‌مشکلات‌ زراعت چوب برای تولیدکنندگان/ ضرورت اهلیت‌سنجی و تسهیل در واگذاری اراضی به تولیدکننده

یک تولیدکننده گفت: در دیدار اخیر تولیدکنندگان و کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب، یکی از مسائلی که از سوی تولیدکنندگان مطرح شد، موضوع انتقال اراضی در زراعت چوب بود تا بدین ترتیب مشوقی برای سرمایه‌گذاری بیش‌تر باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حمید حمدانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به دیدار اخیر کارآفرینان، تولیدکنندگان و صنعتگران با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: در دیدار اخیر صنعتگران با رهبر انقلاب تلاش کردیم موفقیت‌‌ها و البته برخی موانع را در موضوع زراعت و تولید چوب مطرح کنیم.

‌مدیرعامل گروه صنعتی پاک چوب گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان در زمینه زراعت و چوب این است که زمین‌هایی که تحویل گرفته‌اند را دولت به آنها واگذار نمی‌کند و این افراد‌ هنوز پس از طی سال‌ها خودشان را مستأجر می‌دانند در حالی‌که اگر اراضی به آنها واگذار شود آنها سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند کرد و چرخ اقتصاد کشور بیشتر می‌چرخد.

حمدانی افزود: در سخنرانی‌ که اینجانب در دیدار اخیر صنعتگران و کارآفرینان در محضر مقام معظم رهبری به عنوان یک تولیدکننده داشتم، به مشکلاتی از این دست اشاره و پیشنهاد کردم ضرورت دارد اصلاحاتی در قوانین امور اراضی و سازمان منابع طبیعی کشور انجام شود که با این اصلاحات، سرمایه‌گذاری بیشتری به این بخش‌ها جذب خواهد شد.

* ‌پیشنهاد مستثنا شدن بخش خصوصی در موضوع واگذاری اراضی تحت عنوان زراعی و تولیدچوب

وی گفت: در سال 1369 و براساس قانون مبارزه با زمین‌خواری مجلس مصوب کرد که انتقال قطعی زمین‌هایی که تحت عنوان طرح‌های زراعی و چوب به افراد واگذار شده، ممنوع شود، آن زمان استدلال‌شان این بود که این زمین‌ها اگر به صورت قطعی واگذار شود مالک آن به فعالیت‌های غیر متعارف از جمله گردشگری روی می‌آورد که در راستای تولید نیست.

وی ادامه داد: اما در سال 94، دولت با استناد به قانون رفع موانع تولید خودش را از این قانون مستثنی کرد و اجازه داد شرکت‌های صنعتی و شهرک‌های کشاورزی بتوانند مالک قطعی زمین‌های واگذار شده باشند و در واقع سر بخش خصوصی بی‌کلاه ماند.

حمدانی اضافه کرد: مسیر درست این بود که دولت با شناخت دقیق و اهلیت‌سنجی از افرادی که زمین به آنها واگذار شده نظارت خود را بر طرح‌های اجرایی متمرکز کند و در این حالت بخش خصوصی تشویق می‌شد که سرمایه‌گذاری بیشتری کند.

وی افزود:‌ اکنون بسیاری از افراد این قانون را دور زده‌اند و آنها به جای اینکه دنبال زمین‌های موات و متروکه برای احیا کردن باشند زمین‌های آماده کشاورزی را می‌خرند، زمین‌هایی که آب و برق دارد و پس از آن در سایه عدم نظارت‌ها، تغییر کاربری می‌دهند.

این تولیدکننده اظهار داشت: اینجانب نیز حدود پنج سال پیش 584 هکتار زمین موات در استان خوزستان از سازمان امور اراضی کشور گرفته و به زراعت چوب پرداخت‌ایم و اکنون این زمین‌ها آماده است و از چوب آن 25 درصد چوب مورد نیاز کارخانه‌های کشور تأمین می‌شود، علاوه بر آن صادرات به 18 کشور آسیایی، اروپایی و افریقایی انجام می‌دهیم که 11 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد؛ 1400 نفر در این شرکت خصوصی به طور مستقیم و 50 هزار نفر به طور غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی پاک چوب اضافه کرد: در طی این سال‌ها 7 میلیون نهال به مردم‌ منطقه برای کار زراعت چوب فروخته‌ایم و چوب تولیدی ما را‌خرید تضمینی می‌کنند؛ نرخ خرید تضمینی امسال 4 هزار تومان است ضمن اینکه 1.2 میلیون نهال هم در زمین‌های شرکت ‌کاشته‌ایم‌؛ در این شرکت خصوصی همه اقدامات از بذر تا تبدیل شدن به ورق‌های فشرده ام‌دی‌اف خود انجام می‌‌دهیم و به شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی داخل کشور تحویل داده و یا به خارج از کشور صادر می‌‌کنیم.

حمدانی افزود:‌ در این نوع زراعت از زمین‌های درجه سه، آب‌های فاضلاب‌ سطحی و پساب‌های شهری استفاده می‌شود، نوع درخت، اوکالیپتوس است که پس از تحقیق و پژوهش و به دلیل اینکه زمین‌های منطقه شور بوده است، از این نوع گونه استفاده می‌شود.

این تولیدکننده گفت: پس از گفت‌‌وگو با مقام معظم رهبری، برای رفع مشکل مذکور امیدوار شدیم، مطمئن هستم با توصیه‌هایی که رهبر انقلاب به دولتمردان و همچنین به تولیدکنندگان فرمودند، این موانع برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری به تولیدکنندگان توصیه کردند که تولیدات کیفی انجام دهند تا موجب ارتقای تولید در داخل و افزایش صادرات شود، همچنین به دولتمردان فرمودند که در تولیدات تسهیل ایجاد کنند و دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی نباشد و دولتی‌ها سعی کنند سرمایه‌گذار در این بخش جذب شود؛ ایشان فرمودند که پیش از انقلاب ‌در حفظ سرمایه‌گذاران داخلی اشتباهاتی وجود داشته است که اکنون نباید تکرار کنیم.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6770
نظرات شما