استاد دانشگاه تهران:

انقلاب یک جریان زنده و پویا است / استقلال و آزادی دو دستاورد عظیم انقلاب است

استاد دانشگاه تهران با بیان این که انقلاب یک جریان زنده و پویا است، گفت: استقلال و آزادی دو دستاورد عظیم انقلاب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلابی اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی شکل گرفت که کشور ما کاملاً وابسته به غرب بود و مردم تجربه حاکمیت ملی را نداشتند.
وی ادامه داد: در انقلاب‌های کشورهای دیگر بیش از یک قرن کشید تا این کشورها خودشان را پیدا کرده و مسیر توسعه را در پیش بگیرند آن هم با تحریم و توطئه‌های بیگانگان روبرو نبودند.
صادقی نسب افزود: کشور ما از همان روزی که شکل گرفت همواره در معرض تحریم‌ها، توطئه‌ها و فشارهای بیرونی بود.
وی بیان داشت: در سایه جنگ و تحریم یک ملت ظرفیت مشخصی دارد، رهبر انقلاب در دیدار با هنرمندان فرمودند حرکت و جهت کلی نظام به سمت توسعه است هرچند که ایرادات زیادی هم داشتیم.
صادقی نسب ابراز داشت: باید خوبی‌ها را هم دید، ما امروز یک کشور مستقلی هستیم که در عرصه‌های علمی ریل‌گذاری مناسبی صورت‌گرفته و علاوه بر این از قدرت بازدارندگی خوبی هم برخوردار هستیم.
وی ادامه داد: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند با کشور ما وارد جنگ نظامی شود اما در عرصه‌های اقتصادی و اداره علمی کشور نواقص جدی داشتیم.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: قبل از انقلاب شاهد حضور بیگانگان بودیم و در واقع کشور را پیش از انقلاب خارجی‌ها اداره می‌کردند اما زمانی که انقلاب شد اداره کشور را خودمان در دست گرفتیم با این که سابقه حکمرانی نداشتیم
وی ابراز داشت: انقلاب یک جریان زنده و پویا است که در آن حکمرانی خوب را یاد می‌گیریم، وقتی می‌خواهیم خودمان کشور را اداره کنیم به این معنی است که اگر در زمانی تغییراتی را ایجاد کنیم باید این اتفاق بیفتد
صادقی نسب تصریح کرد: رهبری انقلاب فرموده‌اند که مجموعه نخبگانی و پژوهشکده‌ها در خصوص موضوع تغییرات ساختاری پژوهش کنند.
وی افزود: یکی از اساسی‌ترین مسائلی که همواره در علم اداره مطرح بوده سیاست‌گذاری و اجرا و نحوه ارتباط این دو است.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آن چیزی که ما داریم مجلسی که سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری می‌کند و دولتی است که اجرا می‌کند و قوه قضائیه منادی برقراری عدالت است
وی ابراز داشت: رابطه فعلی دولت و مجلس ثابت کرده است که رابطه‌ای معیوب با نتایجی معلول است
صادقی نسب تاکید کرد: در واقع مجلس با ساختار و مأموریت فعلی نمی‌تواند در رأس امور باشد، مجلس زمانی می‌تواند در رأس امور باشد که از سیاست‌گذاری کنار برود و به سمت نظارت و حسابرسی تمام‌عیار از دولت روی بیاورد.
وی افزود: زمانی که قانون اساسی را نوشتیم ما تصورمان بر این بود که اگر سیاست‌گذاری را در اختیار یک قوه قرار بدهیم این تقسیم‌بندی منجر خواهد شد که خروجی آن که خدمت‌رسانی به مردم باشد بهینه باشد.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: باگذشت زمان مشخص شد که این نوع تقسیم‌بندی نه‌تنها منفعتی برای مردم نداشت بلکه در دوره‌های مختلف به رابطه دولت و مجلس ضربه زده است.
وی تاکید کرد: در واقع چارچوب علم اداره تا زمانی که سیاست‌گذاری در همان جایی که اجرا است صورت نگیرد و مجریان در فرایند سیاست‌گذاری دخالت نداشته باشند قطعاً کیفیت خدمت‌رسانی افزایش نمی‌یابد و کشور هم نمی‌تواند از پس مشکلات خودش بر بیاید.
اگر مجلس در چارچوب تغییراتی که در قانون اساسی با نظر نخبگان و زیر نظر رهبری انجام خواهد شد، در ساختار جدید تمام توان خودش را بر روی نظارت و حسابرسی از دولت می‌گذارد به‌طوری‌که مجلس به چشمان بیدار مردم تبدیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تغییرات ساختاری موردنیاز است و آن چه تضمین دهنده توفیق این تغییرات است وجود یک کارکرد فصل‌الخطابی و بن‌بست شکنی رهبری، یک اتفاق که در قانون اساسی رخ‌داده این است که جایگاهی برای رهبری تعریف شده که این جایگاه این ظرفیت را دارد که هرجایی که کارها گره می‌خورد، در چارچوب قانون ورود می‌کند و مشکل را حل می‌کند.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که ما مالک سرنوشت خودمان هستیم و مسئولان فرزندان این سرزمین هستند، خاطرنشان کرد: ایرادات و نواقص به خود ما برمی‌گردد و اگر تغییراتی نیاز است باید خود ما آن‌ها را انجام بدهیم.
وی با بیان این که به لحاظ فردی نیز ما وظایفی داریم که باید در جامعه انجام دهیم، افزود: ما به چه اندازه به قوانین احترام می‌گذاریم، معضل بزرگی مانند ترافیک و صدمات جانی که به مردم می‌زند، تا چه اندازه خود ما در سطح فردی به قوانین احترام می‌گذاریم و دغدغه‌مند هستیم.
  صادقی نسب بیان داشت: در گام دوم تغییراتی را ایجاد کنیم که جمهوری اسلامی ایران قله‌های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح کند و بدانیم استقلال کنونی ما با خون‌های زیادی به‌دست‌آمده است.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5594
نظرات شما