ایروانی: شورای امنیت رژیم صهیونیستی را وادار کند به اقدامات تجاوزکارانه علیه سوریه پایان دهد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید رژیم صهیونیستی را وادار کند که فوراً به همه اقدامات تجاوزکارانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه پنجم بهمن شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه در حوزه سیاسی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر موضع ثابت خود تأکید می‌کند که بحران سوریه باید بر اساس اصول حقوق بین‌الملل حل و فصل شود.

به گفته ایروانی یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر فرآیند رهبری سوری‌ها و تحت هدایت سوری‌ها که توسط سازمان ملل تسهیل می‌شود، تنها راه برای پایان دادن به این بحران است.

وی افزود: در این روند، حاکمیت ملی، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه باید کاملاً رعایت شود.

* شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند که فوراً به تمام اقدامات تجاوزکارانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد

ایروانی با ذکر این نکته که تروریسم همچنان تهدیدی جدی برای سوریه و منطقه است، خاطرنشان کرد: اما حضور نیروهای خارجی در شمال سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم نباید برای نقض و تضعیف حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه مورد استفاده قرار گیرد. چنین حضور غیرقانونی همچنان ناقض منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است و شرایط ایده‌آلی را برای فعالیت‌های تروریستی ایجاد می‌کند که باید به آن پایان داده شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند که فوراً به تمام اقدامات تجاوزکارانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. رژیم اسرائیل با وجود درخواست‌های مکرر دولت سوریه از شورای امنیت برای محکوم کردن صریح این جنایات، به ارتکاب چنین اقدامات خلاف بین‌المللی ادامه می‌دهد.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران حملات تروریستی اخیر رژیم اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق در دوم ژانویه را که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است و صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد، به شدت محکوم می‌کند.

* امیدواری به برگزاری نشست بعدی کمیته قانون اساسی
ایروانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند سایر اعضای روند آستانه از کار کمیته قانون اساسی حمایت می‌کند که باید کار خود را طبق آیین کار مربوطه و بدون دخالت خارجی یا زمان بندی‌های تحمیلی ساختگی ادامه دهد. ما امیدواریم در نتیجه تعامل سازنده و حسن نیت طرفین، موانع شکلی و رویه‌ای کمیته قانون اساسی مرتفع شود و بزودی جلسه بعدی کمیته برگزار شود.

وی افزود: در این زمینه، ما از تعامل سازنده طرفین با فرستاده ویژه دبیرکل به منظور حل موثر اختلافات بر سر جلسات کمیته قانون اساسی حمایت می‌کنیم. ما همچنین از تعامل فرستاده ویژه با مقامات سوریه که برای روند سیاسی لازم است، حمایت می‌کنیم.
به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: با توجه به وضعیت فزاینده وخیم بشردوستانه در سوریه، ایران از تصویب به اتفاق آرای قطعنامه ۲۶۷۲ در ۹ ژانویه ۲۰۲۳ که سازوکار فرامرزی را برای شش ماه دیگر تمدید می‌کند، استقبال می‌کند و این اقدام را گامی مهم در جهت رسیدگی به نیازهای فوری سوریه، به‌ویژه با توجه به شرایط شرایط زمستانی قلمداد می‌کند. با این حال، ما همچنان تأکید می‌کنیم که سازوکار فرامرزی ماهیت موقتی دارد.
وی بیان کرد: ما معتقدیم که تمدید جدید سازوکار فوق در ماه ژوئیه، نگرانی‌های مشروع دولت سوریه و همچنین مشکلات و چالش‌های شناسایی‌شده باید برطرف شود.

* شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان شود
ایروانی همچنین از تلاش‌هایی که تاکنون توسط سازمان ملل متحد و سایر بازیگران بشردوستانه برای رفع نیازهای مردم سوریه انجام شده، قدردانی کرد و افزود: ما مطمئن هستیم که در اجرای قطعنامه  ۲۶۷۲ شورای امنیت تمرکز بر بهبود پروژه‌های بازیابی زودهنگام برای بازسازی زیرساخت‌های حیاتی و تامین کمبود برق، که یک چالش مبرم و یک نیاز اساسی برای همه مردم سوریه است، ضروری است. همچنین، شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان شود و همه طرف‌ها باید با حفظ بی طرفی و شفافیت، اصول اساسی حاکم بر کمک‌های بشردوستانه را به شدت رعایت کنند.
نماینده ایران ادامه داد: ما درخواست خود را برای لغو اقدامات قهری یکجانبه (تحریم‌ها) اعمال شده بر مردم سوریه، به ویژه اقداماتی که مردم عادی و بیماران در بخش بهداشت را هدف قرار می‌دهد، تکرار می‌کنیم. چنین اقدامات غیرقانونی مانع از اجرای قطعنامه شده، ارسال کمک‌های بشردوستانه را دشوارتر کرده و حتی بازگشت پناهندگان سوری و آوارگان داخلی را به تاخیر می‌اندازد.
وی افزود: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که بودجه لازم برای تلاش‌های بشردوستانه در سوریه، به‌ویژه با توجه به شرایط سخت زمستان را افزایش دهد. 
نماینده ایران در سازمان ملل همچنین از تلاش‌های مستمر دولت سوریه برای آشتی محلی و ملی که گامی حیاتی در جهت بازگرداندن ثبات سوریه و تسهیل بازگشت آبرومندانه، ایمن و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان داخلی است، قدردانی و حمایت کرد.
وی در پایان با ذکر این نکته که سوریه همیشه نقش مهمی در منطقه ایفا کرده و یکی از ستون اصلی صلح و امنیت منطقه است، افزود: ما از موقعیت منطقه‌ای سوریه و بهبود روابط دیپلماتیک حمایت می‌کنیم، زیرا معتقدیم که سوریه امن و با ثبات و پیشرفته به نفع مردم سوریه، منطقه و جامعه جهانی است.



انتهای پیام/
گالری عکس
http://enghelab-news.ir/6736
نظرات شما