پاک کردن چهره شهرها از تبلیغات نامزدها
پس از پایان هر دوره انتخابات، شهرداری شهرهای بزرگ کشور باید هزاران نیروی خدماتی را بهکار بگیرند تا حجم بالایی از تراکتها، پوسترها و بنرها را از سطح بزرگراهها، خیابانها و کوچهها پاکسازی کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، در هر دوره از انتخاباتی که در کشور برگزار می شود، کاندیداها شروع به تبلیغات با پوستر، تراکت، بنر و... در سطح شهر می کنند؛ البته حجم تبلیغات با نوع انتخابات رابطه مستقیم دارد و در برخی از انتخابات شهر چهره کاملا تبلیغاتی به خود می گیرد که بسیار زشت است.
البته چند سالی است که در سطح شهرها، سازه هایی توسط شهرداری ها نصب می شود تا کاندیداها تبلیغات خود را روی آن ها بچسبانند اما علاوه بر این سازه ها؛ پل ها، ایستگاه های اتوبوس، در و دیوار خیابان، تابلوهای مختلف سطح شهر و بسیار از مکان ها از دید این افراد مخفی نبود و بازهم پوسترها و بنرهای خود را روی آنها نصب می کردند.
اما امسال با سال های قبل تفاوتی داشت و آنهم کاهش تبلیغات کاغذی نامزدهای ریاست جمهوری و شورای شهر است. البته دلیل آن می تواند گرانی کاغذ و یا اینکه وجود بیماری کرونا و شاید هم وجود فضای مجازی باشد.
در هر صورت امسال تبلیغات کاغذی نسبت به انتخابات های قبل بسیار کم بود و چهره شهرها خیلی کثیف به نظر نمی رسید. هر سال شهرداری ها باید تمام نیروهای خود را بعد از پایان رای گیری به صف می کردند تا صبح چهره شهر را به حالت قبل خود برگردانند ولی امسال این موضوع زمان زیادی نمی برد.
همان طور که گفته شد یکی از دلایلی که شاید نامزدها به تبلیغات کاغذ اقبال کمتری داشتند موضوع فضای مجازی باشد. امسال با گسترش فضای مجازی و وجود شبکه های اجتماعی مختلف ، نامزدها الخصوص نامزدهای شورای شهر نسبت به تبلیغ و معرفی و برنامه های خود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلاش های بیشتر داشتند و هزینه هایی که قرار بود برای چاپ بنر و کاغذ صرف کنند در این راه صرف کردند.
البته بودند کسانی که از نظر مالی هیچ مشکلی نداشتند و به راحتی می توانسیم در برخی از شهر بنرهای بسیاری از آنها را رویت کنیم اما در مجموعه امسال نامزدها به تبلیغات محیطی اقبال کمتری نشان دادند.
همان طور که گفته شد شهردار برخی از شهر بعد از پایان رای دهی و برخی از امشب با استفاده از تمام تجهیزات و عوامل اجرایی خود و در یک عملیات هماهنگ و یکپارچه نسبت به زدودن چهره شهر از اقلام تبلیغاتی انتخابات اقدام کرده و یا خواهند کرد اما اینجا این سوال پیش می آید که چرا برای تبلیغات نامزدها قوانینی در نظر گرفته نمی شود تا هم نوع تبلیغات در شرایط یکسان برگزار شود چرا که ممکن است نامزدی از نظر مالی توان رقابت با نامزد دیگر را نداشته باشد و هم بعد از پایان انتخابات این همه زمان و هزینه صرف پاکسازی شهر نشود.
از همین رو یکی از نامزدهای ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد میکنم شیوهای از سوی وزارت کشور تعیین شود تا شهرداری بتواند از نامزدهایی که از سازههای تبلیغاتی استفاده نکرده و تبلیغات کاغذی در سطح شهر چسباندهاند، هزینه پاکسازی و... را دریافت کند؛ چراکه این هزینه را نباید عموم مردم بپردازند.» از سوی دیگر، یکمعماران کشورنیز گفت: «اگر واقعا نامزدها مدعی درک حس مسئولیت شهروندی هستند، خودشان بهتر است برای تمیز کردن تبلیغات خود، دست بهکار شوند و هزینه لازم را بپردازند. طرفداران تعدادی از نامزدها، پوستر تبلیغاتی را روی دیوارها، پایه پلها و جدولهای رنگ شده با سِریش چسباندهاند؛ یعنی کلی باید پول خرج شود تا این جدولها دوباره رنگ شوند.» همچنین از طرفی بسیاری از کاندیداهای انتخابات شورای شهر از بی عدالتی در تبلیغات گلایه داشتند چرا که آنها اذعان داشتند برخی از افراد از نظر مالی و یا با توجه به وابستگی به لیست ها خاص هیچ محدودیتی در تبلیغات با بنر، پوستر و تراکت ندارند اما برخی دیگر توان مالی زدن چند بنر را هم ندارند که این یکسان سازی باید از سوی وزارت کشور در نظر گرفته شود.
