شارژ اینترنتی اغتشاشات توسط مقامات آمریکایی

قطعی چند روزه اینترنت در ایران نقش مهمی در بر هم خوردن نقشه آمریکایی‌ها برای آشوب‌های اخیر در ایران داشته است، در همین راستا چند مقام دولت آمریکا نسبت به قطع اینترنت در ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،این روزها و بویژه پس از پایان آشوب‌ها در ایران، مقامات آمریکایی حداکثر تلاش خود را برای احیای این اغتشاشات از طریق فشار به کشورمان در موضوع اینترنت به‌ کار بسته‌اند. در این راستا، پس از افرادی چون مایک پمپئو، برایان هوک و سفیر آمریکا در آلمان، حالا 7 سناتور آمریکایی نیز به موضوع قطع اینترنت در ایران واکنش نشان داده‌اند.

جمعی از سناتورهای آمریکایی در اظهاراتی مداخله‌جویانه، ضمن حمایت مجدد از اغتشاشات اخیر در ایران، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند مقام‌های ایرانی دخیل در قطعی اینترنت را تحریم کند. مقامات آمریکایی در ادامه تلاش برای دادن تنفس مصنوعی به اغتشاشات اخیر در ایران که با حضور پرشور و گسترده مردم انقلابی بساط آن برچیده شد، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند. 7 نفر از سناتورهای ضدایرانی در مجلس سنای ایالات متحده با تنظیم نامه برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به بهانه قطعی اینترنت در ایران، خواستار اعمال تحریم علیه تمام کسانی شدند که در این موضوع دخیل هستند. بر اساس متن این نامه که در خروجی سایت مجلس سنای آمریکا قرار گرفته، سناتورها «تد کروز»، «جان کورنین»، «تام کاتن»، «مارکو روبیو»، «مارشا بلک‌برن»، «پت تومی» و «جان باراسو» امضاکنندگان این درخواست هستند.

این افراد با گرفتن ژست حامی مردم ایران به خود در این نامه نوشتند: «ما از شما [ترامپ] می‌خواهیم، سریعا لیستی از تمام مقامات ایرانی که دسترسی مردم به اینترنت را قطع کردند، فراهم نموده و آنها را تحریم کنید».

پیش از این نیز دیگر مقامات آمریکایی از جمله شخص ترامپ، «مایک پنس» معاون وی، «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه، از اغتشاشات اخیر در ایران حمایت کرده بودند.

به نظر می‌رسد قطعی چند روزه اینترنت در ایران نقش مهمی در بر هم خوردن نقشه آمریکایی‌ها برای آشوب‌های اخیر در ایران داشته است، از این جهت که طی 10 روز گذشته بسیاری از مقامات آمریکایی بر موضوع قطع اینترنت در ایران یا حمایت از آشوبگران در فضای مجازی تاکید داشته‌اند. حمایت اینترنتی آمریکا از آشوبگران البته محدود به اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران نبوده و سال 88 نیز آنگونه که هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه این کشور در کتاب خود تصریح کرده، آمریکا به‌صورت تمام‌قد به حمایت از فتنه‌گران پرداخته بود تا جایی که آمریکا از شبکه اجتماعی توئیتر خواسته بود تغییرات این شبکه را به دلیل پوشش آشوب‌ها در ایران به تعویق بیندازد.

در همین راستا، از هفته گذشته چند مقام ارشد دولت آمریکا نسبت به قطع اینترنت در ایران واکنش نشان دادند. دولتی که به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی نقش عمده‌ای در ایجاد بحران اقتصادی در کشور و نارضایتی‌های پس از آن داشته است. ترامپ روز پنجشنبه گذشته در توئیتر مدعی شد ایران آنقدر ناپایدار شده که حکومت اینترنت را قطع کرده تا «مردم بزرگ ایران» نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی دیگر تهران را به تلاش برای جلوگیری از شفافیت متهم کرد و گفت: ایران فکر می‌کند دنیا از «تراژدی و مرگی» که آنها به بار می‌آورند خبردار نخواهد شد!

پس از ترامپ، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه از مردم ایران خواست تصاویر و مطالب مربوط به اعتراضات را برای او ارسال کنند. وی در این توئیت نوشت: «معترضان شجاع ایران! ویدئوها، عکس‌ها و اطلاعات خود را پیرامون سرکوب اعتراض‌ها توسط رژیم ایران برای ما بفرستید. ایالات‌متحده آزار معترضان را علنی و محکوم خواهد کرد. با ما از طریق تلگرام تماس بگیرید». بعد از او، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در پیامی ‌توئیتری خطاب به مردم ایران گفت: «به ارسال ویدئو ادامه دهید؛ ما شما را می‌بینیم و صدای‌تان را می‌شنویم».

جالب‌تر از همه ادعای ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان بود که تنها یک روز پس از شروع اغتشاشات در ایران در توئیتی نوشت: «ما امکان فنی برای بازگشایی اینترنت برای مردم ایران را داریم و باید مطمئن شویم اینترنت از دخالت‌های موانع حکومتی در امان است. آمریکا و دولت‌های اروپایی باید در این زمینه همکاری کنند».

*اهدای بسته‌های اینترنتی توسط آمریکا!

