معاون مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد؛

ایجاد تحول گسترده در فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع)

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) از ایجاد تحول در برنامه‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دو سه سال اخیر خبر داد و با اشاره به بودجه این مجمع، گفت: بیش از دوسوم بودجه مجمع جهانی از طرف خیرین و نیکوکاران در کشورهای مختلف تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی فرمانیان، معاون علمی ـ فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ۱۴ دی ماه در نشست خبری نمایشگاه انوار هدایت، گفت: این نمایشگاه متشکل از ۳۰ غرفه از مراکز و مؤسساتی است که در عرصه بین‌المللی و در راستای نشر معارف و آموزه‌های اهل بیت(ع) فعالیت دارند و از روز دهم دی ماه از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز به کار کرده و تا ۱۵ دی ماه دایر خواهد بود.  

وی با بیان اینکه مجمع جهانی اهل بیت(ع) از روز دهم دی ماه سال ۱۳۶۹ با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل گرفت، تصریح کرد: هدف از تأسیس این مجمع هم دو سیاست کلی یعنی نشر معارف اهل بیت(ع) در سراسر جهان و رسیدگی و حمایت از پیروان اهل بیت(ع) در جهان بوده است. 

فرمانیان با بیان اینکه در این راستا مجمع عمومی از همان سال شکل گرفته است، گفت: این مجمع ۶۳۹ عضو دارد که هر چهار سال یکبار دور هم جمع شده و به مباحثی در مورد چگونگی نشر معارف اهل بیت(ع) و مشکلات و چالش‌های آنان می‌پردازند و مصوبات این مجمع در طول چهار سال اجرایی می‌شود؛ در کنار مجمع عمومی، شورای عالی ۲۴ عضو دارد و اکثراً افراد خارج از کشور و عده‌ای هم از اندیشمندان داخل کشور در آن عضویت دارند و سالی چندبار با تشکیل جلسه، برنامه‌های سالیانه مجمع و بودجه این مجموعه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

فرمانیان با بیان اینکه ارتباط با ۱۴۰ کشور جهان از جمله وظایف مجمع جهانی اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: در ۷۴ کشور مجمع محلی داریم که در چند حوزه پژوهش، آموزش و ... فعالیت دارد. آموزش‌های مجمع کوتاه‌مدت است و آموزش بلندمدت هم در دانشگاه اهل بیت(ع) ارائه می‌شود که وظیفه این دانشگاه جذب دانشجویان خارجی و تربیت متخصصان در عرصه‌های مختلف است.

تولید ۲۵۹۲ کتاب به ۵۸ زبان

معاون علمی ـ فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: یکی از کارهای دیگر معاونت علمی ـ فرهنگی بحث فضای مجازی، خدمات فرهنگی مانند ترجمه و چاپ کتاب و ارتباط با دیگر کشورها است. تاکنون دو هزار و ۵۹۲ جلد به ۵۸ زبان دنیا پژوهش، ترجمه و نشر داده شده است و بیش از یک میلیون نسخه کتاب در جهان توزیع شده است که عمدتاً مباحث عقیدتی، فقهی، اخلاقی و ... است.

فرمانیان اظهار کرد: همچنین هزار و ۸۰۰ دوره آموزش کوتاه‌مدت یک هفته و دوهفته و غالباً مهارتی و معرفتی تشکیل شده است و مجلات مختلف به ۱۴ زبان مورد حمایت مجمع قرار گرفته‌اند، شرکت در ۲۶۱ نمایشگاه داخلی و خارجی و ایجاد شبکه ثقلین که به زبان عربی تولید رسانه‌ای دارد، از دیگر کارهای این مجمع است. در سال ۱۳۹۸، دبیرکل جدید از سوی رهبری معرفی شدند و در حکم ایشان خواستار تحول شدند بنابراین در سه سال اخیر سیاست‌های ما به سمت تحول پیش رفته است.

وی افزود: در این راستا سیاست ترجمه ما به سمت تألیف متحول شده است، قبلاً بسیاری از نویسندگان ما ایرانی بودند ولی الان نویسندگان شیعه خارج از کشور که آثار را به زبان بومی خودشان تولید کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند همچنین در گذشته کتب در داخل کشور چاپ می‌شدند ولی الان آن را در همان کشوری که نوشته می‌شود چاپ می‌کنیم. کوچ از فضای فیزیکی به سمت فضای مجازی و ایجاد کتابخانه دیجیتال و نشر کتب الکترونیکی و نشر صوتی هم از دیگر برنامه‌های تحولی مجمع جهانی اهل بیت(ع) محسوب می‌شود.