در هر حال امیدواریم برای آینده انتخابات و نوع تبلیغات هم قوانینی در نظر گرفته شود تا به قول معروف نه سیخ بسوزه و نه کباب.
انتهای پیام/160
البته چند سالی است که در سطح شهرها، سازه هایی توسط شهرداری ها نصب می شود تا کاندیداها تبلیغات خود را روی آن ها بچسبانند اما علاوه بر این سازه ها؛ پل ها، ایستگاه های اتوبوس، در و دیوار خیابان، تابلوهای مختلف سطح شهر و بسیار از مکان ها از دید این افراد مخفی نبود و بازهم پوسترها و بنرهای خود را روی آنها نصب می کردند.
اما امسال با سال های قبل تفاوتی داشت و آنهم کاهش تبلیغات کاغذی نامزدهای ریاست جمهوری و شورای شهر است. البته دلیل آن می تواند گرانی کاغذ و یا اینکه وجود بیماری کرونا و شاید هم وجود فضای مجازی باشد.
در هر صورت امسال تبلیغات کاغذی نسبت به انتخابات های قبل بسیار کم بود و چهره شهرها خیلی کثیف به نظر نمی رسید. هر سال شهرداری ها باید تمام نیروهای خود را بعد از پایان رای گیری به صف می کردند تا صبح چهره شهر را به حالت قبل خود برگردانند ولی امسال این موضوع زمان زیادی نمی برد.
همان طور که گفته شد یکی از دلایلی که شاید نامزدها به تبلیغات کاغذ اقبال کمتری داشتند موضوع فضای مجازی باشد. امسال با گسترش فضای مجازی و وجود شبکه های اجتماعی مختلف ، نامزدها الخصوص نامزدهای شورای شهر نسبت به تبلیغ و معرفی و برنامه های خود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلاش های بیشتر داشتند و هزینه هایی که قرار بود برای چاپ بنر و کاغذ صرف کنند در این راه صرف کردند.
البته بودند کسانی که از نظر مالی هیچ مشکلی نداشتند و به راحتی می توانسیم در برخی از شهر بنرهای بسیاری از آنها را رویت کنیم اما در مجموعه امسال نامزدها به تبلیغات محیطی اقبال کمتری نشان دادند.
همان طور که گفته شد شهردار برخی از شهر بعد از پایان رای دهی و برخی از امشب با استفاده از تمام تجهیزات و عوامل اجرایی خود و در یک عملیات هماهنگ و یکپارچه نسبت به زدودن چهره شهر از اقلام تبلیغاتی انتخابات اقدام کرده و یا خواهند کرد اما اینجا این سوال پیش می آید که چرا برای تبلیغات نامزدها قوانینی در نظر گرفته نمی شود تا هم نوع تبلیغات در شرایط یکسان برگزار شود چرا که ممکن است نامزدی از نظر مالی توان رقابت با نامزد دیگر را نداشته باشد و هم بعد از پایان انتخابات این همه زمان و هزینه صرف پاکسازی شهر نشود.
از همین رو یکی از نامزدهای ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد میکنم شیوهای از سوی وزارت کشور تعیین شود تا شهرداری بتواند از نامزدهایی که از سازههای تبلیغاتی استفاده نکرده و تبلیغات کاغذی در سطح شهر چسباندهاند، هزینه پاکسازی و... را دریافت کند؛ چراکه این هزینه را نباید عموم مردم بپردازند.» از سوی دیگر، یکمعماران کشورنیز گفت: «اگر واقعا نامزدها مدعی درک حس مسئولیت شهروندی هستند، خودشان بهتر است برای تمیز کردن تبلیغات خود، دست بهکار شوند و هزینه لازم را بپردازند. طرفداران تعدادی از نامزدها، پوستر تبلیغاتی را روی دیوارها، پایه پلها و جدولهای رنگ شده با سِریش چسباندهاند؛ یعنی کلی باید پول خرج شود تا این جدولها دوباره رنگ شوند.» همچنین از طرفی بسیاری از کاندیداهای انتخابات شورای شهر از بی عدالتی در تبلیغات گلایه داشتند چرا که آنها اذعان داشتند برخی از افراد از نظر مالی و یا با توجه به وابستگی به لیست ها خاص هیچ محدودیتی در تبلیغات با بنر، پوستر و تراکت ندارند اما برخی دیگر توان مالی زدن چند بنر را هم ندارند که این یکسان سازی باید از سوی وزارت کشور در نظر گرفته شود.
در هر حال امیدواریم برای آینده انتخابات و نوع تبلیغات هم قوانینی در نظر گرفته شود تا به قول معروف نه سیخ بسوزه و نه کباب.
انتهای پیام/160
نظرات شما