صف هایی که تمامی ندارد؛

بی تدبیری یا نبود مدیریت ؛ صف تهیه مرغ به امسال هم کشیده شد

با توجه به اینکه مسئولین استان خبر از عدم کمبود مرغ در استان می دهند اما وجود صف های طولانی برای تهیه مرغ گرم عکس این موضوع را ثابت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، چند ماهی است که در شهر صف های طولانی خرید مرغ را در مغازه ها و فروشگاه های کوچک و بزرگ می بینیم. واقعا وجود این صف های طولانی در کنار شیوع ویروس کرونا از بی تدبیری، بی برنامگی و یا نبود مدیریت است.
با توجه به هشدارهای فراوان وزارت بهداشت برای جلوگیری از تجمع، اما تدبیر دولت باعث شده است که این موضوع نادیده گرفته شود و مردم برای تهیه مرغ مصرفی خود با وجود خطر ابتلا به بیماری در صف بایستند.

درصورت کمبود اجازه خروج تولیدات مرغ از استان داده نمی شود
از همین رو پورمیدانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه وقتی در سطح استان با کمبود مرغ مواجه می‌شویم، اجازه نمی‌دهیم تولیدات به خارج از استان برود،اظهار داشت: قم بهترین وضعیت را درروند تأمین و توزیع دارد، اما درزمینه جوجه ریزی مشکل‌داریم و فشار اقتصادی بر تولیدکنندگان، جوجه ریزی را کاهش داده است.
‌وی گفت: بهمن‌ماه سال قبل 800 هزار قطعه جوجه ریزی در قم انجام شد که نسبت به دی ماه سال 99در تولید 1 میلیون و 200 هزار قطعه، کاهش جوجه ریزی را نشان می‌دهد.



تولید روزانه مرغ گرم 60تن در استان
از طرفی مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به اینکه یکی از اولویت های امروز در کشور و استان، تأمین کالاهای مورد نیاز مردم و مایحتاج عمومی آنان است، اظهار داشت: قم در موضوع برنج، شکر و روغن دارای ذخایر مطمئنی است و پیش بینی های لازم برای ماه مبارک رمضان نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: چالش اصلی امروز درباره تهیه و توزیع مرغ است، چراکه تولید روزانه مرغ گرم در استان بین ۶۰ تا ۸۰ تُن در نوسان است، در حالی که مصرف استان از این مقدار بیش تر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم همچنین افزود: البته تولید روزانه استان گاهی با توجه به تفاوت نظام جوجه ریزی از این مقدار هم بیشتر می شود، اما همچنان نیاز بازار بیش از تولید روزانه استان است که تلاش می شود تا این تفاوت از طریق دیگر استان ها و همچنین استفاده از سهمیه مرغ منجمد تأمین شود.

مردم به اندازه نیاز مرغ تهیه کنند
وی ادامه داد: توصیه به مردم آن است که نگران کمبود مایحتاج عمومی حتی مرغ نباشند، بویژه آن که آمار جوجه ریزی نسبت به اسفند ماه سال قبل بیشتر شده و در ماه های آینده هم با افزایش همراه خواهد بود، بنابراین از مردم می خواهیم تا مرغ را به اندازه نیاز معمول، تهیه و مصرف کنند.
عرضه مرغ در 200نقطه شهر
وی در عین حال به عرضه مرغ در قم به صورت محله ای و در بیش از ۲۰۰ نقطه فروش اشاره کرد و بیان داشت: تلاش شده است تا در همه این مراکز فروش، ناظرانی برای بهبود توزیع مرغ در بین مردم حضور داشته باشند.
غضنفری اضافه کرد: البته در سطح ملی هم مقرر شده است تا وزرای جهاد کشاورزی و صمت درباره تحلیل قیمت ها بررسی دقیق تری داشته باشند و مواردی را که در حوزه تولید نیازمند کاهش قیمت است مورد بازنگری قرار دهند، به طور مثال مقرر شده است تا قیمت برخی اقلام مانند جوجه یک روزه مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
با توجه به سخنان مسئولین در خصوص توزیع 60تن در روز مرغ گرم در استان ، اما مشاهدات خبرنگار ما و ایجاد صف های طولانی در بیشتر مکان های عرضه را می رساند. در برخی از مکان های توزیع مرغ بر اساس ابتکار خود فروشنده کارت هایی تهیه شده و به مراجعه کنندگان داده می شود تا در زمان رسیدن مرغ ، به این افراد مرغ تعلق بگیرد.حسن این کار جلوگیری از تجمع و شیوع بیماری کرونا در شهر است.
البته طبق اعلام مسئولین استان از اسفندماه سال گذشته بیش از 400تن مرغ در استان توزیع شده است اما اینکه چرا هنوز شاهد ایجاد صف های طولانی هستیم سوالی بی جواب است. البته سوال بی جواب دیگر اینکه در این برهه از زمان که مرغ به صورت صف عرضه می شود چگونه است که مرغ های پاک شده و قطعه قطعه شده در فروشگاه های موجود است.
البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که این روزها نبود روغن و شکر در فروشگاه ها هم معضلی دیگری است که شاید در آینده  شاهد ایجاد صف هایی برای تامین این کالا هم باشیم.



