کسب نشان ویژه فهما توسط استان قم

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه استان قم برای سومین سال پیاپی تولنست در رویداد ملی فهما بیشترین امتیاز را در کشور کسب کند گفت:به همین مناسبت بعد از دو سال پایتختی فرهنگ و هنر مساجد ایران، نشان ویژه فهما به استان قم اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،    حجت الاسلام و المسلمین سعید روحانی امروز (دوشنبه9خرداد) در نشست خبری با خبرنگاران که در محل ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم برگزار شد گفت: رویداد ملی فهما ( فرهنگ و هنر مساجد ایران) سه سال است که در کشور راه اندازی است.

 

در ادامه با اشاره به روند رویداد ملی فهما که منجر به انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران می شود گفت: سامانه ای تعریف و طراحی شده است که طی آن همه ی کانون های مساجد کشور با ثبت اطلاعات خود و اعضا با یکدیگر متصل شده که قابل رصد و رقابت می باشد.

 

وی ادامه داد: هر سال همه ی کانون های مساجد کشور فعالیت های خود را در این سامانه(سامانه بچه های مساجد کشور)ثبت می کنند و هر استانی که حایز بالاترین امتیاز شود برای سال بعد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران انتخاب می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه استان قم در سال های 98 و 99 توانست با اختلاف بسیار زیاد از استان دوم، موفق به کسب رتبه اول و کسب عنوان پایتختی شود گفت:ما در سال 1400 نیز موفق به کسب بالاترین امتیاز شدیم اما از آنجا که این امر ممکن بود برای دیگر استان ها ایجاد بی انگیزگی کندمقرر شد هر استان تنها برای یک سال عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را داشته باشد و اگر برای سال دوم نیز بالاترین امتیاز را کسب کرد، نشان ویژه فهما را دریافت کند که این اتفاق در سال 1400 برای استان قم رخ داد و موفق به کسب این نشان ویژه شد.

 

کسب نشان ویژه فهما توسط استان قم

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ادامه با اشاره به ساختار فعالیت های کانون های مساجد گفت: این فعالیت ها در سه شبستان و 12رواق تعریف شده است.

 


وی با اشاره به اینکه در سال سوم یعنی ۱۴۰۰ سنجش بر اساس ۱۳محور بود که در ۱۲محور قم رتبه اول را با بالاترین امتیاز کسب کرد و نشان ویژه فهما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم قم شد، ادامه داد: ساختار فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سه محور شبستان فرهنگ، شبستان هنر و شبستان نوآوری برنامه ریزی شد که رواق نور، رواق دانش، رواق کتاب، رواق همدلی، رواق رسانه زیر مجموعه شبستان فرهنگ بود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: طرح تلاوت نور، رویداد قرآنی مدهامتان، دوره آموزشی حفظ موضوعی، جلسات سنتی قرآن و صحیفه‌خوانی و نهج‌البلاغه، دوره آموزشی کوثر رسالت و فعالیت‌های خودجوش از جمله فعالیت‌های مورد نظر در رواق نور بود.

وی طرح ملی پیوند مسجد و مدرسه، طرح ملی سحاب، ثبت کلاس‌های آموزشی، دوره آموزشی طرح نویسی، دوره آموزشی ترنم فهما، فعالیت‌های خودجوش را فعالیت‌های رواق دانش معرفی کرد و گفت: در رواق کتاب با فعالیت‌های مسابقات کتابخواین فهما، طرح صدای کتاب، فهرست نویسی کتاب، طرح شنبه‌های کتاب، دوره آموزش کتابداران و فعالیت‌های خودجوش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سنجیده می‌شدند.


روحانی با بیان اینکه ثبت اخبار، دوره آموزش سواد رسانه، تولید و انتشار محصولات چند رسانه‌ای، عضویت در کانال گپ و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجیدن کانون‌ها در رواق رسانه رویداد ملی فهما بود، اضافه کرد: در رواق همدلی نیز مواردی مانند ثبت خدمات کانونی، طرح سه‌شنبه‌های تکریم، دوره آموزش یاریگران زندگی، دوره آموزش سفیران اجتماعی و فعالیت‌های خودجوش نیز در رویداد فهما مورد توجه قرار گرفت.