4 روز پیش هم «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، از شرکت‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی خواست حساب‌های متعلق به سران تهران را مسدود کنند. هوک در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» ضمن گرفتن ژست حامی مردم ایران- همزمان با حمایت از اغتشاشات در کشور! - از کمپانی‌های آمریکایی صاحب شبکه‌های اجتماعی «فیسبوک»، «اینستاگرام» و «توئیتر» خواست به دلیل قطع اینترنت در ایران، حساب‌های متعلق به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه مسدود شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه آمریکا با کمپانی‌های شبکه‌های اجتماعی برای مسدود کردن حساب‌های سران ایران در تماس است، گفت: «وقتی با دولتی سر و کار دارید که ابتدا اینترنت را قطع می‌کند سپس خودش به استفاده از آن مبادرت می‌ورزد، از نظر ما کمپانی‌های رسانه‌های اجتماعی باید بیانیه صادر کرده و با آن مخالفت کنند». مقام آمریکایی افزود: «کاخ سفید برای کمپانی‌های فناور، معافیت‌های تحریمی قائل شده تا برخی فناوری‌های خاص جهت اتصال به اینترنت را به دست مردم ایران برسانند تا در زمانی که دولت تصمیم بگیرد قابلیت ارتباط [آنلاین] آنها با یکدیگر را قطع کند، بتوانند تصاویر و ویدئوهای خود را به جهان بیرون انتقال دهند».

مواضع مقامات آمریکایی در 10 روز گذشته به‌عنوان مشت نمونه خروار به روشنی اهمیت اینترنت بین‌الملل به‌عنوان ابزاری برای حمایت آمریکایی‌ها از اغتشاشات در ایران را روشن می‌کند. علاوه بر این از جهت تشدید این مواضع مداخله‌جویانه پس از پایان آشوب‌ها در ایران نیز می‌توان این نتیجه را گرفت که تنها هدف مقامات دولت ترامپ از تمرکز بر موضوع اینترنت، فقط و فقط احیای آشوب است؛ آشوب‌هایی که در نتیجه بی‌تدبیری دولت در اجرای طرح افزایش نرخ سوخت به وجود آمده و البته تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا در شکل‌گیری اوضاع اقتصادی امروز ایران شکل گرفته‌ است. احیای آشوب‌های بنزینی برای آمریکا تا آن اندازه دارای اهمیت است که وزیر خارجه این کشور در اقدامی مبتذل از اغتشاشگران می‌خواهد به آیدی آن وزارتخانه در تلگرام فیلم و عکس بفرستند!

*لزوم واکنش مجلس

هر چند پس از تحریم‌های گسترده و متعدد دولت آمریکا علیه نهادها و اشخاص کشورمان، درخواست تحریم جدید در قبال مسببان قطعی اینترنت در ایران (آنگونه که 7 سناتور آمریکایی خواستار شدند) بیشتر به یک شوخی می‌ماند اما با این حال ضروری است نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز واکنش لازم و متقابل را به این طرح سناتورهای آمریکایی نشان دهند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به اولویت‌های فعلی نمایندگان جایی در دستورکار مجلس و بویژه هیأت رئیسه آن نداشته باشد. گفتنی است، رهبر معظم انقلاب روز اول فروردین امسال در بیانات‌شان در اجتماع زائران و مجاوران حرم‌مطهر رضوی فرموده بودند: «شرارت و شیطنت، طبیعت قدرت‌های غربی است، آمریکا و اروپا هم ندارد؛ البته آمریکا شرورتر است، شرارت آمریکا به دلایل مختلف بیشتر است، مخصوص این شخصی هم که حالا در رأس دولت آمریکا است، نیست، [بلکه] سیاست‌شان این است. به من گزارش دادند که در همین قضایای اخیر، کنگره‌ آمریکا- این آمار جالبی است- در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! ۲۲۶ طرح ضدیت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البته اینجا من یک گله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟ خب! پس این قدرت‌های غربی این [طور] هستند، از اینها انتظار نمی‌شود داشت».

***

[ترامپ مقابل ایران قادر به فراتر رفتن از لفاظی نیست]     

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به تبعات تعرض به ایران پرداخته و حملات ترامپ علیه ایران را لفاظی خوانده است.

به گزارش مهر، «دیوید ایگناتیوس» در مقاله‌ای با عنوان «بحران در روابط با ایران ناشی از خودزنی ترامپ است» در روزنامه واشنگتن پست، موضع‌گیری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را بررسی کرده و به چرایی عدم حمله نظامی آمریکا به ایران پرداخته است.

ایگناتیوس مقاله خود را با بیان سخنی در رابطه واشنگتن با تهران آغازکرده و می‌نویسد: قاعده خوبی وجود دارد که بیان می‌کند هرگز مبارزه‌ای را که اشتیاقی برای پایانش نداری شروع نکن. اما هم‌اکنون به نظر می‌آید دولت ترامپ و متحدانش در تنگنایی با ایران قرار گرفته‌اند که از آنچه واشنگتن پیش‌بینی می‌کرده است سخت‌تر است.

در ادامه مقاله آمده است: حمله به پالایشگاه سعودی که به ایران منتسب شد تحلیلگران آمریکایی را شگفت‌زده کرد. حمله‌ای بزرگ که توسط 25 موشک بالستیک و پهپاد صورت گرفت و طبق گفته مقامات سعودی مکان‌هایی هدف  قرار گرفت که توسط تسلیحات دفاعی آمریکایی محافظت می‌شدند. به عقیده نویسنده مقاله، برای مقامات آمریکایی یک پیام این است که ایران از آنچه می‌پنداشتند خطرپذیرتر شده است و پیام دیگر این است که ایرانیان فهمیده‌اند ترامپ خواهان جنگ نیست و از این ضعف سوء‌استفاده می‌کنند. در نتیجه هرچه ترامپ بیشتر از تمایلش برای راهکار دیپلماتیک صحبت می‌کند ایران موضع محکم‌تری می‌گیرد.

نویسنده با اشاره به اینکه ترامپ علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد، می‌نویسد: ترامپ حتی پس از سقوط پهپاد آمریکایی توسط ایران تنها به تهدیدات لفظی علیه ایران اکتفا کرد و همچنان آماده گفت‌وگو با ایران است.

منبع: وطن امروز


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3843
نظرات شما