خدمتی در راستای حفظ محیط‌زیست/دفن مستقیم پسماند در قم به صفر می‌رسد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به افتتاح خط دوم پردازش پسماند در شهر قم گفت: دفن مستقیم پسماند با این پروژه به صفر رسیده و آلودگی‌های زیست‌محیطی در نتیجه توسعه صنایع تکمیلی مرتفع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سید عبدالله میر ابراهیمی با اشاره به افتتاح ۷ پروژه زیست‌محیطی و مدیریت پسماند اظهار داشت: یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که در اهداف بلندمدت مجموعه سازمان مدیریت پسماند تعریف‌شده، حرکت به سمت دفن صفر است.

وی به افتتاح پروژه‌های زیست‌محیطی در روز سه‌شنبه چهارم بهمن اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این پروژه‌ها، دفن پسماند به‌طور مستقیم در کلان‌شهر قم به صفر می‌رسد.

آن‌طور که وی می‌گوید، از ۶۸۰ تن پسماند تولیدی شهر قم، حدود ۸۰ تن در سطح شهر از مبدأ تفکیک می‌شود و مابقی به سایت البرز انتقال پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به فعال بودن یک خط پردازش و احداث خط پردازش دوم در سایت دفن زباله البرز اضافه کرد: با راه‌اندازی خط دوم پردازش پسماند در سایت البرز تمام زباله‌های شهر قم به‌صورت پردازش‌شده به صنایع تبدیلی انتقال پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پسماند پردازش‌شده برای تولید کود کمپوست انتقال پیدا می‌کند، گفت: درصدی از این پسماند هم برای تولید انرژی در آینده ذخیره‌سازی می‌شود.

میرابراهیمی به ویژگی‌های خط دوم پردازش پسماند اشاره کرد و گفت: مقدمات ساخت این پروژه از سال ۱۳۹۹ آغاز و پس از طراحی و تحلیل به بخش خصوصی واگذار شد و در نهایت روز سه‌شنبه توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان زیرمجموعه جهاد دانشگاهی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ساخت این پروژه قدم مثبتی در راستای خدمت به محیط‌زیست شهر قم، توسعه کشاورزی و مباحث پیشرفت شهری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: مجموعه این پروژه با راهبری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری شهرداری بااعتباری بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان برای کل خط و ۱۵ میلیارد تومان برای سالن تعریف‌شده است.

وی گفت: از پسماندهای منتقل‌شده روی خطوط پردازش، حدود ۵۰ درصد، به‌عنوان مواد ارگانیک جدا شده و به سایت‌های تخمیر برای عملیات فرآوری و تولید کود کمپوست منتقل می‌شود.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: برای تولید کود کمپوست روز سه‌شنبه سایت تخمیر شماره دو به متراژ حدود ۲۲۰ هزار مترمربع و اعتبار ۵۵ میلیارد تومانی به‌عنوان تکمیل‌کننده خطوط سایت تخمیر افتتاح می‌شود.

به گفته وی، در سایت‌های تخمیر، مواد ارگانیک حدوداً ۲ ماه هوادهی می‌شوند و سپس دو ماه دیگر در سایت ماند مستقرشده و در نهایت با انتقال به زیرسرندی‌ها به کودهای کمپوست مرغوب تبدیل می‌شوند، هم‌اکنون نیز کمپوست در خط یک در حال تولید بوده و تقاضای مناسبی در بازار دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ابراز کرد: از سه ماه دیگر یک خط جدید نیز به این سایت اضافه می‌شود و ما می‌توانیم روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن کود کمپوست تولید کنیم که در اختیار مجموعه فضای سبز شهرداری و متقاضیانی که مصرف‌کننده این کودها هستند، قرار می‌گیرد.

وی گفت: سایت تخمیر، نیازمند تعداد زیادی ماشین‌آلات است که امسال بااعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان توانستیم ماشین‌آلات مختلف اعم از کامیون و کشنده را برای جابه‌جایی و انتقال مواد خریداری کنیم که روز سه‌شنبه رونمایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه حدود ۵ تا ۷ درصد پسماندها را مواد پلیمری، نایلون‌ها و مواد ارزشمند اقتصادی تشکیل می‌دهند گفت: در زنجیره پروژه‌هایی که افتتاح می‌شوند، بحث احداث و راه‌اندازی خط تولید گرانول را داریم، این مواد پلیمری باوجود صرفه اقتصادی کم اما به دلیل نگرانی‎های زیست‌محیطی بالقوه، روی خطوط پردازش جمع‌آوری می‌شوند.

وی گفت: پروژه خط تولید گرانول از پسماندهای شهری با مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت تولید ۵ تا ۱۰ تن در روز از سال ۱۴۰۰ با ۲۰۰ مترمربع زیربنا شروع شده و امسال هم به بهره‌برداری می‎رسد.

میرابراهیمی ابراز داشت: در این خط تولید، تمام نایلون‌ها شست‌وشو، شن‌زدایی و خرد شده و در نهایت به مواد اولیه محصولات مختلف مانند سبد میوه و لوله‌های پولیکا تبدیل می‌شوند. از ویژگی‌های این پروژه ارزش افزوده خوبی است که برای پسماند به‌خصوص نایلون‌ها ایجاد می‌کند و با عدم دفن، به کاهش آلودگی زیست‌محیطی نیز کمک می‌کند.

وی هدف اصلی از افتتاح این پروژه‌ها را مباحث زیست‌محیطی دانست و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها دفن مستقیم پسماند به صفر و بحث‌های آلودگی زیست‌محیطی نیز به حداقل می‌رسد، هم‌چنین مباحث تولید شیرابه مرتفع می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تأکید کرد: هر یک کیلو زباله تولیدی، ۶ دهم مترمکعب رطوبت شیرابه و ۴ دهم مترمکعب گاز متان تولید می‌کند که با مدیریت یک تن زباله، حدوداً ۴۰۰ مترمکعب متان که از گازهای گلخانه‌ای است و باعث آلودگی هوا می‎شود را کنترل کرده و در کنار آن نیز ۶۰۰ لیتر شیرابه که باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود را هم مدیریت می‌کنیم.

وی به پیش‌بینی مواقع اضطراری و اتفاقات غیرمنتظره درزمینهٔ دفن زباله اشاره و اظهار کرد: برای این منظور احداث یک سلول دفن مهندسی بهداشتی پسماند با اعتبار حدوداً ۱۰۰ میلیارد ریال و مساحت ۱۵ هزار مترمربع صورت گرفته است تا علاوه بر دفن بهداشتی زباله‌ها و جمع‌آوری شیرابه‌ها، در آینده از این زباله‌ها، گاز استحصال شود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6721
نظرات شما