تشریح سیاست‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری کلان‌شهر قم/از اولویت‌بندی پروژه‌ها تا اجرای نهضت پارکینگ سازی

مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری قم سیاست‌های بودجه سال 1402 شهرداری را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،علی طاهری با اشاره به آخرین وضعیت تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قم اظهار داشت: کلیات بودجه سال ۱۴۰۲ در آبان‌ماه ابلاغ شد و مجموعه مدیریت شهری برای کلان‌شهر قم، یک سری سیاست‌های و راهبردهایی را مدنظر دارد که تا سال ۱۴۱۴ در قالب برنامه ۲۰ ساله موردتوجه قرار گرفته است که این برنامه راهبردی از سال ۹۴ تصویب و برای یک برنامه بلندمدت و دو برنامه میان‌مدت نوشته شده است.

وی با بیان اینکه برای این بودجه سیاست راهبردی در نظر گرفته‌شده که اولویت ما در بودجه توجه کامل به تحقق شعار سال در فعالیت‌های شهرداری و هم‌چنین بر حرکت به‌سمت ایجاد درآمدهای نوین و عدم وابستگی به درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی است، افزود: علاوه بر آن در این بودجه که سال ۱۴۰۲ سال سوم برنامه دوم ۵ ساله عملیاتی است، بر افزایش شفافیت در تدوین بودجه شامل عناوین و مبالغ و هم‌چنین موقعیت‌های مکانی تمرکز شده است.

به گفته مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری قم، پوشش قرار دادن همه خدمات به‌منظور دست‌یابی به سرانه‌های استاندارد و افزایش رضایت شهروندان در چارچوب عملیاتی نیز از دیگر راهبردها در این بودجه است و برای افزایش مشارکت شهروندان، رعایت اصل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری با تأکید بر تحول اساسی در فرآیندها، ساختارها و علاوه بر آن حذف فعالیت‌های موازی به‌همراه الزام شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها به استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی و فرصت‌های بالقوه منقول و پیشنهاد منابع جدید برای افزایش منابع مالی تأکید شده است.

اولویت‌بندی پروژه‌ها بر اساس اهمیت

وی خاطرنشان کرد: از دیگر سیاست‌های دیگر شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری کلان‌شهر قم، به ساماندهی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و تملک‌ها و از سویی اختصاص اعتبار به درجه اهمیت آن‌ها توجه شده است و پروژه‌ها برحسب اولویت‌ها بررسی می‌شود و آن دسته از پروژه‌هایی که اولویت نیست را می‌توان در نیمه دوم سال اجرا کنیم.

طاهری با اشاره به توجه به توانمندسازی محلات تاریخی و افزایش نشاط اجتماعی آن‌ها عنوان کرد: اولویت مدیریت شهری محلات کم‌برخوردار بوده و به محلات تاریخی هم توجه شده است و در حوزه افزایش سرانه‌های فضای سبز در محلات تاریخی مشکلاتی داریم چراکه باید کاربری‌هایی در این محلات تعریف شود و طبق سیاست ابلاغی باید ۱۰۰ هزار مترمربع سرانه فضای سبز در کلان‌شهر قم اجرا نماییم که در همین راستا به‌دنبال احداث فضای کوچک سبز با توجه به ظرفیت محلات تاریخی قم هستیم.

وی با تأکید بر اینکه هم‌چنین مجموعه مدیریت شهری در نظر دارد نهضت پارکینگ سازی را در سال ۱۴۰۲ دنبال کند، گفت: برای این امر با بهره‌گیری از سرمایه‌گذار این امر را پیگیری می‌کنیم؛ پروژه پارکینگ شرقی مانند پروژه‌های مهم دیگر از سوی سرمایه‌گذار در حال آماده‌سازی بوده که این پروژه اگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد در توسعه شهر قم به‌ویژه هسته مرکزی نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

به گفته مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری قم، باید از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده کرد و با اعطای مشوق‌ها و یک سری تسهیلات زمینه حضور سرمایه‌گذار را افزایش داد و سنگ‌اندازی‌ها و موانعی موجود که می‌تواند حضور سرمایه‌گذاران را کم کند را از سر راه سرمایه‌گذاری در قم برداشت.

وی اضافه کرد: بر اساس راهبرد و برنامه عملیاتی، فرآیند کلی تهیه و تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم مبتنی بر بررسی و تحلیل برنامه ۵ ساله دوم ارائه‌شده و از طرف معاونت‌های تخصصی در موضوعات زیرمجموعه طرح‌های راهبردی شهرداری قم بررسی‌شده است.

طاهری با اشاره به اهمیت اختصاص بودجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار خوبی برای حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار خوبی برای حوزه فرهنگی و اجتماعی در نظر بگیریم.

مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری قم اذعان کرد: طبق تأکیدی که شده پیش‌بینی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۲ نیز به حوزه امور زنان تمرکز و به آن توجه ویژه‌ای شود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6675
نظرات شما