انقلاب اسلامی احیاگر دوباره شخصیت زن بود/پیشرفت چشمگیر بانوان در تمامی ابعاد

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در فرهنگ پهلوی و در طول سال های حکومت شاهنشاهی در ایران دو راه فرنگی شدن و یا محصور شدن در پستوی خانه پیش روی زنان قرار داشت اما امام خمینی(ره) با انقلاب شخصیت و جایگاه زن را احیاکرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، معصومه ظهیری؛ استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به اینکه خداوند همه انسان ها را به تساوی خلق کرد و آنها را گرامی داشت، اظهار داشت: کرامت انسانی برای همه انسان ها در قرآن کریم و سیره پیامبر گرامی اسلام و روش عملکرد ائمه اطهار کاملا محسوس است.
وی ادامه داد: اما در طول تاریخ بشریت بنا به مکاتب و سلیقه های بشری و حاکمیت حاکمان نسبت به هر دو جنس مرد و زن ظلم شده است. گاهی به عنوان آپارتاید نژادی؛ نژادی را به نژاد دیگر برتری بخشیدن و گاهی با عنوان آپارتاید تبعیض جنسیتی؛ یک جنس را بر جنس دیگر والادست قرار دادن و دیگری را فرودست قرار دادند.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ارزش و جایگاه زنان در دوران پهلوی، گفت: در فرهنگ پهلوی و در طول سال ها حکومت شاهنشاهی در ایران دو راه پیش روی زنان قرار داده شد.
وی اضافه کرد:  فرنگی مآبی و همراه شدن با همین نگاه استفاده ابزاری و تغییر در باورهای ارزشی زنان و محجوریت و ممنوعیت و نگاه ارتجاعی نسبت به زن؛ یا زن باید در پستوی خانه ها محصور و محدود از حق رای، حق تحصیل، حق برخورداری از موقعیت های اجتماعی محروم و ممنوع می شد و یا به نحوی از او استفاده می شد که در تبلیغ فروش آدامس به عنوان یک عروسک خیمه شب بازی بکار گرفته می شد و جلوی چشم اذهان با برهنگی مطرح می شد.
زنان در دوران پهلوی جایگاه وارزشی نداشتند
ظهیری با اشاره به بالا و پایین شدن حقوق زنان در طول تاریخ، ابراز داشت: در طول تاریخ زنان دچار فراز و فرودهای مختلف شدند یعنی در دوره‌ای به جایی رسید که یک عقب‌گرد حاکمیتی داشتیم که حاکمیت، بسیاری از این حقوق را محترم نشمرد و در بخش دیگری هم زنان دچار تقلید از غرب شدند.
وی ادامه داد: در اوج دو جریان تجددگرایی در غرب و روشن‌فکری غرب تابع شدیم و تقلید کردیم که تبدیل به سه دسته شد. یک دسته زنانی که در عُزلت، سنت و کناره‌گیری محرومیت‌ها را می‌کشیدند و یک عده‌ای هم باید آن ارزش‌ها را می‌باختند، لذا باید از نوک سر تا نوک پا فرنگی می‌شدند.
 انقلاب اسلامی دوباره جایگاه زن را به او عطا کرد
استاد دانشگاه و حوزه بیان داشت: اما در این بین انقلاب اسلامی آمد و یک الگوی سومی و شاخص جدیدی را معرفی کرد تحت عنوان زن انقلابی که باارزش‌های انقلاب رشد کرد و حقوق ناشناخته او دوباره موردتوجه قرار گرفت و این تساوی به معنای برخورداری از حقوق و جایگاه اجتماعی و تکریم او موردتوجه قرار گرفت.
وی اضافه کرد:  حضرت امام خمینی(ره) که بنیان گذار انقلاب اسلامی و احیاگر مجدد شخصیت زن دارای نگاه ویژه و خاصی بود.
پیشرفت بانوان در تمام ابعاد بعد از انقلاب
ظهیری تصریح کرد: نمودار فعالیت ها در خصوص بانوان در مقایسه با قبل و بعد از انقلاب در هر جهت و بُعدی رشد قابل توجهی داشته است و در برخی مسائل هم رشد صددرصدی داشته است.
وی عنوان داشت:پس باید گفت که گام‌های خوبی را بعد از انقلاب برداشته‌ایم در بحث ورزش زنان و امکان ورزش همگانی و امکان ورزش حرفه‌ای بسیار خوب عمل شده است. در بحث هنر امکانات خوبی فراهم شده است. در بحث آموزش عالی بسیار خوش درخشیدیم به نحوی که درصد حضور بانوان در بخشی از آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی از مردان هم سبقت گرفته است.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5257
نظرات شما