معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی:

فقدان پیوست فرهنگی در توسعه قم، تغییرات نامطلوبی را رقم زده است

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نبود پیوست فرهنگی مناسب در امر توسعه شهر و استان قم، تغییرات نامطلوبی را رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حجت الاسلام و المسلمین سعید روستا آزاد اظهار داشت: شهر مقدس قم از جهات مختلف چه به لحاظ تاریخی و چه تمدنی و علمی، چه از حیث این که محل زندگی و رشد اصحاب برجسته اهل بیت (ع) بوده و چه به لحاظ وجود مرقد نورانی و مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و نیز چه از حیث مرکزیت حوزه علمیه و خاستگاه انقلاب که به تعبیر مقام معظم رهبری حوزه علمیه، مادر انقلاب و نظام است، دارای اهمیت، عظمت و قداست خاصی است.

وی افزود: از سویی از منظر بین المللی نیز این شهر، محل تربیت و آموزش نیروهای انسانی مختلفی است که از سراسر جهان در آن به تحصیل علوم و معارف اهل بیت(ع) می پردازند و بعد از مراجعت به کشورهای خود، منشأ تحولات بسیار شده و به نوعی علوم اسلامی را از قم به سرتاسر این کره خاکی منتشر می کنند.

تغییر محسوس در سبک زندگی برخی شهروندان قمی

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: با این وجود در سال های اخیر، موضوعی که به شدت مورد توجه و ملموس بوده ناظر به تغییر سبک زندگی در این کلانشهر مذهبی است که نمود آن را انسان در توسعه فست فودها، رفتار و پوشش شهروندان، همچنین معماری خاص برخی خانه ها و مجتمع ها، چینش مغازه ها و تبلیغات تجاری و به خصوص نوع پوشش بانوان، مشاهده می کند.

وی افزود: همه ی این ها در واقع نشانه ها و علائمی از تغییر سبک زندگی برخی شهروندان و تغییر اولویت زندگی آن هاست، اما این که چرا این مساله اتفاق اُفتاده باید به ابعاد و زوایای گوناگون توجه کرد. با این حال به نظر می رسد بخشی از این ماجرا برمی گردد به این که در سال های اخیر به خاطر توسعه فیزیکی و کالبدی شهر قم، افرادی با انگیزه های مختلف اقتصادی و غیره در قم ساکن شده اند.

اکثریت مردم قم، مهاجر هستند

وی بیان داشت: در حال حاضر بر اساس آمار تنها حدود ۳۲ درصد ساکنان فعلی قم، متولد این شهر یا اصالتاً قمی هستند و اکثریت را افراد مهاجر تشکیل می دهد، با این تفاوت که در گذشته افراد بیشتر برای ادامه تحصیلات دینی و حوزوی به قم می آمدند ولی الان به خاطر هزینه های زندگی در قم و دسترسی آسان تر به تهران و مرکزیت کشور به این شهر می آیند و در آن سکنی می گزینند، چرا که به هر حال شرایط زندگی در قم به نسبت تهران و دیگر کلانشهرها به صرفه تر است، ضمن آن که اطراف قم شهرک های صنعتی و کارخانه های متعددی نیز فعال هستند.

حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد افزود: در کنار این مسایل، نبود پیوست های فرهنگی در امر ساخت و سازها و توسعه شهر و شهرک های صنعتی، باعث بروز مشکلاتی شده که متأسفانه آن طور که باید و شاید مدیریت شهری و فرهنگی در قم به این موضوع التفات نداشته اند که البته بخشی از این غفلت و کم توجهی نیز به خود ما برمی گردد که در حال حاضر برخی از مصادیق این قبیل مشکلات را در پردیسان و دیگر جاها به عینه می بینیم.

افزایش جمعیت بدون برنامه ریزی فرهنگی مطلوب

وی ابراز داشت: از سوی دیگر افزایش چشمگیر جمعیت قم در طول دهه های اخیر آن هم بدون پیوست فرهنگی مناسب در امر توسعه، زمینه ساز مشکلات متعددی شده است. اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، شهر قم حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و حال آن که در حال حاضر بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و لذا جزو معدود شهرهای کشور است که در طول این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب رشد جمعیتی بسیار بالایی داشته است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: پس از دیدار سال گذشته با مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر لزوم رسیدگی به وضعیت قم به خصوص از منظر فرهنگی، در دفتر تبلیغات اسلامی کارگروه و کمیته خاصی به این منظور تشکیل شد و در سایه تعامل و همکاری با نهادهای حوزوی همچون مرکز مدیریت حوزه های علمیه، جامعه الزهرا(س) و حتی نهادها و سازمان های غیر حوزوی همچون استانداری، شهرداری، سپاه و بسیج، کمیته امداد و ... فعالیت ها و جلساتی را شروع کردیم تا نگرانی حضرت آقا در خصوص تغییر سبک زندگی و اولویت ها در قم را مرتفع سازیم.

تقویت فعالیت های فرهنگی با محوریت محلات قم

وی افزود: در همین راستا با همکاری نهادها و دستگاه های ذیربط، فعالیت های فرهنگی ویژه ای با رویکرد محله محوری را در قم شروع کردیم و کارهای خوبی با تمرکز حمایت از فعالان فرهنگی و اجتماعی سامان داده ایم، هر چند که به نسبت هجوم فرهنگی دشمن و این سیلی که به راه اُفتاده، این قبیل کارها ناچیز و اندک است.

حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد همچنین اظهار داشت: به اعتقاد بنده، در این خصوص باید همه نهاد ها و دستگاه ها عزم خود را جزم کنند و از سویی ما باید به دنبال احیای مسئولیت اجتماعی و حضور پررنگ مردم باشیم؛ یعنی همان طور که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند مردم و به خصوص متدینین به وظیفه تذکر لسانی خود چه در قبال مسئولان و چه در قبال دیگر مردم عمل کنند.

کاستی ها را قبول کرده و به دنبال حل مشکل باشیم

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر به خصوص در روند توسعه فعالیت های فرهنگی این است که ما قبل از هر چیز باید کاستی ها و نواقص خود را قبول کرده و ثانیاً هم این که با عزم و اراده جدی به دنبال رفع آنها و حل مشکل باشیم.

وی گفت: ما در دفتر تبلیغات اسلامی پس از دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان، کمیته ویژه ای با بودجه و سازکار مشخص برای خود شهر قم تشکیل دادیم و اعتقاد داریم اگر همه نهادها و مجموعه ها با دغدغه و حمایت های مالی لازم ورود پیدا کنند در سایه همدلی و هم افزایی می توان تحولاتی را رقم زد.

از ظرفیت های قانونی به درستی استفاده کنیم

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: مساله مهم دیگر این است که در برخی اتفاقات ناگوار فرهنگی که در قم رخ می دهد، ما شاهد این هستیم که اتفاقاً قوانین و ضوابطی در دستگاه های نظارتی و امنیتی وجود دارد که متاسفانه از این ظرفیت به درستی و در جای خود استفاده نمی شود و حال آن که اگر در کنار فعالیت های فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت دلسوزان و متدینین، از این ظرفیت های قانونی نیز در مواقع لازم استفاده شود، قطعاً شاهد پیشرفت های خوبی در این باره خواهیم بود.

منبع: حوزه نیوز


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5242
نظرات شما