عملکرد تیم ملی فوتبال در سال ۱۴۰۲؛ از دومین قهرمانی تا حذف تلخ از آسیا

تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۴۰۲ عملکرد پر فراز و نشیبی داشت؛ یوزها موفق شدند دومین قهرمانی خود در این سال را با طعم تحقیر سرمربی اسبق این تیم جشن بگیرند اما متاسفانه حذف تلخی از جام ملت‌های آسیا داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، سال ۱۴۰۲ با تمام تلخی و شیرینی‌هایی که برای هواداران فوتبال داشت به پایان رسید و خاطراتی را برای هواداران محبوب‌ترین ورزش دنیا به جا گذاشت.

تحریریه ورزشی خبرگزاری ایرنا قصد دارد تا در این گزارش عملکرد تیم ملی فوتبال را در ۲ بخش مورد بررسی قرار دهد. بخش اول گزارش را در اینجا بخوانید.

دومین قهرمانی ایران با قلعه‌نویی و تحقیر کی‌روش

تیم ملی فوتبال ایران قبل از شروع جام ملت‌ها در تورنمنت چهارجانبه اردن شرکت کرد که انتقادهای زیادی را به همراه داشت. شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند بالاتر از قطر، عراق و اردن به مقام قهرمانی دست پیدا کنند. بعد از پایان این تورنمنت از تیم ملی فوتبال و فدراسیون انتقادهای زیادی شد، چرا که خیلی‌ها معتقد بودند که نباید با تیم‌های سطح دوم آسیا قبل از شروع جام ملت‌ها بازی می‌کردیم و عیار تیم ملی با جدال با تیم‌های بزرگ‌تری مشخص می‌شود.

اما بعد از جام ملت‌ها کاملا نظرات تغییر کرد، چرا که ۳ تیم این تورنمنت موفق شدند جواز حضور در بین چهار تیم نهایی جام ملت‌ها را کسب کند و این نشانگر کیفیت بالای تیم‌های شرکت کننده در تورنمنت اردن بودند! تیم ملی در اولین دیدار آن رقابت‌ها مقابل میزبان قرار گرفت و به سختی موفق شد با نتیجه ۳ بر یک شاگردان حسین عموته را مغلوب کنند.

 

تیم ملی دو نیمه کاملا متفاوت در آن دیدار داشت. نیمه اول با ۲ گل مهدی طارمی و سردار آزمون با برتری ۲ بر صفر ایران به پایان رسید اما نیمه دوم فشار حملات اردن خیلی تیم ملی را تحت فشار قرار داد و بارها موفق شدند دروازه علیرضا بیرانوند را تهدید کنند.

یزان النعیمات موفق شد یکی از گل‌های خورده را جبران کند و اردن این فرصت را داشت تا در دقیقه ۱+۹۰ از روی نقطه پنالتی گل تساوی را به ثمر برساند اما خوشبختانه ضربه احسان حداد به بیرون رفت و در ادامه مهرداد محمدی موفق شد گل سوم را به ثمر برساند تا تیم ملی فوتبال راهی فینال این رقابت‌ها شود.

 

کارلوس کی‌روش که هدایت تیم ملی قطر را بر عهده داشت، موفق شد در ضربات پنالتی عراق را مغلوب کند و راهی فینال این رقابت‌ها شود تا جدال جذابی در فینال این رقابت‌ها با تیم پیشین خود داشته باشد. شاگردان قلعه‌نویی با ارائه یک نمایش زیبا و تماشایی، به‌ویژه در نیمه دوم موفق شدند با نتیجه ۴ بر صفر در این دیدار به برتری دست پیدا و به نوعی کی‌روش را در این دیدار تحقیر کنند. محمد حسین کنعانی‌زادگان(۲)، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش موفق شدند در این دیدار گلزنی کنند.

 

این دیدار که تحت تاثیر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود، با یک دقیقه سکوت برگزار شد و در پایان مسابقات نیز مراسم اهدا جام برگزار نشد و به اهدای جام به قلعه‌نویی و مهدی محمدنبی سرپرست تیم ملی فوتبال کشورمان بسنده شد.

ادامه روند شکست‌ناپذیری تیم ملی

تیم ملی ایران در نخستین دیدار خود در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی فوتبال هنگ‌کنگ بود. شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند نهمین برد متوالی خود را مقابل هنگ کنگ به‌دست بیاورند و با برتری ۴ بر صفر این رقابت‌ها را آغاز کنند. سردار آزمون (۱۲ و ۱۵)، مهدی طارمی (۸۷) و رامین رضاییان (۲+۹۰) برای یوزها در این دیدار گلزنی کردند.

