مدیرحوزه‌های علمیه کشور:

الگوسازی بانکداری قرض‌الحسنه مورد تأیید حوزه علمیه است

مدیرحوزه‌های علمیه کشور از الگوسازی سالم، بی‌حرف و حدیث و موفق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تمجید کرد و گفت: حرکت بزرگ و پاک این بانک در مسیر ایجاد بانکداری قرض‌الحسنه ارزش و ثواب بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» در دیدار با دکتر «سید ‌سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: بر اساس آمار و ارقامی که وجود دارد، حرکت‌ها و فعالیت‌های مثبت بانک قرض‌الحسنه مهر ‌ایران کاملاً مشهود است.
وی با بیان اینکه اصل کار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، وساطت در قرض است، گفت: ارزش کار شما از آن لحاظ مضاعف است که در الگوسازی و ایجاد شیوه سالم و بی‌حرف ‌و‌ حدیث بانکداری موفق عمل کرده‌اید که این رویه ارزش و ثواب بالایی دارد و مورد عنایت و تأیید حوزه‌های علمیه است.
امام جمعه قم با ابراز خرسندی از استقبال و اعتماد کم‌نظیر مردم از طرح‌های قرض‌الحسنه گفت: باید در این حرکت برخاسته از فرهنگ اسلامی به‌گونه‌ای گام بردارید که حتی نظر و اعتماد کم‌اعتمادترین و محتاط‌ترین افراد نسبت به نظام بانکی را جلب کنید.
ضرورت توسعه مطالعاتی در بانکداری قرض‌الحسنه با مشارکت حوزه علمیه
اعرافی ضمن تشکر از نگاه ارزشی و اشراف مدیریت بانک به مفاهیم بانکداری اسلامی گفت: اگر به دنبال ایجاد الگوی مطلوب بانکداری هستیم، باید با توسعه مطالعاتی عمیق، علاوه بر رفع و تأمین مسائل فقهی، به مسائل تکنیکی و حرفه‌ای بانکداری هم توجه کنیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به فعالیت گسترده حوزه علمیه در ۲ محور دفتر «فقه معاصر» و
معاونت پژوهش مرکز در عرصه‌های مختلف تحقیقاتی مورد نیاز نظام گفت: دفتر فقه معاصر که با حضور تعدادی از استادان برجسته و مهم خارج فقه زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) فعالیت می‌کند، تحقیقات جامع و مدونی در عرصه‌های مختلف انجام داده و هر کدام براساس موضوعات تخصصی انتشار یافته است.
وی اظهار داشت: در معاونت پژوهش نیز ۵۰۰ پروژه بر اساس نیازهای مهم جامعه تعریف شده است و بیش از ۶۰ نفر از فضلای مسلط به علوم روز، خروجی تحقیق خود را برای ارائه به برنامه هفتم توسعه آماده می‌کنند.
اعرافی با تأکید بر اینکه باید در زمینه بانکداری اسلامی مطالعات عمیق و بنیادین انجام پذیرد، گفت: ایجاد راهکارهای ارتباطی میان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با برآیند فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزوی از جمله دفتر فقه معاصر می‌تواند در ایجاد یک نهاد علمی و فکری الگوی بانکداری اسلامی، مؤثر باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه بین‌المللی از الگوهای موفق کشورهای مسلمان در حوزه عقود قرض استفاده شود، گفت: ایجاد شبکه بین‌المللی بانکداری اسلامی یک اصل مهم در ترویج بانکداری قرض‌الحسنه مبتنی بر آیات و روایات خواهد بود.
عملکرد درخشان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سطح شبکه بانکی کشور
در ادامه این دیدار دکتر «سید ‌سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه پرداخت وام این بانک در کل شبکه بانکی کشور کم‌‌نظیر بوده، گفت: میزان پرداخت وام قرض‌الحسنه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر افزایش یافته است.
شمسی‌نژاد با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ رشد منابع بانک به میزان ۸۳ درصد رسیده است، گفت: این میزان رشد منابع در کل شبکه بانکی کشور بی‌نظیر است .
وی با تأکید بر اینکه رشد منابع بانک موجب افزایش پرداخت وام قرض‌الحسنه به مشتریان می‌شود، گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افتخار دارد که وجه التزام حاصل از دیرکرد بانکی خود را صرف امور خیریه و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی کند. البته در خصوص وجه التزام در نظر داریم با همراهی اندیشمندان حوزوی تحقیقات مفصلی انجام دهیم تا اشکالات آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اعلام اینکه میزان معوقات وام در این بانک نزدیک به صفر است، گفت: دست‌یابی به معوقه بانکی کمتر از نیم درصد نشان می‌دهد که بانک به شاخصه‌های استاندارد بانکداری بین‌المللی دست یافته است.
