گفتگو با پزشکان جهادی؛

معامله ای برای خدا

اگر از اغلب کودکان سؤال شود که در آینده می‌خواهید چه‌کاره شوید حتماً پزشک، مهندس، خلبان و با مشاغلی را بیان می‌کنند که دسترسی به آن ساده نیست اما در عین حال این امکان وجود دارد. افرادی که وارد حیطه پزشکی می‌شوند یک موضوع را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و آن هم نجات جان انسان‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی؛ برخی پزشکان کار خود را از بعد مالی گسترش می‌دهند و عنوان می‌کنند از دانشی که بهره‌مند هستند درآمد دارند و هیچ کسی هم به آنها خرده نمی‌گیرد. در این میان برخی پزشکان با رعایت اوضاع اقتصادی خانوارها یا از دریافت ویزیت خودداری می‌کنند و یا سعی دارند به عناوین مختلف به دیگران کمکی داشته باشند. در این گزارش قصد داریم از پزشکانی برایتان بگوییم که علی‌رغم درآمد بالایی که دارند با سر زدن به فقرا و خانواده‌های بی‌بضاعت به صورت رایگان به درمان آنها می‌پردازند و جالب اینجاست که خیلی سخت حاضر به مصاحبه شدند و معتقد بودند کار آنها جهاد در راه خداست و نباید کسی از این موضوع باخبر شود.

دکتر اطفال

خانم دکتر نرجس رجا بهشتی دکترای اطفال دارد که سه تا چهار روز در هفته در بیمارستان‌های مختلف تهران مشغول به کار است و در روزهای دیگر در مطب شخصی خود به معالجه بیماران و کودکان می‌پردازد. وی ۲۹ سال سن دارد و طی دو سال گذشته تصمیم گرفته بخشی از دانش خود را برای فقرا به کار بگیرد. به طوری که با حضور در مناطق محروم تهران اقدام به معالجه کودکانی می‌کند که خانواده آنها بضاعت مالی ندارد و همه خدماتی که برای این افراد انجام می‌شود به صورت رایگان است. البته وی کار خود را خیلی کوچک می‌داند و می‌گوید که من خرده کمکی می‌کنم.

کارمندان به طور معمول روزهای جمعه تعطیل هستند اما مشاغل حساسی مانند پزشکی تعطیلی ندارند و یک شغل ۲۴ ساعته محسوب می‌شود. با این تفاسیر برخی پزشکان برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که بتوانند روز جمعه کنار خانواده‌شان باشند اما دکتر بهشتی برنامه‌ریزی کرده که روزهای جمعه نه در بیمارستان باشد و نه در مطب. وی روزهای جمعه خود را به ارائه خدمات به بیماران بی‌بضاعت و محروم اختصاص داده و هر جمعه در یکی از محله‌های محروم تهران حاضر می‌شود تا بیماران را درمان کند.

بهشتی می‌گوید: تیم پزشکی که به مناطق محروم می‌روند متشکل از یک تیم دندانپزشکی، جراحی، زنان، اطفال، عمومی و داخلی است و هر زمان که به این مناطق می‌رویم آنقدر مراجعه‌کننده زیاد است که ممکن است در یک روز توانایی پاسخگویی نداشته باشیم و مجبور شویم فردای آن روز نیز به آن منطقه مراجعه کنیم.

این دکتر اطفال درباره فعالیت همسرش هم توضیحاتی داد. وی می‌گوید: همسرم پزشک نیست و همراه ما نمی‌آید اما در بخش‌های دیگر گروه‌های جهادی فعالیت دارد و بسیار در این راه مرا حمایت می‌کند.

وی در مورد چگونگی آشنایی خود با گروه‌های جهادی می‌گوید و می‌افزاید: گروه جهادی شهید قاسمی با شناسایی مناطق محروم تهران خدمات مختلفی را به خانوارهای کم‌درآمد ارائه می‌دهد. یکی از اهدافی که این گروه جهادی دنبال می‌کرد بحث سلامت خانواده‌های محروم بود و با پزشکان مختلف در این باره صحبت می‌کرد. خوشبختانه این توفیق را داشتم که در بخش اطفال همراه این گروه جهادی شوم و بتوانم به محرومان کمک کنم.

