مراسم رونمایی از نرم‌افزار قاموس النور ۳ در قم برگزار می‌شود

رئیس پژوهشکده متن‌کاوی نصوص دینی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از برگزاری مراسم رونمایی از نرم افزار هوشمند قاموس النور ۳ در روز پنج شنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح توحیدی وحدت، رئیس پژوهشکده متن‌کاوی نصوص دینی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امروز(دوشنبه۱۱ اردیبهشت ماه)با اشاره به مراسم رونمایی از نرم افزار هوشمند قاموس نور نسخه ۳ به همراه پایگاه اینترنتی و نسخه اندروید آن گفت: مرکز نور در سنوات گذشته نرم افزار قاموس النور ۲ را تولید کرد که این نرم افزار دارای کتابخانه لغت با بیش از ۳۹ عنوان در ۲۰۰ جلد بود.

وی تصریح کرد: از این ۱۴۱ کتاب  که در موضوع لغت و لغت‌پژوهی است، ۳۳ عنوان کتاب فرهنگ واژگان زبان عربی و ۹ عنوان در فرهنگ واژگان فارسی داریم که در قاموس ۲ وجود نداشت و به این مجموعه اضاه شد.

وی در ادامه ارائه منابع مرجع علم لغت، فرهنگ واژگان قرآنی و غریب، مترادفات و اضداد، همراه با امکانات لغت پژوهی، جستجو، مشابه یابی را از ویژگی های نرم افزار قاموس نسخه ۳ معرفی کرد.

توحیدی تصریح کرد: اپ موبایلی نوعی محدودیت در حجم دارد لذا نمی‌توانستیم همه محتوای قاموس ۳ را در آن بارگزاری کنیم به همین دلیل در عربی، سه کتاب و در فارسی لغتنامه دهخدا را داریم ولی امکان جستجوی برخط که همان سرویسی است که از پایگاه وب می‌گیرد در نسخه موبایلی هم وجود دارد.

مدیرپروژه قاموس ۳ افزود: دو ویژگی در نسخه اپ و قاموس ۳ این است که لیست فهرست ۱۳۵ هزار مدخل عربی و ۳۶۰ هزار مدخل فارسی در آن وجود دارد ولی در نسخه موبایلی به خاطر محدودیت این امکان را نداریم.

 توحیدی وحدت تصریح  کرد: مراسم رونمایی از نرم افزار هوشمند قاموس النور ۳ به همراه رونمایی از پایگاه اینترنتی و نسخه اندرویدی مربوط به این نرم افزار در روز پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، برگزار خواهد شد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/7211
اخبار مرتبط

نظرات شما