شمسی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۱۰هزار افتتاح حساب در شعب بانک داریم، گفت: خوشبختانه سازمان‌ها و نهادهای مهمی حقوق و دستمزد کارکنان خود را از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌کنند که این روند نشانه اعتماد دستگاه‌های مهم کشوری به بانک است.
وی از پرداخت روزانه ۹هزار وام قرض‌الحسنه در بانک خبر داد و گفت: با اینکه بر اساس دستورالعمل دولت بدون هیچ کمکی موظف به پرداخت وام‌‌های تکلیفی شده‌ایم و فشار مضاعفی روی بدنه نیروی انسانی وارد می‌شود و هزینه مالی بسیاری را تحمل می‌کنیم، اما طرح‌های متنوع بانکداری اسلامی را طبق برنامه و پیش‌بینی‌ها جلو می‌بریم.
طرح دریافت کارمزد یک مرحله‌ای و یک‌باره از وام‌های پرداختی
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تصمیم بانک مبنی بر اجرای طرح دریافت کارمزد یک مرحله‌ای در سال جاری خبر داد و گفت: طرح صفر درصد کردن کارمزد بانکی بر اساس منویات مراجع عظام تقلید و علمای حوزه دغدغه جدی ماست.
شمسی‌نژاد افزود: بر همین اساس قصد داریم در مرحله اول، پس از ابلاغ اصلاحات مالی و فنی بانک مرکزی طرح دریافت یک‌باره کارمزد از کل وام را در ماه‌های آینده اجرایی کنیم. به این معنی که دیگر از مانده حساب وام مشتری کارمزد سالانه دریافت نکنیم.
وی با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نمونه موفق الگوی بانکداری قرض‌الحسنه است، گفت: در سال‌های اخیر این بانک تراز مالی مثبت و سوددهی داشته و این نشان می‌دهد که الگوی بانکداری اسلامی مبتنی بر قرض‌الحسنه باید بر اساس رهنمودها و هدایت علما و فضلای حوزه علمیه در شبکه بانکی کشور تعمیق و تعمیم یابد.
شمسی‌نژاد با طرح این مطلب که شعار «کارت مهر کارت زندگی» شعار محوری بانک است، گفت: برنامه داریم قرض‌الحسنه در همه سطوح زندگی مردم جاری و ساری و نیاز های مردم را از مجرای قرض‌الحسنه مرتفع کنیم.
وی با ابراز خرسندی از عملکرد مدیریت شعب استان قم در دستیابی به رشد منابع ۹۷ درصدی افزود: استان قم توانسته در یک سال گذشته ۱۲۰۰ فقره وام پزشکی به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به بیماران معسر و صعب‌العلاج پرداخت کند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر لزوم ایجاد شعبه ویژه طلاب در فضای فیزیکی متعلق به حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: با توجه به حجم و گستره فعالیت میان بانک و مجموعه حوزه علمیه ایجاد یک شعبه ویژه در فضای حوزه سبب تکریم و افزایش کیفیت خدمات‌دهی به طلاب و کارکنان محترم حوزه‌های علمیه خواهد شد.
شمسی نژاد با اشاره به رشد خدمات الکترونیکی بانک در یک سال گذشته و راه‌اندازی پلتفرم جامع Q-BANK گفت: در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۵درصد افتتاح حساب‌های بانک به صورت الکترونیکی انجام می‌شد که در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۷۰ درصد رسید و حتی ۳۰ درصد پرداخت وام نیز غیرحضوری شد.
ایجاد کارگروه مشترک علمی و فکری با اندیشمندان حوزه
وی با تأکید بر اینکه باید تمام ارکان حوزه علمیه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را در ایجاد بانکداری اسلامی مبتنی بر قرض‌الحسنه همراهی کنند، گفت: یکی از اهداف مهم ما در این زمینه ایجاد مرجعیت علمی با مشارکت و همراهی زعما و فضلای برجسته حوزه است تا دغدغه نظام در ایجاد بانکداری اسلامی تأمین شود.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر لزوم ایجاد کارگروه ویژه‌ای متشکل از اندیشمندان حوزوی و بانکی برای ایجاد نقشه راه برنامه‌های بانکداری قرض‌الحسنه تأکید کرد و گفت: معتقدم بدون کار مطالعاتی عمیق مشترک نمی‌توان به نظام بانکداری قرض‌الحسنه مورد نظر نظام جمهوری اسلامی دست یافت.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/7181
اخبار مرتبط

نظرات شما