مجلس انقلابی و نمایندگان علوی

نماینده‌ای می‌تواند شایستگی نشستن بر صندلی مجلس شورای اسلامی را داشته باشد که همچون امیر مومنان(ع) بگوید که هنگام تصدی مسئولیت چه داشته و حالا که مسئولیت را تحویل می‌دهد و دوباره می‌خواهد نماینده شود، چه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، تبلیغات انتخاباتی بیش از ۱۵ هزار نامزد مجلس شورای اسلامی و حدود ۱۵۰ نامزد مجلس خبرگان رهبری در حالی آغاز شده است که مردم نمی‌دانند مسئولانی که دوباره قصد حضور در سنگر مجلس را دارند، قبلا چه اموالی داشتند و حالا چه دارند؟ اگر نامزدهای مجلس که قبلا نیز بر کرسی مجلس جلوس کرده‌اند و خود را پیرو حضرت علی (ع) می دانند، این سیره و روش امیر مومنان (ع) را پیشه خود کنند و بگویند آیا سامان و زندگی‌شان در طول مدت مسئولیت نمایندگی تغییری کرده است؟

در کتاب الغارات (نوشته ابراهیم بن محمد ثقفی) آمده است که حضرت علی (ع) خطاب به مردم کوفه فرمود: آن روز که از نزد شما رفتم، اگر به جز اثاث خانه‌ام و چهارپای باربرم و غلامم، چیزی اضافه تر با خودم داشتم؛ بدانید که خائنم.

به جز ۲۰نفری که برای حضور در مجلس دوازدهم از صافی شورای نگهبان عبور نکردند، ۲۶۴ نامزد و سایر نامزدهایی که دوره‌های قبل نماینده مجلس بودند، می توانند اعلام کنند که قبل از نمایندگی های دوره فعلی و قبلی چه داشتند و حالا چه دارند. البته در گذشته برخی از مسئولان اعلام کرده‌اند که مایملک آنها بعد از دوران مسئولیتشان چیست. مثلا وزیر کشاورزی دولت نهم در پایان فعالیت خود و در راستای عمل به اصل ۱۴۲ قانون اساسی فهرست اموال و دارایی‌های خود را به قوه قضاییه اعلام کرد که در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد. دارایی وی شامل یک دستگاه آپارتمان، یک خط تلفن ثابت، یک خط تلفن همراه و ۲ هزار سهم گروه صنعتی بهمن بود.

اگر نامزدهای امروز که در گذشته نماینده بودند، به جای شعارهای تبلیغاتی و وعده‌های انتخاباتی فقط به میزان آورده‌های خود طی چهارسال تصدی نمایندگی مجلس اشاره کنند، مردم بهتر تشخیص می‌دهند که نماینده واقعی آنها کیست. مردم می‌گویند نماینده‌ای که در خانه‌های چندصد متری بالای شهر سکونت دارد و از وضعیت مردم مستاجر خبر ندارد یا نماینده‌ای که با خودروی مجلس از خط ویژه عبور می‌کند و وضعیت مسافران در ایستگاه های اتوبوس و مترو را نمی‌بیند، نمی‌تواند و نباید وعده‌هایی بدهد که قادر به تحقق آنها نیست.

اگرچه طرح شفافیت قوای سه گانه هنوز به تصویب نرسیده ولی دوره تبلیغات انتخاباتی، فرصت خوبی برای آن دسته از نمایندگانی است که دوباره قصد حضور در مجلس را دارند تا به مردم بگویند طی چهار سال گذشته چه دستاوردی برای مردم داشته اند، و زندگی شان در این چهار سال تغییر داشته یا نداشته است؛ از امتیازها و اموال گرفته تا مسکن و این که آیا فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می کنند یا در ایران.

البته قوه قضاییه هم می‌تواند وضعیت مالی این نمایندگان را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کند. سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران در شهریور سال ۱۳۹۸پس از سال‌ها انتظار با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه رونمایی و قرار شد تا ۲۵۰ هزار مسئول و مدیر کشوری و لشکری ظرف چند ماه اموال و دارایی های خود را معرفی کنند.

طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «دارایی رهبر، رئیس جمهوری، معاونان رئیس جمهوری، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد.» قانون رسیدگی به اموال مسئولان در اجرای اصل ۱۴۲ قانون اساسی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده ولی اگرچه در اصل ۱۴۲ از رسیدگی به اموال نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سخنی به میان نیامده ولی در قانونی که در چهاردهم آذر ۱۳۹۴ به عنوان قانون رسیدگی به دارایی مقامات مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اضافه شدند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می شود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8551
اخبار مرتبط

نظرات شما