 

تیم ملی در دومین دیدار خود میهمان ازبکستان بود و با توجه به روحیه بالای ملی‌پوشان، آنها این دیدار را نیز طوفانی آغاز کردند و با ارائه یک بازی خوب موفق شدند نیمه اول را با گل‌های رامین رضاییان و مهدی طارمی پیروز و راهی رختکن شوند.

نیمه دوم اما به یک‌باره ورق برگشت و این‌بار این تیم میزبان بود که عملکرد خوبی داشت. تیم ملی اما اصلا شبیه به نیمه اول نبود تا در نهایت ازبکستان موفق شد با گل‌های ایگور سرگیف و اونوروف یک امتیاز حساس را در تاشکند نگه دارد.

با پایان روز دوم این رقابت‌ها تیم ملی فوتبال ایران با توجه به برتری خوبی که در دیدار اول مقابل هنگ‌کنگ داشت با تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان در صدر جدول قرار گرفت.

حذف تلخ تیم ملی فوتبال از جام ملت‌ها

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت قلعه‌نویی جام ملت‌های آسیا را آغاز کرد. یوزها عملکرد خوبی در مرحله گروهی داشتند و موفق شدند هر ۳ دیدار خود را با برتری پشت سر بگذارند. برتری ۴ بر یک مقابل فلسطین در اولین دیدار به هواداران ایران این امید را داد که ملی‌پوشان با آمادگی لازم پا به این رقابت‌ها گذاشتند.

ملی پوشان ایران اما در دومین دیدار خود اصلا به تیمی که مقابل فلسطین قرار گرفته بود، شباهتی نداشتند. هرچند آنها موفق شدند با تک گل مهدی قایدی هنگ کنگ را از پیش رو بردارند تا صعودشان به مرحله حذفی را قطعی کنند. آخرین دیدار شاگردان قلعه‌نویی در مرحله گروهی، صدرنشین این گروه را مشخص می‌کرد. جایی که هواداران امارات در شب قبل از این دیدار شروع به کری‌خوانی برای ایرانی‌ها کردند که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

اما بازیکنان ایران درس خوبی به اماراتی‌ها دادند و موفق شدند با ارائه یک بازی جذاب با نتیجه ۲ بر یک حریف را مغلوب کرده و به عنوان صدرنشین مقتدرانه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شوند.

شاگردان قلعه‌نویی در این مرحله مقابل سوریه قرار گرفتند و همانند دیدار مقابل هنگ‌کنگ در این دیدار نیز اصلا شبیه به دیدارهای قبلی نبودند و به سختی موفق شدند در ضربات پنالتی از سد سوریه عبور کنند. مهدی طارمی نیز در این دیدار اخراج شد. یوزها در مرحله یک چهارم به تیم قدرتمند ژاپن رسیدند. تیمی که نتایج آن‌ها قبل از شروع جام ملت‌ها لرزه بر تن هر حریفی می‌انداخت، اما سامورایی‌ها اصلا شبیه به تیم قبل از مسابقات نبودند و حتی نتوانستند به عنوان صدرنشین از گروه خودشان صعود کنند و بعد از عراق به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شدند و با برتری مقابل بحرین پا به این مرحله گذاشته بودند.

شاگردان قلعه‌نویی باز هم نشان دادند که انگیزه بالایی برای کسب عنوان قهرمانی دارند و در حالی که نیمه اول را با شکست یک بر صفر راهی رختکن شده بودند، موفق شدند در این دیدار با یک کامبک تاریخی و برتری ۲ بر یک ژاپن را از این رقابت‌ها حذف کنند.

تیم‌های ایران، قطر، اردن و کره‌جنوبی چهار تیم نهایی این رقابت‌ها را تشکیل دادند. بیشتر کارشناسان و هواداران منتظر دیدار ایران و کره جنوبی در فینال این رقابت‌ها بودند اما این اتفاق رخ نداد. تیم ملی در بازی که اگر کمی خوش‌شانس‌تر می‌بود می‌توانست به راحتی به فینال صعود کند، در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ نتیجه را به میزبان این رقابت‌ها واگذار کرد و حذف تلخی از جام ملت‌ها داشت.

کره جنوبی نیز با شکست ۲ بر صفر مقابل اردن از این رقابت‌ها کنار رفت و تقابل قطر و اردن در فینال، پرده آخر این رقابت‌ها بود. هرچند کمتر کسی فکر می‌کرد که این ۲ تیم بتوانند به فینال صعود کنند! با این حال، در نهایت قطر موفق شد با نتیجه ۳ بر یک اردن را مغلوب و برای دومین بار متوالی به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و جام را در کشورش نگه دارد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8715
اخبار مرتبط

نظرات شما