بی تدبیری دولت در تابستان داغ با بی برقی/خاموشی‌های مکرر امان مردم را برید

این تمام مسئولین دلیل قطعی ها مکرر برق در کشور را مصرف بالا و گرم شدن هوا می دانند در حالی که شاید مهمترین دلیل آن بی برنامگی و بی تدبیری دولت در افزایش رشد ظرفیت تولید برق در کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  قطعی های مکرر برق در مناطق مختلف کشور طی روزهای گذشته، مشکلاتی برای مردم به وجود آورده و موجی از واکنش ها و نارضایتی ها را در پی داشته است.
به گفته مسئولان ، صعود بی سابقه مصرف روزانه برق به پله ۶۵ هزار و ۹۱۸ مگاواتی و خارج شدن چند نیروگاه از مدار تولید دلایل این خاموشی های گسترده است.
این نارضایتی ها که در خصوص برق در کل کشور به وجود آمده است مسئولین را وادار کرده است که هر کدام در این خصوص صحبتی کنند و مقصر را دیگری بدانند و یا گروهی برای پیگیری علت قطعی های برق را تشکیل دهند اما هیچ کدام از این اظهار نظرها و پیگیری ها نتیجه ای نداشته و هیچ سودی برای مردم به دنبال نداشته است.
امروز حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به برخی عوامل ناخواسته و غیر ارادی در ایجاد مشکل برق در کشور گفت: اگر چه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است، اما عوارض این پدیده‌ها مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه ریزی دقیق، پیش بینی پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.
وی در این جلسه دستور داد، در جلسه ویژه‌ای به ریاست معاون اول و متشکل از دستگاه‌های مختلف، موضوع را بررسی و دستورالعمل اجرایی در حوزه‌های مختلف را تعیین و اعلام کند.
البته مسئولین کشوری عوامل عمده ای، چون خشکسالی و کاهش تولید برق در نیروگاه‌های آبی و گرمای بی سابقه در سال جاری که به افزایش مصرف برق و طولانی شدن بازه زمانی پیک مصرف فصلی و سالانه برق انجامیده است را دلیل این قطعی ها و تحت فشار قرار گرفتن شبکه تامین برق کشور می دانند. اما سوال اینجاست که آیا این جلسات و پیگیری ها و اظهار نظرها هم نتیجه و سودی برای مردم داشته است و یا همچون سال های قبل بازهم باید مردم این موضوع را تحمل کنند و منظر آسیب به وسایل برقی خود باشند تا تابستان تمام شود؟

کم کاری دولت روحانی در تولید برق
با توجه به اینکه مسئولین این دولت مسئله قطعی برق را با دلیل دیگر می خواهند رفع کنند اما باید گفت عدم سرمایه گذاری برای توسعه ظرفیت تولید برق در کشور شاید مهمترین دلیل این قطعی ها مکرر برق در چند سال گذشته باشد.
بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت روحانی در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳ درصد افزایش یافته است که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود.
موفق‌ترین دولت در افزایش ظرفیت اسمی تولید برق کشور، دولت احمدی‌نژاد بود که در هشت سال عملکرد خود ظرفیت تولید برق را ۸۵درصد افزایش داد. دولت خاتمی هم ظرفیت تولید برق کشور را ۶۶ درصد، دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ۶۵درصد و دولت میرحسین موسوی ۴۲درصد افزایش داده بودند.
کم‌کاری دولت روحانی در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، سبب شده که اکنون پس از دو دهه مجددا خاموشی‌ها به مردم تحمیل شود.
از آنجا که توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، فرایند کوتاه‌مدتی نیست، این مشکل حداقل تا پایان سال جاری و با تغییر دولت هم دامنگیر مردم ایران خواهد بود و دولت جدید ناچار است فورا در ابتدای فعالیت خود با سرمایه‌گذاری شدید در صنعت برق، برای سال آینده فکری بکند تا اهمال هشت ساله دولت روحانی را بتواند جبران نماید.

روند نزولی رشد ظرفیت تولید برق طی 10سال گذشته
از همین رو علی بخشی، رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر سهم بخش تولید از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده، حدود ۱۵ درصد بوده است، گفت:  معادل ارزی سرمایه‌گذاری انجام شده نشان می‌دهد که روند سرمایه‌گذاری در صنعت برق از سال ۱۳۸۷ نزولی شده و از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۷ به ۶۳۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده؛ این روند نزولی سرمایه‌گذاری با روند نزولی نرخ رشد افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور همخوانی دارد.
بخشی روند رشد سالانه تقاضای برق را به طور متوسط در ۱۰ سال اخیر، پنج درصد دانست و گفت: روند رشد ظرفیت تولید برق کشور در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط نزولی بوده و متوسط رشد آن سه درصد بوده؛ این تفاوت نرخ رشد منجر به شکاف عرضه و تقاضا می‌شود که در نتیجه آن حجم عرضه برق از حجم تقاضای برق جا مانده و منجر به خاموشی می‌شود.
استخراج رمزارز عامل خاموشی‌ها نیست
وی افزود: اگرچه استخراج رمز ارزها موجب افزایش تقاضای مصرف برق شده اما اختلاف ۱۰ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق نشان می‌دهد که اگر تولید رمزارز هم امسال صورت نمی‌گرفت، باز هم به خاموشی می‌خوردیم؛ پس موضوع رمز ارزها نمی‌تواند عامل اصلی خاموشی‌ها باشد چرا که شکاف بین عرضه و تقاضای برق روندی داشته است که از سال‌های قبل وجود داشته و در سالهای گذشته بارها در این خصوص هشدار داده بودیم.

در هر صورت درست است که هوا گرم شده و مصرف برق هم بالا رفته هم این اتفاقات دلیل اصلی قطعی های برق در کشور طی چند سال اخیر نیست بلکه دلیل اصلی قطعی ها عدم رشد تولید ظرفیت برق در کشور است.
البته در این موضوع باید به سمت برق هسته ای که بارها و بارها توسط رهبرمعظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است گام برداریم. باید میزان تولید برق از انرژی هسته ای را با سرمایه گذاری بیشتر کنیم تا در آینده دچار مشکلات بیشتر نشویم.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5431
نظرات شما