یادداشتی درباره پیامدهای اتفاقات اخیر در بندرعباس

از آه مظلوم بترسیم!

چند روز پیش خانه محقر زنی بندرعباسی که سرپرست خانواده خود بود تخریب شد و انتشار فیلم این رخداد در فضای مجازی، با واکنش‌های زیادی همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، مرتضی نجفی قدسی از فعالان قرآنی کشور در پی تخریب آلونک زن سرپرست خانواده در بندرعباس و انعکاس گسترده آن در فضای مجازی، یادداشتی انتقادی نوشته که مشروح آن بدین شرح است؛
 
«والله جعل لکم من بیوتکم سکنا ...» (سورة نحل، آیة ۸۰)

و خداوند خانه‌های شما را برایتان محل آرامش قرار داد.

تخریب آلونک زن بی‌سرپرست توسط مأموران شهرداری بندرعباس که در حومة این شهر با بلوک‏‌های سیمانی خانة محقری برای خود ساخته بود و بدون امکانات حتی آب و برق با دختر بچه‌اش زندگی می‏‌کرد در فضای مجازی انعکاس گسترده‌‏ای داشته است و وجدان عمومی را متأثر کرد.

متأسفانه اصرار و التماس آن زن بی سرپرست و ناله‏‌های سوزناک دخترش که از عمق وجود خدا را قسم می‌‏دادند هم نتیجه‏‌ای نداشت و مأموران بی‌رحمانه آلونک را تخریب کردند و متعاقبش آن زن نیز از سر نومیدی اقدام به خودسوزی کرد تا در این دنیایی که برایش به مانند جهنم شده است، دیگر زندگی نکند!

گرچه خوشبختانه او از مرگ حتمی نجات یافت و دادستانی بندرعباس نیز تمامی عوامل تخریب را احضار کرده و دستور رسیدگی سریع به موضوع راداده است و ظاهراً از طرف سازمان بهزیستی نیز خانه‏ای برای آنان درنظر گرفته شده است ولی‏ ای کاش این کارها قبل از تخریب انجام می‏‌شد و اینقدر از آبروی نظام جمهوری اسلامی هزینه نمی‏‌شد! متأسفانه برخی از مسئولان، بخصوص در شهرداری‌‏ها که مکرر از اینگونه اتفاقات در شهرهای مختلف افتاده است، نه تنها از ظلم کردن به محرومین و مستضعفین واهمه‌‏ای ندارند بلکه از تبعات انعکاس اینگونه رفتارها در فضای مجازی و وجدان‏‌های عمومی که محدود به کشور هم نمی‌‏شود، هراسی ندارند!

نظام جمهوری اسلامی از ابتدا متکی بر مردم بوده است و اعتماد عمومی سرمایه بزرگ آن است که باید این سرمایه همیشه محفوظ بماند و کسی حق ندارد با رفتارهای غلط و ناصحیح خود موجب کاهش این اعتماد شود.

حمایت از محرومین و مستضعفین نیز یکی از شاخص‏‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده است و حضرت امام خمینی (رض) که معمار کبیر این نظام است در یک جمله‌‏ای تاریخی با تصریح بر اینکه یک موی کوخ نشینان بر همة کاخ نشینان ترجیح دارد فرمودند: «آن وقتی که در انقلاب می‌‏دیدم که یک پیرمردی از آن گودنشین‏‌ها از آن منزل محقر خرابه بیرون می‏‌آمد و می‌‏گفت که ما با بچه‌هایمان صبح که می‌‏شود می‌‏رویم برای تظاهرات (مباهات می‏کردم) یک موی شما بر همة آن کاخ نشین‏‌ها و آن‏هایی که در این انقلاب هیچ فعالیتی نداشتند بلکه کارشکنی هم تا آن اندازه که می‏‌توانستند می‏‌کردند و الآن هم هر مقدار که بتوانند می‌‏کنند، یک موی شما بر همة آن‏ها ترجیح دارد بلکه مقایسه یک موی شما با آنها نباید صحیح باشد!»

حضرت امام در طول دوران انقلاب بر حمایت از مستضعفین و محرومان تأکید داشتند و تشکیل ارگان‏‌ها و سازمان‏‌هایی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد شهید و حتی جهاد سازندگی در راستای حمایت و پشتیبانی از قشرهای محروم جامعه تأسیس و تعریف شدند.

رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‏ای (مدظله العالی) نیز همین مشی سلف صالح را داشته و همواره مسئولان در بخش‏‌های مختلف را به رعایت حال محرومان و مستضعفان و ایجاد عدالت اجتماعی فرا خوانده‌اند.