معاون علمی ـ فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه سیاست ما واسپاری کارها به مراکز و مؤسسات بین‌المللی است که به صورت خودجوش در عرصه نشر معارف اهل بیت(ع) در کشورهای دیگر فعالیت دارند، اضافه کرد: براساس برخی آمارها، حدود ۲۰۰ مرکز و مؤسسه خصوصی بین‌المللی در زمینه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) فعالیت دارند که اگر این آمار درست باشد باید در یکسال آینده با همه این مؤسسات مربتط شویم و هم‌افزایی بین این مؤسسات با مؤسسات دولتی و خصوصی دیگر برقرار کنیم.

وی با اشاره به تولیدات مجمع در زمینه سبک زندگی اظهار کرد: هم اکنون با دو مؤسسه در این زمینه همکاری داریم و اگر محققان و مؤسساتی وجود داشته باشند که بتوانند تولیدات مناسبی در زمینه سبک زندگی اهل بیتی(ع) در ۲۰ موضوع تعریف شده به خصوص با زبان مبدأ(اسپانیولی، اردو،  و...) داشته باشند، حتماً مورد حمایت قرار خواهند گرفت. الان بیش از ۵۰۰ کتاب در حال ترجمه و یا ترجمه شده داریم که آماده برای نشر آن در کشورهای دیگر هستیم.

هنوز برخی موازی‌کاری‌ها وجود دارد

فرمانیان در پاسخ به این پرسش ایکنا که آیا فعالیت مجمع با برخی نهادهای دیگر در عرصه بین‌المللی موازی‌کاری نیست؟ گفت: موازی‌کاری قبلاً بیشتر بود ولی الان کمتر شده است و از جمله کارهای اتفاق افتاده این است که هر مسئولی در یکی از این نهادهای بین‌المللی، عضو هیئت امنای نهاد دیگر  هم هست تا از موازی‌کاری جلوگیری شود؛ ضمن اینکه در هر عرصه‌ای که وارد شویم، به سایر نهادها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع تقریب و ... اطلاع می‌دهیم، گرچه هنوز هم برخی موازی‌کاری ها وجود دارد.

آسیب‌شناسی فعالیت‌های ۳۰ ساله مجمع

فرمانیان با تأکید بر سیاست حمایت از مؤسسات خصوصی در این عرصه در پاسخ به این پرسش که چرا فعالیت شما عمدتاً به صورت نشر کتاب و در قالب سنتی است، گفت: در دوره مدیریت آیت‌الله رمضانی از سال ۱۳۹۸، یک گروه اندیشه‌ورز در مجمع تشکیل شد و به صورت جدی در حال بازنگری در فعالیت‌های مجمع است که جوان‌گرایی یکی از این کارها است. کار دیگر، آسیب‌شناسی فعالیت‌های مجمع در طول ۳۰ سال اخیر بود و پیشنهاداتی هم ارائه شد.

وی افزود: به شدت در حال رصد فعالیت‌های تبلیغی دیگران مانند وهابیت، مسیحیت، جماعة التبلیغ، بهائیت و جنبش‌های نوپدید دینی و اخوان المسلمین و ... هستیم تا روش اجرای نشر معارف بررسی شود. کار دیگری که دوست داریم انجام دهیم ولی به خاطر هزینه بالا موفق نشده‌ایم، ایجاد کرسی‌های شیعه‌شناسی است که سالانه دومیلیون دلار هزینه دارد ولی در برنامه‌های آینده قرار دارد تا با همکاری برخی مراکز و هزینه کمتر ایجاد شود.  

تأمین دوسوم بودجه توسط خیرین

معاون علمی ـ فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مورد تأمین بودجه این مجمع تصریح کرد: بیش از دوسوم بودجه مجمع جهانی از طرف خیرین و نیکوکاران در کشورهای مختلف تأمین می‌شود؛ برخی افراد دوست دارند مسجد و حسینیه و مؤسسه بسازند یا به نشر کتاب کمک کنند؛ کمتر از یک‌سوم بودجه هم از کمک‌های دولتی است که بسیار اندک محسوب می‌شود. الان ما با ۱۵۰ کشور جهان مرتبط هستیم و غالباً از طریق خیرین و تجار کارها را پیش می‌بریم.

فرمانیان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که آثار تولیدی داخلی عمدتاً با زبان داخل کشور تولید می‌شود، افزود: ما در عرصه بین‌المللی باید آثاری تولید کنیم که متناسب با نیاز ۳۳۵ میلیون شیعه در سراسر جهان باشد، یا آثاری تولید شوند که برای محققان ادیان دیگر مورد استفاده است.  




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6587
نظرات شما