کارشناس مسائل سیاسی:

سفارت خانه‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف خصوصاً اقتصادی ضعیف عمل کرده‌اند/ ضرورت شایسته‌سالاری در تعیین سفرا

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که در دهه‌های گذشته سفارت خانه‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف خصوصاً اقتصادی ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: دولت سیزدهم در تعیین سفرا به دنبال شایسته‌سالاری باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب در 14 مرداد اظهار داشت: دولت سیزدهم در حال شکل‌گیری است و انشا الله به‌زودی کار خودش را در جهت خدمت‌رسانی به ملت بزرگ ایران آغاز خواهد کرد.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ساحت‌هایی که دولت‌ها به‌خصوص در کشورهایی مانند ایران عزیز دغدغه آن را دارند موضوع روابط خارجی و به‌خصوص کیفیت فرستادگان و دیپلمات‌های ایرانی به‌جای جای دنیا است.
صادقی نسب بیان داشت: بر اساس کنوانسیون وین در سال 1961 پیرامون روابط دیپلماتیک، یک مجموعه از استانداردها و فعالیت‌های پذیرفته شده‌ای که در چهارچوب ارتباطات دیپلماتیک باید موردتوجه باشند تعیین شده است که مورد اتفاق کشورهای دنیا است و ما هم بر آن باور داریم.
وی ابراز داشت: این کنوانسیون به طور خاص 5 وظیفه و کارکرد اصلی را برای دیپلمات‌ها در نظر می‌گیرد. برای انجام موفقیت‌آمیز این وظایف، بالطبع  5 دسته مهارت‌ها و کیفیت‌هایی هستند که دیپلمات‌ها باید داشته باشند.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: اول اینکه، یک فرستاده و دیپلمات، نماینده دولت جمهوری اسلامی در کشور میزبان است و این فرد به‌عنوان فرستاده شخصی رئیس حکومت در کشور میزبان است که در این مقام باید مشخصات ویژه‌ای داشته باشد.
وی در خصوص ویژگی‌های یک سفیر در تراز جمهوری اسلامی ایران برای انجام این وظیفه گفت: یک سفیر باید انسان خویشتن‌دار و مراقب باشد چرا که هر حرف و حرکت این دیپلمات موضع ایران تلقی می‌شود. ما متأسفانه تجربیات ناخوشایندی در این زمینه داشته‌ایم و بعضاً سفرایی به کشورهای دیگر فرستاده‌ایم که شأن نظام جمهوری اسلامی را رعایت نکردند که نشان می‌دهد مراقبت شدید از خود بسیار مهم است.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: کیفیت‌های دیگری که باید یک سفیر در راستای انجام اولین وظیفه خود داشته باشد شرافت کاری، صلاحیت کامل و روحیه حرفه‌ای‌گری است چرا که بار سنگین نمایندگی یک ملت در کشور دیگری باری است که نیازمند کیفیت‌های ویژه‌ای اخلاقی و فردی است.

وی تصریح کرد: دومین مأموریت این فرستاده مسئولیت حفاظت و حراست از منافع کشور ما در کشور میزبان است. این بدان معناست که هدف اصلی فعالیت‌های دیپلمات بایستی پیگیری منافع ملی کشور چه منافع دیپلماتیک و چه فرهنگی و اقتصادی و ... باشد.
صادقی نسب ادامه داد: در راستای انجام این مأموریت این فرد باید بی‌نهایت میهن‌دوست، وفادار به کشور باشد و غرور ملی مثال‌زدنی داشته باشد. در این میان دانش مناسبی از سیاست‌های عمومی کشورش نیز داشته باشد.
وی در بیان سایر ویژگی‌های سفرای کشورمان بیان داشت: مأموریت سوم، وظیفة مذاکره با دولت میزبان است. مذاکره یکی از بخش‌های اصلی وظایف یک دیپلمات است. فردی که به‌عنوان سفیر کشورمان در کشورهای دیگر مشغول به کار است باید بداند که در حوزه‌های مختلف با کشور میزبان مذاکره خواهد کرد. ازاین‌رو چنین فردی باید از دانش کافی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند باشد. قطعاً در این راه بهره‌گیری از بهترین‌ها و متخصصین امر بسیار کمک‌رسان است.

استاد دانشگاه تهران افزود: یک سفیر باید یک مجموعه‌ای از مشاوران و خبرگان حوزه‌های مختلف داشته باشد تا بتواند منافع کشور را به بهترین شکل در کشور میزبان تأمین کند. مصلحت‌اندیش و انعطاف‌پذیر بوده و به دنبال موقعیت‌های برد - برد واقعی باشد. اهل ابتکار عمل بوده و مهارت ویژه‌ای در اجماع‌سازی داشته باشد.
وی ادامه داد: نباید مخالف تراشی کرد و تمام این‌ها نیازمند بصیرت و هوشمندی است که یک سفیر باید آن ها را داشته باشد.
صادقی نسب تاکید کرد: ما متأسفانه صدمات خیلی زیادی را از عدم توانایی دیپلمات‌ها در اجماع‌سازی داشته‌ایم که نتوانستند نیروهای مختلف در کشورهای میزبان را در جهت منافع ایران همسو کنند.
وی ادامه داد: این روال باید قطعاً تغییر بکند و کیفیت اجماع‌سازی و ایجاد ائتلاف‌ها موضوع بسیار مهمی است که یک سفیر باید دنبال بکند.


کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: چهارمین مأموریت یک دیپلمات وظیفة جمع‌آوری اطلاعات و رصد کردن وقایع مختلف در کشور میزبان، تجزیه‌وتحلیل اساسی اتفاقات و شرایط کشور میزبان و گزارش آن به کشور مطبوعش است.
وی ادامه داد: در این راه نیاز است که سفیر اطلاعات و دانش کافی از کشور موردنظر و تحولات آن داشته باشد و این میل را داشته باشد که این دانش خودش را ارتقا دهد. بی شک نیازمند برقراری ارتباط‌های خوب و تعاملات مختلف با کلیه بخش‌های جامعه میزبان است.
صادقی نسب با بیان این که ارتباط سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران با کلیه بخش‌های کشور میزبان بسیار حیاتی و حائز اهمیت است، ابراز داشت: بر اساس این ارتباط‌ها است که می‌توان کشور میزبان را بهتر شناخت و تعامل بیشتری با آن برقرار کرد تا بتواند منافع کشور خودمان را آنجا بیشتر دنبال کند.
وی درباره پنجمین مأموریت و وظیفه اساسی یک فرستاده اشاره کرد: تلاش در جهت برقراری حداکثر رابطه دوستانه بین این دو کشور از مأموریت‌های بسیار مهم یک سفیر است. این روابط دوستانه باعث گسترش ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و علمی خواهد شد. نکته مهم اینجاست که بسیاری از گرفتاری‌هایی که بعضاً به چالش‌های بزرگی برای ما تبدیل می‌شوند ناشی از این است که سفرا نمی‌توانند کار خود را به‌خوبی انجام دهند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: یکی از کارهای مهمی که این سفیر باید انجام دهد این است که مرتباً باید از گروه‌های مختلفی که در آن کشور هستند به سفارت دعوت کند و با هم نشست داشته باشند. بی‌تردید، از محل این ارتباطات صمیمانه می‌تواند بهره‌برداری فراوانی را داشته باشد.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که این فرد باید روحیه کار در فضای بین‌المللی را داشته باشد، خاطرنشان کرد: یک سفیری که قرار است با اقشار مختلف از کشور میزبان در ارتباط باشد باید بافرهنگ‌های مختلف آشنا باشد و توانایی برقراری ارتباط بافرهنگ‌های گوناگون را داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های سفیر جمهوری اسلامی تسلط مثال‌زدنی به زبان دنیا است ما سفرایی را به کشورهای مختلف فرستادیم که تسلط به زبان بین‌المللی نداشته‌اند. سفیری که می‌خواهد از مترجم استفاده کند نمی‌تواند ارتباط خوبی با مردم آن کشور داشته باشد.
صادقی نسب افزود: تسلط مثال‌زدنی بر زبان انگلیسی که زبان بین‌الملل است یکی از شروطی است که باید یک سفیر داشته باشد چرا که اگر نتواند زبان دنیا را بفهمد نمی‌تواند از منافع کشور دفاع کند.
وی تصریح کرد: این که رهبر انقلاب در برخی مواقع از دیپلماسی انفعالی صحبت می‌کنند ناظر بر همین موضوع است و این بسیار مهم است که سفیر بتواند با “زبان دنیا” صحبت کند. متأسفانه تحقیقاً دولتی که ادعای دانستن “زبان دنیا” را داشت نه ظاهر این زبان را خوب می‌دانست و نه “مفاهیمش” را.
صادقی نسب ابراز داشت: در کنار این کارکردها که منطبق بر کنوانسیون وین است قطعاً سفیر کشورمان نماینده ملت ایران است و بایستی نماینده آرمان‌ها و خواسته‌های ملت نیز باشد. سفیری که اعتقاد و باوری به آرمان‌های انقلاب ندارد نمی‌تواند کمکی به ما در عرصه‌های بین‌المللی کند.
وی افزود: سفیری که باور به داشته‌های بومی کشور نداشته باشد در عرصه بین‌المللی هم نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که عزتمندی و سربلندی از اهداف سیاست خارجی نظام است، تصریح کرد: داشتن عزت به این معنا است که شأن ملت و کشور را باید رعایت کند و درعین‌حال مواضع عزتمندانه کشورمان را بایستی بسیار محترمانه به گوش جهانیان برساند.
وی بیان داشت: سفارت خانه‌ها در برقراری روابط تجاری دوجانبه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند که باید در سال‌های پیش رو این کوتاهی‌ها جبران شود. در یک‌کلام باید گفت که سفارت خانه‌های ما از خواب عمیقی که در آن فرورفته‌اند باید بیدار شوند. بی شک گام نخست، تعهد به شایسته‌سالاری و انتخاب افرادی است که ویژگی‌های یاد شده را داشته باشند.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5440
نظرات شما