بنابراین وقتی رسالت انقلاب برای ایجاد قسط و عدل تعریف شده و پشتوانه اصلی انقلاب نیز همواره همین مردم محروم و مستضعف بوده اند چرا حرکت بعضی از ادارات دولتی و یا شهرداری‌‏ها در تناقض با این جهت شاخص انقلاب است؟! آیا شهرداری‏‌ها نمی‏‌دانند که هر گونه رفتار و حرکت ظالمانه آن‏ها به پای انقلاب و نظام نوشته می‌‏شود؟! چرا شهرداری‏‌ها با اینگونه رفتارهای سخیف و خلاف انسانی و خلاف قانون و شرع به خون شهدا خیانت می‌‏کنند و موجبات تضعیف نظام جمهوری اسلامی را پدید می‌آورند!

خوشبختانه قوه قضائیه برای رسیدگی به اینگونه تخلفات ورود کرده ولیکن کفایت نمی‏‌کند؛ آیا حفظ آبروی نظام فقط وظیفه قوه قضائیه است؟ و مدیران دستگاه‌ها و شهرداری‌‏ها هیچ وظیفه‏‌ای در این خصوص ندارند!؟ چندی پیش ریاست قوه قضائیه جناب آقای رئیسی در پی مورد مشابهی تأکید کردند که از منظر ما تخریب کاخ‏‌هایی که به خلاف ساخته شده است اولویت دارد تا آلونک‌‏هایی که ولو خلاف در بعضی جاها ساخته شده است و طبیعی است که برای اینگونه موارد هم ابتدا باید برای بی‌پناهان و آلونک نشینان محل سکنای مناسبی پیش بینی شود و سپس با احترام و حفظ حرمت آن‏ها جابجایی صورت پذیرد.
 
به هر حال متولیان امر باید خود نسبت به رفع محرومیت‏‌ها پیشگام شوند و برای آن‏ها مسکن و مأوی پیش
بینی کنند و اگر قادر به اداره زندگی نیستند از بیت المال باید برای آن‏ها مقرری تعیین شود
در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل‏های ۲۱ و ۲۹ به موضوع زنان سرپرست خانوار پرداخته است و نهادهایی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد در تأمین و حمایت معیشتی از آنان وظیفه دارند.

آمارها نشان می‏‌دهد که بیش از ۱۴ درصد از خانوارهای ایرانی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‏‌دهند و طبیعی است که این جمعیت همگی در رفاه و آسایش نیستند و نهادهای مسئول وظیفه دارند تا آنجایی که برای آنها امکان دارد در حمایت از آنها دریغ نکنند.

امیدواریم برخورد قاطع قوه قضائیه با عوامل تخریب آلونک آن خانم مظلوم و بی پناه بندرعباسی موجب شود تا دیگر اینگونه اقدامات خودسرانه در شهرداری‏ها که خلاف شئونات نظام جمهوری اسلامی است، رخ ندهد و آه مظلومان دامنگیرمان نشود و چه زیبا ملا عبدالقادر بیدل سروده است که:
بترس از آه مظلومان که هنگام دعا کردن          اجابت از در حق، بهر استقبال آید

 امیرالمؤمنین علیه السلام پس از ضربت خوردن و قبل از شهادت به فرزندانشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام وصیت می‏‌کنند و در آن وصیت نامه آورده‌اند که «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» یعنی دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید و معنای خصم به ظالم این نیست که با ظالم بد باشید بلکه می‏‌گوید بروید یقة ظالم را بگیرید و سرجایش بنشانید و معنای عون به مظلوم نیز این نیست که صرفاً با مظلوم همدردی کنید بلکه بروید به او کمک کنید و اگر این رویة همگان باشد بسیاری از ظلم‏ها دیگر بوقوع نمی‏پیوندد و مظلومان نیز احساس تنهایی و بی یاوری نمی‌‏کنند.

حضرت امام حسین (علیه السلام) نیز در روز عاشورا و در آخرین لحظات حیاتشان به فرزندشان حضرت سجاد علیه السلام وصیت کردند که «یا بُنَیَّ اِیّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لا یَجِدُ عَلیکَ ناصراً اِلّا الله» یعنی‏ ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو، هیچ یاری کننده‌‏ای بجز خداوند ندارد، برحذر باش! و این روایت به لحاظ اهمیت حداقل از چهار امام معصوم (علیهم السلام) نقل شده است.

امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه از مردم به عنوان «عیال» پروردگار یاد می‏‌کنند «والخلق کل عیاله» یعنی مردم عائله پروردگار هستند و قطعاً پروردگار نمی‏‌پسندد که با عائله‌اش رفتار بیرحمانه و ظالمانه بکند، باز هم می‌گویم بترسیم از آه مظلومان که همه چیز را بر باد می‌‏دهد و چه زیبا صائب تبریزی سروده است:
از تیره آه مظلومان، ظالم امان نیابد        پیش از نشانه خیزد از دل فغان کمان را
فانّما علیک البلاغ المبین 


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5243
نظرات شما