فعالیت بنیاد فرهنگی امامت تشریح شد/ از آموزش عمومی مردم هم غافل نبودیم

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در کنار آموزش رسمی در حوزه، از آموزش عمومی مردم هم غافل نبودیم و در این باره هم استقبال خوبی از سوی آحاد مردم نسبت به بحث امامت صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،    حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی در نشست  با اصحاب رسانه که در بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت، دستاورد و اهمیت راه اندازی این بنیاد اشاره کرد و گفت: از جمله کارهایی که لازم است در مناسبت هایی مانند غدیر، برای ترویج این حادثه عظیم تاریخی صورت گیرد، بازخوانی فعالیت و تلاش های انجام شده در این بنیاد و مرور بر کاستی ها و ضعف هایی است که در حوزه های متناسب با فرهنگ دینی ما وجود دارد.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت، افزود: برای رسیدن به این امر مهم و بازخوانی و آسیب شناسی و جبران ضعف ها در کنار تلاش لازم است این بازخوانی نهادینه و حتی تبدیل به سنت و فرهنگ شود تا شاهد اتفاقات خوب در بحث شناخت نسبت به امر ولایت و ترویج این جایگاه مهم در بین شیعیان و مراکز علمی دنیا و عرصه بین المللی باشیم.

وی بیان داشت: در این رابطه از جمله کارهای که باید صورت گیرد، نگاه به وضعیت گذشته و توجه به جایگاه امامت و اهمیت و ضرورت این بحث مهم در جامعه است، چرا که معتقدیم امامت به عنوان اصل اساسی در تاریخ با فرهنگ شیعه گره خورده است، اما در طول تاریخ اتفاقاتی افتاد که سبب شد این جایگاه مهم در بین شیعیان کم رنگ شود که از جمله این حوادث می توان به حضور فرهنگ مادی و تمدن فرهنگ غربی در بین جوامع شیعی اشاره کرد.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی بیان داشت: از دیگر اتفاقات می توان به نوع مواجهه مذهب شیعه با سایر فرق و مذاهب، خطر تفکر جریان تکفیری در ایجاد رخنه و فاصله انداختن به این دو مذهب شیعه و اهل سنت و در ادامه با هدف حذف مسلمانان و نهایتا ایجاد جدایی بین وحدت اسلامی و جریان تقریبی در قالب تفکر و نظرات بعضی افراد اشاره کرد. این دسته افراد همه تلاش شان را کرده بودن تا بین وحدت اسلامی و جریان تقریب، فاصله ایجاد کنند و همین کارها را برای رسیدن به نتیجه انجام هم دادند. بالاخره این که همه این حوادث نقش مؤثری را در کمرنگ کردن جایگاه امامت در بین شیعیان داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در این بین هم، عالمانی چون شهید مطهری هم بودند که از هر فرصتی برای تقابل با این تفکرات و عوامل برای ایجاد ارتباط عمیق بین امامت و فرهنگ شیعه استفاده و تلاش می کردند جایگاه غدیر و امامت را در بین شیعیان پررنگ کنند.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: بعد از انقلاب هم شاهد اتفاقات خوبی در ترویج جایگاه غدیر و امامت با فرهنگ شیعه بودیم که از این اتفاقات می توان به توجه آیت الله میلانی در راه اندازی مؤسسه امامت و شروع مباحث امامت و آموزش دادن به طلاب به در خواست مراجع تقلید و حوزه برای مقابله با تلاش های دشمنان برای کمرنگ کردن این جایگاه اشاره کرد.

وی بیان داشت: با راه اندازی مؤسسه امامت، در موارد آموزش و تربیت طلاب و پژوهش تلاش های بسیاری خوبی صورت گرفت. الان ۱۲ سال است که امر آموزش امامت در حوزه به صورت رسمی آغاز شده است که به عنوان نمونه می توان به راه اندازی سطح ۳ رشته امامت به عنوان رشته مستقل در قم و در سایر استانهای کشور اشاره کرد.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی بیان داشت: در همین رابطه برای راه اندازی سطح ۴ در رشته امام شناسی و امامت تطبیقی هم تلاش های خوبی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در کنار آموزشی رسمی در حوزه، از آموزش عمومی مردم هم غافل نبودیم و در این باره هم استقبال خوبی از سوی آحاد مردم نسبت به بحث امامت صورت گرفته است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: فعالیت بعدی که در حوزه نسبت به آموزش امامت صورت گرفته، راه اندازی سطح ۳ رشته امامت در حوزه علمیه خواهران و راه اندازی مقطع دکتر همین رشته در دانشگاه های کشور است.

وی بیان داشت: بخش دیگر بحث پژوهش در موضوع امامت است.در این رابطه هم کارهای خوبی انجام شده که از جمله معرفی اندیشه امامت، پاسخ گویی به شبهات مطرح شده  می توان اشاره کرد.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی بیان داشت: از دیگر کارهایی که باید در بحث معرفی امامت با کمک سایر مؤسسات و مراکز علمی در کشور و عرصه بین الملل انجام شود و بعضی از این کارهای در همین بنیاد صورت گرفته و به زودی از بعضی از این کارهای رونمایی می شود می توان به باز شناسی نسخ خطی و میراث امامت در کتابخانه های مراکز علمی دنیا، بازشناسی آثار پژوهشی این موضوع در طول ۵۰ سال گذشته، شناسایی پایان نامه و مقالات علمی در بحث امامت در مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی، تحت عنوان پرونده علمی، شناسایی آثار مکتوب در بحث امامت، آسیب شناسی و داشتن نگاه راهبردی و تحقیقاتی به این بحث، استخراج و نظام‌مند کردن موضوع امامت و طبقه بندی کردن آن اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در همین موارد اگر چه کارهای صورت گرفته ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید برای رسیدن به آن هدف مهم تلاش های جدی تری صورت بگیرد.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: یکی دیگر از کارهای که بحث امامت در این بنیاد صورت گرفته، راه اندازی نشریه تخصصی امامت است. تاکنون ۲۹ شماره از آن منتشر شده و در آستانه انتشار سی و مین شماره از آن هم می باشیم.

وی بیان داشت: از دیگر کارها می توان به پایه گذاری نشریه عربی امامت اشاره کرد که در جشن غدیر سال آینده اولین شماره آن هم در عراق و لبنان منتشر می شود.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی بیان داشت: در حوزه منابع هم کاستی های فراوانی وجود دارد و در تلاش هستیم کارهایی چون ارائه دانش نامه امامت ولایت برای همه محققان، فرهنگ نامه امامت برای معرفی کلید واژه امامت، منبع شناسی در تاریخ امامت ناظر به نیازها و شبهات و.... هم انجام دهیم.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5442
نظرات شما