص در فضای مجازی، فیلم سینمایی "دختر شیطان" به کارگردانی "قربان محمدپور" تاکنون نتوانسته در گیشه پس از عید فطر موفقیت قابل توجهی از حیث جذب مخاطب داشته باشد، ضمن آن که به اذعان بسیاری از منتقدان سینمای ایران، این فیلم فاقد حداقل ارزش های لازم از حیث بررسی فرمی و محتوایی است.

در شرایطی که سینما و حتی شبکه نمایش خانگی به غیر از معضل ابتذال گرایی این روزها به آفت پول شویی و به تعبیر یکی از منتقدان، فیلم شویی مبتلا گشته، استقبال کمرنگ مخاطبان از برخی فیلم هایی که سازندگانشان بیشتر به دنبال منفعت طلبی و سوداگری بوده و هستند تا تولید اثری هنر خوب و قابل دفاع، یک واقعیت انکارناپذیر است که نشان می دهد مردم هم دیگر از این دسته آثار کم محتوا، سخیف و مبتذل خسته شده اند، هر چند که باید پذیرفت گاهی به دلیل نبود کالای خوب مجبورند ذائقه خود را با چنین آثاری بیازمایند.

در حالی که کارگردان "دختر شیطان" با بهره گیری از عنصر زن بی حجاب هندی و فرمول رقص و آواز به دنبال تکرار فروش 13 میلیاردی "سلام بمبئی" – اثر تولیدی قبلی اش بود، اما با این حال با شکستی شگفت‌آور در گیشه روبه‌رو گشت و در رقابت با فیلم‌هایی چون "شبی که ماه کامل شد"، "سرخپوست" و "ما همه با هم هستیم"، تاکنون کمتر از 400 میلیون تومان فروش داشته و حال آن که فروش رقبایش از مرز 3 میلیارد تومان نیز عبور کرده است.

به نظر می رسد در تولید و اکران چنین فیلم هایی که در آن از زنان و دختران غیرایرانی آن هم در خارج از کشور به جهت دور زدن محدودیت های مربوط به حجاب و پوشش در سینمای کشور استفاده می شود، نشانه رفتن گیشه و فروش بیشتر است و این که سازندگان تلاش دارند با عبور از خط قرمزهای سینمای ایران ، مخاطبان کالای کم مقدار خویش را افزایش دهند.

با این وجود و علیرغم سهل انگاری ناظران و عبور از مرزهای اخلاقی و هنجاری ، گویا این شیوه نیز دیگر جواب نمی دهد ، چه آن که همچون فیلم "دختر شیطان" اثری که دچار ضعف در داستان پردازی و ریتم مناسب و شخصیت پردازی و کارگردانی باشد با عدم اقبال مخاطبان مواجه می شود.
با این وجود جای بسی تاسف است که برخی سینماگران به جای رفع ایرادات اصلی کار خود در پیِ راه‌های میانبری جهت جذب مخاطب هستند؛ راه‌هایی که مع الاسف به هنجارشکنی اخلاقی، ابتذال، کنایه‌های سیاسی و استفاده حداکثری از سلبریتی‌ها منحصر شده است.

در همین فیلم یادشده، حضور "ایشا گوپتا" مدل نه چندان خوشنام هندی به عنوان بازیگر شخصیت اصلی زن فیلم حاشیه‌های فراوانی در پی داشته و بدتر از همه این که گویا مسئولان ارشاد و سازمان سینمایی نیز حساسیت چندانی نسبت به این قبیل مباحث از خود نشان نمی دهند!
جالب تر این که این عدم نظارت تنها منحصر در سینما نیست و در شبکه نمایش خانگی نیز آن طور که باید و شاید وزارت ارشاد نظارتی ندارد، چه آن که به گفته حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به نظر می رسد که پرداختن به شبکه نمایش خانگی و آزاد گذاشتن آن به نوعی برای رقابت با صدا و سیما بوده تا به تدریج ذائقه ها را به این سمت و سو بکشانند.

به هر صورت در قاموس نظام اسلامی ، ضروری است که نهادهای فرهنگی و متولیان صدور مجوز برای تولید آثار هنری به خصوص در زمینه سینما و سریال های شبکه نمایش خانگی، نظارت دقیق و بایسته ای در این باره داشته باشند تا مبادا خوراک فرهنگی مبتذل و ضدارزشی ، زمینه ساز ایجاد تبعات نامطلوب بر جریان فرهنگ عمومی جامعه نشود.

سید محمد مهدی موسوی




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3287
نظرات شما