سیستم کولر خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  در این مقاله با قطعات و اجزای سیستم خنک کننده خودرو و شرح عملکرد هر یک از این قطعات آشنا می شویم که لازم است هر راننده آشنایی مختصری با آن ها داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد. در صورت لزوم قطعه معیوب از سایر قطعات. همچنین لازم به ذکر است که کار نکردن یا خرابی هر یک از این قسمت های کولر خودرو باعث ایجاد مشکل در سیستم شده و کار سیستم خنک کننده خودرو را با مشکل مواجه می کند. فن برقی کولر ماشین
زمانی که می توان فن کولر برقی را روی کندانسور یا رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور کولر خودرو در جلوی رادیاتور خودرو نصب شده باشد، در این حالت فن به گونه ای نصب می شود که هوا را از بیرون کشیده و به سطح کندانسور می دمد (حالت پیشرانه). اگر فن کندانسور پشت کندانسور و جلوی موتور نصب شود، هوا را از سطح کندانسور می کشد و به سمت موتور می دمد.
شرایط استفاده از پنکه برقی کولر خودرو با شرایط استفاده از آنها متفاوت است، در صورت وجود کلید فشار سه حالته در سیستم، فن برقی با افزایش فشار یا کاهش آن روشن و خاموش می شود. در غیر این صورت، فن به طور مداوم کار می کند و با راه اندازی سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می شود.
در برخی موارد، فن کندانسور کولر خودرو توسط یک کلید حرارتی (ترمیستور) کنترل می شود. به این صورت که همزمان با فن موتور روشن و خاموش می شود و در واقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است.
اواپراتور کولر ماشین
اواپراتور یکی دیگر از بخش های اصلی سیستم خنک کننده خودرو است. اواپراتور مجموعه ای از قطعات است که وظیفه خنک سازی و کاهش گرمای هوای داخل کابین خودرو را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم اواپراتور کولر خودرو جذب رطوبت از هوای داخل کابین است.
جریان هوای سریع ایجاد شده توسط فن برقی کولر با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال های هوا و سوپاپ ها به داخل کابین خودرو منتقل می کند. عمل خنک شدن بوسیله کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت از هوای داخل کابین می شود و قطرات آب ایجاد شده از طریق شیلنگ مخصوص به خارج از کابین خودرو منتقل می شود.
سیستم خنک کننده خودرو دارای دو کلید کنترلی است که یکی از آنها در صورت کم یا زیاد شدن فشار گاز، کمپرسور را از مدار خارج می کند و دیگری از تشکیل یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می کند. عدم کارکرد صحیح هر یک از این دو کلید می تواند باعث از کار افتادن کل سیستم خنک کننده خودرو شود. کمپرسور کولر ماشین
کمپرسور کولر خودرو گاز مبرد را از داخل کولر خودرو به حرکت در می آورد. کمپرسور به عنوان قلب سیستم با گردش گاز در اجزای سیستم عمل می کند. همچنین کمپرسور باعث افزایش فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خروجی از اواپراتور می شود.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به کندانسور، سپس به کپسول خشک کن و دوباره به اواپراتور منتقل می کند.
کمپرسورهای مورد استفاده در قیمت خرید لوازم یدکی چری تیگو 5 در سیستم های خنک کننده خودرو باید دارای ویژگی هایی مانند وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا در هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قرار گرفته و بار اضافی به موتور خودرو وارد نشود.
4) کندانسور کولر خودرو (کولر رادیاتور)
کندانسور یکی از قطعاتی است که وظیفه تبادل حرارت در سیستم خنک کننده خودرو را بر عهده دارد.
کندانسور یا رادیاتور کولر خودرو گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین خودرو منتقل می کند.
گیرنده خشک کن به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جذب کننده رطوبت گاز عمل می کند. معمولاً این قطعه دارای یک کنترل فشار ایمنی (سوئیچ فشار) برای قطع خودکار کمپرسور در زمانی که فشار گاز کمتر یا بیشتر از حد تنظیم شده است می باشد.
همچنین در این قسمت پنجره ای برای مشاهده گاز تعبیه شده است. شیشه دید به ما اجازه می دهد تا گردش و مقدار گاز در سیستم را کنترل کنیم.
شیر انبساط کولر خودرو
شیر انبساط کولر میزان صحیح گاز ورودی کندانسور کولر خودرو به اواپراتور را از طریق فیلتر تعیین می کند. علاوه بر این، این قسمت به طور ناگهانی فشار مبرد را کاهش می دهد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند، شیر انبساط کولر خودرو باز می شود و مبرد مایع از صافی متصل به ورودی مایع فشار قوی عبور کرده و به گاز فشار قوی تبدیل می شود.
سیم کشی سیستم خنک کننده خودرو
وظیفه انتقال دستورات قطعات مربوط به مجموعه کولر خودرو و همچنین تامین برق این قطعات بر عهده درخت سیم کشی کولر می باشد. لازم به ذکر است که در خودروهای جدید معمولا تمامی دستورات از ECU و از طریق درخت سیم کشی اصلی خودرو منتقل می شود. سوئیچ کنترل فشار یا سوئیچ فشار کولر خودرو
سوئیچ فشار که به طور کلی MANOSTAT نامیده می شود، دو عملکرد مهم دارد. اول، برای محافظت از اجزای سیستم در برابر آسیب ناشی از تغییرات فشار و دوم، برای کنترل تغییرات فشار کندانسور. این سوئیچ به سه نوع اصلی تقسیم می شود:
الف- دکمه کنترل فشار پایین
ب- کلید کنترل فشار بالا
P- کلید کنترل فشار سه سطح
الف- این کلید معمولاً روی گیرنده خشک کن و در قسمت بالایی آن که اتصالات ورودی و خروجی قرار دارد نصب می شود و مجهز به دو ترمینال است که از یک طرف به کلاچ برقی و از طرف دیگر به ترموستات متصل می شود. سمت.
عملکرد دکمه فشاری بسیار ساده است. داخل این کلید یک سیلندر یا دیافراگم است که در صورت تشخیص فشار کمتر از مقدار تنظیم شده، مدار الکتریکی را قطع می کند. لازم به ذکر است در صورت افت فشار به دلیل نشتی در سیستم خنک کننده خودرو، با این دستور کمپرسور از مدار خارج می شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود. سوئیچ فشاری که به این روش کار می کند معمولاً بسته است).
ب- این کلید اغلب بر روی گیرنده خشک کن نصب می شود و دقیقا مانند کلید فشار ضعیف عمل می کند. اما در مدار الکتریکی به عنوان کلید فشار ضعیف قرار می گیرد. در واقع، اگر فشار اعمال شده به سیلندر یا غشای آن بیشتر از مقدار تنظیم شده روی فنر (معمولاً 27 بار تا 32 بار) باشد، سوئیچ فشار قوی مدار الکتریکی مربوط به خود را قطع می کند. به این ترتیب در صورت افزایش فشار سیستم، عملکرد کمپرسور کولر خودرو متوقف شده و از آسیب دیدن کمپرسور و یا ترکیدگی لوله ها و یا سایر قطعات جلوگیری می شود. سوئیچ فشار بالا به طور معمول بسته است.
پ- در خودروهایی که برای خنک کردن موتور از فن برقی استفاده شده و یا جریان هوا از کندانسور زیاد است از این فشار سوئیچ استفاده می شود. این نوع پرشر سوئیچ بر روی خط لوله فشار قوی گاز نیز نصب می شود و همانطور که قبلا گفته شد کار می کند و دارای چهار پایانه برق می باشد.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5791
کلیدواژه: سیستم کولر خودرو
اخبار مرتبط

نظرات شما