دستور از پاستور، پیگیری در میدان حادثه

به خط شدن دولت در تسریع امدادرسانی به زلزله زدگان خوی در سرمای زیر صفر، پیگیری رئیس جمهور درباره حادثه سفارت آذربایجان و گفت و گو با همتای آذربایجانی اش، ماموریت به آقای مخبر در تشکیل کارگروهی برای پیگیری تحقق توصیه‌های رهبری تا نخستین افتتاح در ایام دهه فجر از برنامه های این هفته دولت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،یک هفته دیگر از فعالیت‌های آقای رییس‌جمهور و هیات‌دولت در هفته دوم بهمن ماه سپری شد و به رسم شنبه‌های هر هفته، نخستین برنامه کاری دولت به نشست مشترک سران قوا اختصاص داشت که در آن پیگیری و اجرای کامل قانون مولدسازی اموال مازاد دولت با همکاری همه قوا و نهادهای کشور مورد تاکید آنها بود.

مصوبه مولدسازی دارایی های دولت در جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و ۲۱ آبان امسال به تایید مقام معظم رهبری رسید و بر اساس آن هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت با ترکیب هفت عضو شامل معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه تشکیل شد.

البته آقای رئیسی در نشست هیات دولت در بیان هدف مولدسازی دارایی‌های دولت گفت که در اجرای قانون، از ثروت‌های بلااستفاده و متوقف مانده در دستگاه‌ها برای رونق تولید و تسریع پیشرفت کشور استفاده بهینه شود.

 

دومین برنامه دولت در نخستین روز هفته، گفت و گوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان در پی حادثه سفارت آذربایجان که روز جمعه هفتم بهمن ماه در تهران رخ داه بود، اختصاص داشت؛ در این تماس رئیس جمهور ضمن مراتب تسلیت دولت و ملت ایران بابت این حادثه گفت که روابط دوستانه و برادرانه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان بر پیوندهای فرهنگی و تاریخی ناگسستنی بنیان نهاده شده و تهران و باکو اجازه نمی‌دهند روابط دو کشور تاثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد.

البته رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت آیت‌الله رئیسی به دولت و مردم کشورش تصریح کرد که این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را نیابد.

آیت الله رئیسی پیشتر در عصر روز حادثه به دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیگیری ابعاد این واقعه ماموریت داده بود. حادثه ای که ساعت هشت صبح روز جمعه هفتم بهمن ماه یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به‌کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت شد و یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر را مجروح کرد. بررسی ها نشان می دهد که عامل این حادثه انگیزه شخصی از این حمله داشته است و بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، این متهم فروردین ماه امسال شکایت‌ مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده، در ارومیه ثبت کرده است.

به خط شدن دولت در تسریع امداد رسانی به زلزله زدگان خوی

یکشنبه- ۹ بهمن؛ هیات دولت این هفته به موضوع زلزله خوی مربوط بود که رئیس‌جمهور ابتدا با ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان حادثه زلزله اخیر این شهرستان، از مسئولان خواست تا تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان با توجه به شدت برودت هوا در این منطقه و برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده شکل گیرد.

معاون اول رئیس جمهور هم در پی زمین لرزه در خوی بلافاصله در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد و امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید داشت.

وزیر کشور هم بامداد همین روز به منظور بررسی ابعاد زلزله ۵.۹ ریشتری خوی به همراه جمعی از مسئولان عازم آذربایجان غربی شد. این سفر، محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، پیرحسین‌کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری حضور یافتند.

آقای مخبر البته به همین پیگیری اکتفا نکرد و در نامه ای به وزیر کشور دستور داد تا برای هم افزایی از ظرفیت تمام نیروهای جهادی استفاده شود.

نخستین ابلاغ هفته در همین نشست هیات دولت به مصوبه «تدوین سند آمایش فرهنگ» که به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده بود، اختصاص یافت که از سوی مخبر به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.

بازدید میدانی معاون اول رئیس جمهور از خوی

دوشنبه- ۱۰ بهمن؛ رئیس جمهور با توجه به رصد آخرین وضعیت زلزله خوی و به خط کردن اعضای کابینه اش در استفاده از تمام ظرفیت های موجود مجدد در گفت وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان‌غربی و رئیس جمعیت هلال‌احمر، وضعیت زلزله زدگان را شخصا جویا شد و با اشاره به شدت برودت هوا در منطقه زلزله‌زده، بر ضرورت تسریع در عملیات امدادرسانی بویژه تامین سرپناه مناسب، خوراک و وسایل گرمایشی و نیز برنامه‌ریزی برای آغاز بازسازی منازل آسیب‌دیده مردم تاکید کرد.

