عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم:

استفاده ابزاری از زنان فقط در تبلیغات نیست/ جذب مخاطب با استفاده ابزاری از زنان/ فضای مجازی در ایران قاعده و قانونی ندارد

این پَژوهشگر عرصه رسانه با اشاره به اینکه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با ابزار قراردادن زنان جذب مخاطب می کنند، گفت: فضای مجازی در ایران قاعده و قانونی ندارد وهر کسی هر کاری که دوست دارد انجام می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،دکتر رفیع الدین اسماعیلی، استاد دانشگاه با اشاره به استفاده ابزاری از زنان در عرصه فضای مجازی برای تبلیغات کالا، اظهار داشت: منشا این بحث یک سری مبناهایی است. در مباحث مبنایی و تئوریک یکسری جریان های فمنیستی که دیدگاه ها و رویکردهایی دارند را به مرور وارد کردند.
وی ادامه داد: این جریان ها نگاه به زن را شی محور کرده اند و به او به عنوان ابزار نگاه می کنند و متاسفانه با اینکه شعار حقوق زن و این مسائل مطرح می شود ولی در عمل می بینیم که از زن به عنوان یک عنصر و ابزار اقتصادی که از جذابیت های خاصی برخوردار است استفاده می کنند.
استفاده ابزاری از زنان فقط در تبلیغات نیست
این کارشناس فضای مجازی و رسانه بیان داشت: این کار منحصر در رسانه نیست و قبلا در فضای خارج از رسانه هم اتفاق افتاده است و امروز هم با توجه به پررنگی و جذابیتی که رسانه دارد در آن وارد شده است.
وی اضافه کرد: این نگاه ابزاری منحصر به تبلیغات هم نمی شود بلکه در سریال ها و برخی برنامه ها از این نوع محورها استفاده می شود.
اسماعیلی عنوان کرد: در رسانه غرب این موضوع بسیار پررنگ است و یک عنصر جدی محسوب می شود.به قول خودآنها جذب مخاطب می کند و رسانه های غربی بسیار تند و زیاد هم از این عنصر استفاده می کنند. استفاده اقتصادی از زن در رسانه تبدیل به امر عادی شده است.
نفوذ فرهنگ و تفکر غربی در رسانه داخلی
وی اضافه کرد: با توجه به نفوذ فرهنگ و تفکر غربی در رسانه های داخلی، متاسفانه از برهه ای این موضوع بسیار گسترش پیدا کرد. ابتدا این مسئله در سینما مطرح و کم کم وارد رسانه ملی شد و آرام آرام تبدیل به یک امر عادی شده است، امری که برگرفته از نگاه و تفکر غربی است.
این  پَژوهشگر عرصه رسانه خاطرنشان کرد: امتداد این موضوع در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رخ داد و استفاده ابزاری از زنان وارد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شد.
وی افزود: در شبکه های اجتماعی به دلایل ویژگی های خاص آن این امر بسیار بروز و ظهور پیدا کرد.
آزادی فضای مجازی منجر به وجود آمدن برخی هنجارها می شود
از طرفی به دلیل اینکه در رسانه ملی دروازبانی یا رصدی وجود دارد؛ با توجه به اینکه این دروازبانی درست انجام نمی شود؛ اما شبکه اجتماعی یک فضای سیال است که هرکسی به هر طریقی می تواند خود به عنوان ابزار وارد شود.
اسماعیلی اضافه کرد:  ما در تلویزیون و سینما می دیدیم که افرادی انتخاب می شدند برای اینکه خود را نشان دهند و از آن نگاه جنسی و جذابیت های زنانه استفاده کنند تا مخاطب جذب شود و یا فیلم پرفروش شود .
وی ادامه داد: البته این موضوع در سریال های نمایش خانگی که مقداری دست ها بازتر است بیشتر اتفاق افتاده و تندتر است.
جذب مخاطب با استفاده ابزاری از زنان
این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه ای تاکید کرد: در شبکه های اجتماعی فردی که ناشناخته است از این طریق یعنی استفاده ابزاری از زنان تلاش می کند تا مخاطب جذب کند.
وی ادامه داد: امروز از طریق شبکه های اجتماعی مفهموم نمایش بسیار جدی شده است. در این عرصه برخی خوشحال هستند که خود را برای بقیه به نمایش میگذارند که به نظرم باید وجود شبکه های اجتماعی این موضوع بسیار پررنگ شده است.
فضای مجازی در ایران قاعده و قانونی ندارد
اسماعیلی تصریح کرد: از طرفی این موضوع در شبکه اجتماعی اینستاگرام که تصویر و عکس محور است بیشتر اتفاق می افتد چرا که عنصر نمایش با اینستاگرام قرین است. این خاصیت اینستاگرام منجر به افزایش استفاده ابزاری از زنان شده است و امروز هم که متاسفانه هیچ قاعده و قانون مشخص و دقیقی برای این مسائل وجود ندارد هر کسی هر کاری که دوست دارد انجام می دهد.
وی اضافه کرد: هیچ کشوری به میزان کشور ما دارای آزادی عمل در فضای مجازی نیست.هر کشور با مالیات، تجارت و... قواعد خاص فضای مجازی خود را دارد که ما هم باید براساس مبنای خودمان قواعدی برای استفاده از فضای مجازی درکشور داشته باشیم.
عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم گفت: ما در قبال تمام نوجوان هایی که در کشور ما هستند و در فضای مجازی حضور دارند مسئولیت داریم و نمی توانیم کسی را به داخل دریا بیاندازیم و بگوئیم شنا کن تا غرق نشوی.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5330
نظرات شما