حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

وظیفه همگانی تذکر در خصوص بدحجابی‌ است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: منظور از برخورد با منکری مانند بدحجابی برخورد چکشی و فیزیکی نیست بلکه وظیفه همگانی است که نسبت به ناهنجاری‌ها از جمله بدحجابی تذکر دهند تا بدحجاب بفهمد که فضای عمومی جامعه بدحجابی را نمی‌پسندد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تفسیر سوره مبارکه روم به آیه ۳۰ اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید همیشه رویتان به دین باشد زیرا دینداری به معنای «اعتقاد به خدا، پیامبران و معاد» فطری و مورد نیاز بشر است.

وی با اشاره به آیه ۳۱ سوره روم با بیان اینکه خداوند در این آیه ۴ چیز را از انسان می خواهد گفت: اولین چیزی که خدا از ما می خواهد این است که به سوی خدا بازگشت کنید؛ انابه با توبه فرق می کند زیرا توبه به معنی ترک گناه است ولی انابه به معنای بازگشت به سمت خدا و توجه بیشتر به خدا است.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در قرآن در رابطه با برخی از پیامبران مانند حضرت ابراهیم، حضرت داوود و حضرت سلیمان از صفت انابه استفاده کرده است، افزود: انابه به معنای توجه و رجوع دائم به خدا است و خداوند در آیه ۳۱ روم می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید در کارهایتان دائما به خدا رجوع کنید.

وی ابراز کرد: پس از جنگ احزاب و پیمان شکنی یهودیان بنی قریظه، پیامبر(ص) آنها را محاصره کردند و ابولبابه از طرف پیامبر برای مذاکره با آنها اعزام شد؛ او در مذاکره یکی از اسرار پیامبر را افشا کرد و بلافاصله متوجه اشتباه خود شد و توبه کرد و خود را به ستونی در مسجد النبی بست تا توبه او پذیرفته شود؛ بعد از چند روز گریه و استغفار آیه ای نازل شد و پیامبر خودشان دست او را باز کردند ولی پس از آن که توبه اش پذیرفته شد باز هم به دنبال جبران بر آمد که به این کار انابه می گویند.

رفیعی با بیان اینکه نباید نسبت به انسان هایی که خطایی انجام می دهند زود قضاوت کرد گفت: یکی از کارگزاران بنی امیه خدمت امام صادق(ع) رسید تا توبه کند امام فرمودند از همه ثروتی که از دستگاه بنی امیه به دست آورده ای دست بردار و قسمتی که صاحبانش را می شناسی به آنها برگردان و اموالی که صاحبانش را نمی شناسی از طرف آنها صدقه بده، او نیز وقتی به کوفه برگشت این کار را کرد تا جایی که حتی پیراهن تن خود را هم صدقه داد که به این کار انابه می گویند.

وی با بیان اینکه در برخی از گناهان توبه به تنهایی کافی نیست و باید خطایش را جبران کند؛ گفت: افرادی که دین جدید مطرح می کنند و یا بدعتی در دین می گذارند باید اعتقاد تمام افرادی که از او تبعیت کرده اند را تصحیح کند؛ برای مثال محمد بن عبد الوهاب باید در پیشگاه خداوند نسبت به تمام کسانی که با فتوای او توسل را حرام می‌دانند و دیگران را تکفیر می کنند پاسخگو باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در ترویج برخی از منکرات عموم جامعه مسئول هستند، گفت: منظور از برخورد با منکری مانند بد حجابی برخورد چکشی و فیزیکی نیست بلکه وظیفه همگانی است که نسبت به ناهنجاری ها از جمله بدحجابی تذکر دهند تا بدحجاب بفهمد که فضای عمومی جامعه بدحجابی را نمی پسندد ولی وقتی بدحجاب می بینند که زودتر کارش راه می افتد و مردم او را بیشتر تحویل می گیرند به بد حجابی تشویق می شود.

وی افزود: گاهی فرهنگ جامعه به سمتی می رود که ناهنجاری ایجاد می‌شود که در این صورت افرادی که مرتکب آن ناهنجاری می شوند لزوما به دنبال لجبازی با دین و مخالفت با قرآن و نظام اسلامی نیستند بلکه با توجه به شرایط به این سمت رفته اند و رفع این مشکل نیاز به عزم اجتماعی و فرهنگ سازی دارد.

رفیعی با اشاره به این که در آیه ۳۱ سوره روم خداوند تقوا، برپا داشتن نماز و پرهیز از شرک را از مؤمنین خواسته است، گفت: شرک در زندگی و اعمال ما مخفی است و ممکن است در زندگی هر کدام از مؤمنین وارد شود و خداوند در آیه ۳۲ سوره روم می فرماید اگر به شرک رو آورید باعث تفرقه می شود و گروه گروه خواهید شد.

سخنران آستان حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: خداوند در آیه ۳۳ سوره روم از مؤمنین گله کرده است که چرا وقتی انسان ها گرفتار می شوند به سمت خدا رو می آورند و وقتی مشکلشان بر طرف می شود برخی از آنان خدا را فراموش می کنند و به خدا شرک می ورزند.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/7139
اخبار مرتبط

نظرات شما