 

سه شنبه -۱۱ بهمن ماه؛ این بار معاون اول رئیس جمهور عازم شهرستان خوی شد تا از نزدیک از مناطق زلزله زده این شهرستان بازدید کند و در جریان مشکلات زلزله زدگان قرار بگیرد و در این بازدید میدانی گفت که مشکلات بخش قابل توجهی از منطقه رفع و بین آنان چادر، پتو و امکانات گرمایشی توزیع شده اما در کنار آن هنوز بخشی از منطقه نیازمند توجهات بیشتر است.

آقای مخبر نگرانی مردم زلزله زده خوی را بازسازی خانه‌هایشان عنوان کرد در این حادثه خسارت بسیاری دیده‌اند و استانداری نیز در حال جمع بندی این مشکلات در راستای حل موانع در جهت اهدا کمک بلاعوض و تسهیلات است.

شامگاه سه شنبه رییس جمهور در هشتمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم، گزارشی از بهبود شاخص های کلان اقتصادی ارایه کند و به مردم اطمینان داد که دولت سیزدهم در تلاش است تا از پلاریزه کردن سفره های مردم بکاهد و در این مسیر هم با گشایش های صورت گرفته در حوزه صادرات و درآمدهای ارزی ناشی از آن توفیقات خوبی حاصل شده است.

 

دستور رئیس جمهور به معاون اولش چه بود

چهارشنبه ۱۲-بهمن ماه؛ رئیس جمهور در نشست دوم هیات دولت در هفته رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی را در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور مورد توجه قرار داد و معاون اول خود را مامور تشکیل کارگروهی برای پیگیری تحقق توصیه‌های ایشان و همچنین مطالبات فعالان اقتصادی و تولیدگران کرد.

آیت‌الله رئیسی تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی را یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه از دولت برشمرد و از مسئولان حوزه‌های مختلف چون نفت، صنعت، معدن و کشاورزی خواست که با کار و تلاش شبانه‌روزی، در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری در راستای تحقق این خواسته تلاش کنند.

رئیس جمهور اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی را نیز از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری از دولت عنوان و بر لزوم پیگیری و همکاری همه دستگاه‌ها با سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص تاکید کرد تا موضوع به‌زودی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح گردد.

 

سه مصوبه در هیات دولت

در این روز هیات دولت با پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور و راه مبنی بر تعیین و تعدیل نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه موافقت کرد.

نرخ آزمون‌های آلایندگی و ایمنی برای خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز (۹۲ هزار تومان)، برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوئیل سوز و گازسوز (۱۱۹ هزار تومان) و برای موتورسیکلت های بنزین سوز (۲۲ هزار تومان)

نرخ بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز (۲۴ هزار تومان)

نرخ بازرسی چشمی مخزن گاز طبیعی فشرده CNG (بدون باز کردن) به ازای هر مخزن برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز (۲۸ هزار تومان)

هیات وزیران همچنین آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین فهرست محصولات دخانی (شامل سیگار، توتون و تنباکوی تولید داخل) با نشان بین المللی در سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در راستای بهبود فضای کسب و کار و تسهیل و تسریع در ارایه خدمات، ایجاد شفافیت و کاهش فساد در فرآیندهای خدمت رسانی و لزوم بازنگری در آیین نامه اجرایی مربوط به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی داخلی و خارجی، با اصلاح آیین نامه مذکور موافقت کرد.

نخستین افتتاح در ایام دهه فجر

پنجشنبه ۱۳- بهمن ماه؛ رئیس‌جمهور برای بازدیدهای میدانی از شهرستانهای استان تهران به ری رفت و در ایام دهه فجر ۱۱۰۰ مدرسه با بیش از ۵ هزار کلاس درس به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد. از این هزار و ۱۰۰ طرح آموزشی، ۵۸۲ پروژه از محل منابع دولتی و ۵۱۸ پروژه هم از محل منابع مشارکتی ساخته شده است.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6775
نظرات شما