ویزیت رایگان در تهران

بهشتی تصریح می‌کند: در دو سال گذشته ویزیت‌های رایگانی در سطح تهران انجام دادم که همه این اقدامات با هماهنگی گروه جهادی شهید قاسمی بود. ظاهراً افراد خدوم دیگر ابتدا به مناطق مراجعه می‌کردند و گزارش آن را در اختیار مسئول گروه قرار می‌دادند. بر اساس شناسایی انجام‌شده از مناطق محروم افراد به آنجا اعزام می‌شدند تا بتوانند مشکل آنها را برطرف کنند.

وی با بیان خاطره‌ای در این زمینه می‌گوید: یک‌بار در یکی از محله‌های تهران مشغول درمان یکی از اطفال بودم، بعد از اینکه کارم به پایان رسید مادر کودک جلو آمد و با لحنی آرام و محبت‌آمیز گفت: «خدا خیرت دهد، انشاالله هر چیزی که از خدا می‌خواهی به تو بدهد» و بعد رفت. جمله و لحن وی مدت‌ها در خاطر من ماند و برای کمک بیشتر به خانواده‌های کم‌درآمد انگیزه بیشتری پیدا کردم. به طوری که علاوه بر جمعه‌ها در برخی روزها به مدارس مناطق محروم می‌روم تا بتوانم کودکان را معاینه و اگر نیاز به درمان داشته باشند معالجه کنم.

بهشتی می‌گوید: خانواده‌های محروم و کم‌درآمد زمانی که بیمارانشان درمان می‌شوند و داروها را به صورت رایگان می‌گیرند دعاهایی می‌کنند که هیچ وقت طعم این لذت در به دست آوردن پول حس نمی‌شود. این دعاها بهترین هدیه برای ما است و به نوعی خستگی را از ما دور می‌کند.

جهادگر حوزه بهداشت

در ادامه گزارش از کسی نگارش کردیم که به سختی حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار ما شد. وقتی موضوع را متوجه شد که قرار است درباره فعالیت گروه‌های جهادی گزارشی تهیه کنیم در ابتدا گفت که اشتباه گرفته‌اید اما به اصرار خبرنگار ما گوشی را قطع نکرد تا توضیحات کامل شود.

وی معتقد است کاری که انجام می‌دهد را نباید جار بزند و برای خدا این کار را می‌کند. جالب اینجاست که چند ماه از سال را مشغول خدمت‌رسانی رایگان به هم‌وطنان است و باز هم می‌گوید کاری انجام نداده است که بخواهیم با وی در این مورد مصاحبه کنیم. پس از چند دقیقه این رزمنده دفاع مقدس گفت‌وگویی با خبرنگار ما داشت که صحبت‌های وی بسیار جالب بود. دکتر مجید محمدیان، پزشک عمومی و اطفال متولد ۱۳۴۵ است و به گفته خودش از ۱۳ سالگی در بسیج فعالیت داشته و تا زمانی که بتواند در این راه پرافتخار خواهد ماند.

محمدیان ۱۲ سال است که در استان قم زندگی می‌کند و پیش از اینکه وارد این شهر مذهبی شود در اردبیل مدیرکل پزشکی قانونی بوده که از سال ۸۶ به این استان می‌آید و مسئولیت معاون غذا و داروی این شهر را بر عهده می‌گیرد. وی تا سال ۸۹ در این سمت بود تا اینکه در همان سال به معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این استان منصوب می‌شود و تا سال ۹۲ هم این سمت را دارا بود.

این پزشک گروه‌های جهادی در بخش اطفال، بهداشت و بلایا فعالیت و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است.

وی در مورد فعالیت خود در گروه‌های جهادی توضیح می‌دهد: چند سال پیش با توجه به علاقه‌ای که داشتم به عنوان عضو داوطلب هلال‌احمر ثبت‌نام کردم و هر وقت که دوستان به بنده نیاز داشته باشند تماس می‌گیرند و ما هم انجام وظیفه می‌کنیم.