در تأمین کالا، به‌غیراز مرغ شرایط خوبی داریم
این درحالی است که محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  با اشاره به در تنظیم بازار سه‌پایه اصلی تأمین و توزیع و نظارت وجود دارد، گفت: یک سری اقلام مشمول قیمت مصوب ملی و در سراسر کشور برابر است مانند شکر و روغن که دارای قیمت مشخص بوده و گوشت مرغ نیز باقیمت مصوب 24 هزار و 400 عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی دارای قیمت مصوب است و تأمین‌کننده و فروشنده ملزم به رعایت آن هستند، در تأمین کالا، به‌غیراز مرغ شرایط خوبی داریم.
سیجانی افزود:بعد از تأمین، گروهی که آن را به جامعه هدف می‌رسانند اصناف هستند که نقش مؤثری در تأمین کالای مردم از تولیدکننده به مصرف‌کننده دارند، کاسب‌های امینی داریم که شرایط را مراعات می‌کنند و سی و یکمین استان ازنظر تورم و ارزان‌ترین استان هستیم.
وی تصریح کرد: اصناف همراهی خوبی دارند و بسیاری از شهرهای هم‌جوار خرید خود را از قم انجام می‌دهند، اصناف علاوه بر توزیع نسبت به عملکرد نیز نقش نظارتی نیز دارند، همچنین حوزه معاونت بازرسی وزارت صمت بر بازار و انبارها و مراکز تولید و توزیع نظارت دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مورد صفوف مرغ در قم بیان کرد: از ابتدای سال چندین مرحله در بازار مرغ به دلایلی شامل تأمین نهاده و توزیع و تولید و تغیر فصول دچار نوسان و التهاب بوده‌ایم و با مرغ منجمد توانستیم بازار را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: در اسفندماه به دلایلی همچون نیازی که به وجود آمد ازجمله ایام رجب و شعبان و در آستانه عید و شرایط خوب قم در کرونا، تقاضای مرغ چند برابر بالا رفت، به‌طوری‌که در مقاطعی با 40 تن مرغ گرم به بازار، نیاز تأمین می‌شد و حتی مرغ برای فردای همان روز در مرغ فروشی‌ها باقی می‌ماند.
آن گونه که آقای سیجانی در گفتگوی خود اعلام کردند در استان کمبود مرغ نداریم و در برخی از مغازه ها مرغ برای روزهای بعد هم می ماند اما باید این را پرسید که آیا شما این صف های طولانی در هنگام عرضه مرغ را نمی بینید؟ اگر مرغ کمبود نداریم چرا مردم در این شرایط کرونایی مجبور هستند در صف بایستند؟

خرید بیش از نیاز و حضور خریداران از استان‌های هم‌جوار سبب شکل‌گیری صفوف مرغ شده است  
از همین رو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: به نظر می‌رسد خرید بیش از نیاز شهروندان و حضور خریداران از استان‌های هم‌جوار موجب افزایش تقاضا و شکل‌گیری صفوف مرغ شده است، در قم تفاوت با استان‌های هم‌جوار داریم و در این استان‌ها حساسیتی نسبت به قیمت وجود ندارد و گاهی مرغ تا 27 هزار تومان عرضه می‌شود و صفی برای مرغ ندارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: سعی شد قیمت مصوب در قم موردتوجه قرار بگیرد و تک‌نرخی باشد یعنی قیمت دوم نداشته باشیم، بنابراین تقاضا موجود است و سعی می‌کنیم هرچقدر نیاز و مصرف مردم است، جوابگو باشیم و علاوه بر تولید استان از طریق استان‌های دیگر نیز مرغ گرم تزریق کنیم.

افزایش قیمت در استانهای همجوار دلیل اصلی کمبود گوشت مرغ در قم است
از طرفی بهرام سرمست استاندار قم در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم که با موضوع تأمین مرغ مورد نیاز شهروندان برگزار شد، با بیان اینکه از نظر ذخایر استراتژیک در استان قم مشکلی نداریم گفت: با این وجود بایستی برای تأمین به موقع محصولات مورد نیاز برنامه‌ریزی شود.
وی با اشاره به ضرورت وجود وحدت رویه در سراسر کشور در زمینه قیمت گذاری مرغ گفت: طی ماه‌های اخیر در استان قم مرغ با قیمت مصوب توزیع شده است و افزایش قیمت این محصول در استان‌های همجوار موجب کمبود مرغ در قم شده است.
استاندار قم در ادامه در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف گوشت و مرغ را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: باید نیاز استان قم به صورت دقیق مشخص و برای تأمین آن برنامه‌ریزی شود.
سرمست همچنین ایجاد آرامش در جامعه توسط صدا و سیما و رسانه‌های جمعی را خواستار شد و گفت: مرغ مورد نیاز استان قم تأمین شده است و نباید با دامن زدن به شایعات موجب خرید هیجانی شهروندان شویم.
وی افزایش تولید را پایه و اساس تنظیم بازار دانست و خاطرنشان کرد: باید با پشتیبانی از تولید زمینه‌ی تأمین نیازهای کشور را فراهم کنیم.

در هر صورت آن چه که مشخص است این روزها این صف هایی که برای تهیه مرغ گرم در استان تشکیل می شود نشان از کمبود مرغ در استان است که نیازمند نظارت و برنامه ریزی بیشتر برای عرضه می باشد که همین موضوع باعث گلایه بسیاری از مردم شده است.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5348
نظرات شما