در نشست علمی «صحیفه پژوهی» مطرح شد؛
درباره صحیفه سجادیه کوتاهی کردهایم
هشتمین نشست علمی «صحیفه پژوهی» به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و با همکاری اداره کل کتابخانههای عمومی استان قم با موضوع صحیفه سجادیه؛ پژوهش های دانشگاهی، درسنامهها و روش تدریس برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین احمد غلامعلی در این نشست با اشاره به پژوهش های انجام شده در حوز صحیفه سجادیه در بعد از انقلاب گفت: مقالات منتشره بر اساس پرتال جامع علوم انسانی شامل ۸۷ مقاله علمی دانشگاهی، ۴ مقاله علمی پژوهشی وزارت بهداشت، ۹ مقاله علمی پژوهشی حوزه، و ۶ مقاله علمی ترویجی حوزه است.
وی با بیان ینکه درواقع حوزه و دانشگاه در این مدتی که از انقلاب می گذرد کمتر از ۱۱۰ مقاله در خصوص صحیفه سجادیه تولید کرده است افزود: در این خصوص ما قاصر نیستیم بلکه مقصر هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث همچنین به کتاب های درسی صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴کتاب درسی در این خصوص داریم که شامل کتاب درس نامه صحبفه سجادیه در سال ۱۳۹۴، کتاب شناخت نامه صحیفه سجادیه در سال ۱۳۹۸، کتاب آشنایی با صحیفه سجادیه؛ادعیه و زیارات ماثوره در سال ۱۴۰۰ و کتاب آشنایی با صحیفه سجادیه در سال ۱۴۰۰ می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به به ویژگی های پژوهش های دانشگاهی پرداخت و گفت: ساختارمند بودن، پرهیز از پراکنده نویسی، رشد پذیر بودن دانش ( موقتی بودن نتایج)، توجه به تجربه و تکرار، عینی بودن، و توجه به مسائل روزمره از ویژگی های خاص پژوهش های دانشگاهی است که باید به آن توجه کرد.
حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی در ادامه به بایسته های تدوین کتاب درسی پرداخت و افزود: نگارش اهداف، ارتباط بدنه و عنوان، قلم روان وساده نگاری ( پرهیز از کاربستن اصطلاحات دیریاب ، ادبی ، تخصصی )، دسته بندی، داشتن چکیده،پرسش ،پژوهش ، و معرفی منابع بیشتر در هر درس از بایسته های تدوین کتاب درسی به لحاظ ساختاری است.
وی تصریح کرد: همچنین توجه به هدف ( شامل معرفی ، ابعاد، نکته های معارفی ، ایجاد چالش؟ سیر تطور؟ پیشینه ؟ نسخه های اصلی و فرعی ؟ روایات؟ اعتبار سنجی ؟)، نیاز سنجی (شامل جنسیت ، ارتباطات بین فردی ، معنای زندگی ، حضور در فضای ، کارکرد دین و دین داری، کارکرد دین در دنیای جدید ، عقلانیت بشر ، اعتقاد به انسانیت )، توجه به بسامدهای صحیفه ، اولویت بندی ، مستند نگاری ، و استدلالی نیز از بایسته های تدوین کتاب درسی به لحاظ محتوایی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث استاد را سومین بایسته در این خصوص دانست که مدیریت یادگیری، و تهیه پیوست شیوه تدریس لازمه تحقق آن است.
انتهای پیام/
نظرات شما