محمدیان به بیان خاطره‌ای در مورد اربعین می‌پردازد و می‌گوید: زمان اربعین به عنوان یکی از مخلصین امام حسین (ع) به زائرانی که پیاده به زیارت آن حضرت می‌روند خدمت‌رسانی می‌کنم و در آخرین اربعینی که گذشت حدود ۸۲ هزار نفر توسط تیم ۱۹ نفره ما معاینه و درمان شدند.

درمان ۲ هزار نفر در ۱۰ روز

وی می‌افزاید: به طور مرتب به مناطق محروم ایران سفر می‌کنیم که یکی از آن محل‌ها منطقه جکیگور در استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه از نظر بهداشتی بسیار محروم است و بنده سعی می‌کنم علاوه بر درمان آنها نکات آموزشی بهداشت را هم در قالب کلاس‌هایی برای بانوان بازگو کنم تا با این نکات آشنا شوند. هر روزی که به این منطقه می‌روم حدود ۲۰۰ نفر برای درمان مراجعه می‌کنند. در ۱۰ روزی که بنده آنجا هستم حدود ۲ هزار نفر مراجعه می‌کنند.

این پزشک گروه‌های جهادی می‌گوید: در زلزله کرمانشاه ما به منطقه دالاهو رفتیم و حدود ۶۰۰ نفر را معاینه و درمان کردیم.

البته درمان رایگان این پزشک خیر تنها مربوط به سفر گروه‌های جهادی نمی‌شود و وی در استان قم نیز به مناطق محروم می‌رود تا افراد بیشتری از علم او بهره ببرند. همچنین روزانه چند ساعت را در مساجد مختلف با اعلام قبلی می‌نشیند و افراد مختلف برای درمان مراجعه می‌کنند. با یک حساب سرانگشتی اگر از هر فرد در مطب خود تنها ۲۰ هزار تومان ویزیت دریافت کند که البته ویزیت پزشکان بالاتر از این ارقام است در طول یک ساعت می‌تواند حدود دو میلیون تومان درآمد کسب کند اما محمدیان از این درآمد صرف‌نظر می‌کند و در طول یک ساعتی که در مسجد است حدود ۱۰۰ نفر را معاینه و درمان می‌کند.

البته این پزشک جهادگر هرچند دقیقه یک‌بار تاکید می‌کند که کار خاصی انجام نمی‌دهد و کار افراد دیگر که در بخش‌های عمرانی فعالیت می‌کنند بسیار ارزشمندتر است. او می‌گوید: من تنها یک خودکار دستم می‌گیرم اما سایر افرادی که با ما هم‌سفر می‌شوند را می‌بینم که در گرما و سرما مشغول درست کردن خانه‌های محرومان هستند و به نظرم این کار باید گسترش یابد.

محمدیان چندین انیمیشن و کتاب کودک و نوجوان در زمینه بهداشت را به سه زبان دنیا ترجمه و منتشر کرده تا بتواند کاری مفید در این عرضه برای کشور انجام دهد. وی معتقد است ضعف اطلاعات بهداشتی به سواد افراد بازنمی‌گردد و ممکن است برخی افراد در زمینه زناشویی، بهداشت زنان، بهداشت مردان، بهداشت کودکان، بهداشت محیط و غیره با ضعف اطلاعاتی روبه‌رو باشند و مراکز آموزش و بهداشتی کشور باید در این زمینه تفکر کنند.

این رزمنده دفاع مقدس تاکید می‌کند: زمانی که به مناطق گرم و خشک مانند سیستان و بلوچستان سفر می‌کنم از یک سو دلم می‌گیرد و از سوی دیگر خوشحالم که می‌توانم کمکی به آنها کنم. وقتی وارد این منطقه می‌شویم از ایستگاه پزشکان تا منطقه جکیگور حدود یک ساعت راه است و تحمل گرما در خودرویی که دائماً کولر آن روشن است شاید کمی سخت باشد اما در کنار راه افرادی را می‌بینیم که با پای پیاده مسیر را طی می‌کنند را به ایستگاه درمان برسند و ما هم همیشه برنامه‌مان را طوری تنظیم می‌کنیم که حتماً این افراد مورد معالجه قرار بگیرند.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3525
نظرات شما