وی با اشاره به اینکه رواق سرود، رواق نمایش، رواق ترنج و رواق قلم رواق‌های شبستان هنر بود، اضافه کرد: در رواق سرود ثبت اثر تولید و تقلیدی سرود مورد سنجش بود.


 
روحانی با اشاره به اینکه در رواق فیلم ثبت اثر تولیدی، نقد و بررسی فیلم و فعالیت خود جوش موارد سنجش کانون‌ها بود، بیان کرد: در رواق نمایش ثبت اثر تولیدی، نقد و بررسی نمایش و فعالیت خود جوش مورد بررسی قرار گرفت.


 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم اضافه کرد: ثبت آثار تولیدی هنرهای تجسمی، برگزاری نمایشگاه آثار، دوره آموزشی هنرهای تجسمی و فعالیت‌های خودجوش موراد ینجش در رواق ترنج بود.


 
وی اضافه کرد: در رواق قلم نیز ثبت آثار تولیدی ادبی، برگزاری محفل ادبی دوره آموزشی داستان‌نویسی و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجش رویداد فهما بود.


 
وی رواق کار افرینی و نوآوری را زیر مجموعه شبستان نوآوری معرفی کرد و گفت: تولید محصولات فناوری اطلاعات، دوره آموزشی فناوری اطلاعات، فعالیت‌های خودجوش، ایجاد کسب و کار فرهنگ و هنر، دوره آموزشی کارآفرینی خلاق و فعالیت‌های خودجوش از جمله موارد فعالیت در دو رواق کارآفرینی و فناوری بود.


 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه محور سیزدهم در رویداد ملی فهما ساماندهی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بود، بیان کرد: در این بخش دریافت و تمدید مجوز، ثبت کادر و ارکان، تابلو کانون، افزایش عضو جدید، فعالیت‌ در شبکه‌های تعاملی، شبکه کانون‌های رابط و فعالیت‌های خودجوش مورد بررسی و سنجش قرار می‌گرفت.

 

وی در ادامه با اشاره به تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت:26هزار و 161 کانون فرهنگی هنری در سامانه بچه های مسجد ثیت شده است که 429کانون اختصاص به استان قم دارد که نسبت قم به کل کشور حدود 1به 65 می شود.از این تعداد 3500 کانون در مرحله اول داوری سومین رویداد ملی فهما حایز رتبه شدند که از این تعداد295 کانون از استان قم بودند که نسبت آن یک به 12 می شود.

 

وی افزود: در مرحله دوم داوری350 کانون انتخاب شدند که 52 کانون متعلق به استان قم بود که نسبت  یک به هفت شد و در آخرین مرحله داوری 70 کانون برتر شدند که 14 کانون بریوط به قم بوده و در نهایت استان قم حایز بالاترین رتبه شد و نشان ویژه فهما را دریافت کرد.

 

برگزاری دوره آموزشی «آفاق اندیشه»؛ توانمند سازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم


روحانی در بخش دیگری از سخنانش توانمندسازی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با ایجاد تشکیلات منظم را از جمله برنامه‌های جدی ستاد هماهنگی مساجد معرفی کرد و ادامه داد: در همین راستا دوره آموزشی «آفاق اندیشه» برای هفتمین بار در مشهد مقدس برگزار می‌شود که شعار آن «مسجد کانون تربیت و تبیین» است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم بیان کرد: این دوره از 12 تا 15 خردادماه برای 200 نفر از فعالین مساجد قم و از هر مسجد یک نفر در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 

روحانی گفت: فنون ارتباطات و تعاملات فرهنگی، جوان و نوجوان و آسیب‌های فردی و اجتماعی پیش‌رو، مهارت‌های مدیریت فرهنگی، اشنایی با ابزارهای فرهنگی هنری تربیت، آموزش سواد رسانه و فضای مجازی، روش‌های جذب و  تثبیت جوان و نوجوانان به مسجد، جریان‌شناسی فرهنگی و فکری مهاجم، کادرسازی در تشکیلات فرهنگی، مبانی دوگانه‌های سرنوشت سازو نگاه امیدوارانه در مقابل نگاه مأیوسانه و بررسی نقش فراغت مجازی بر هویت دینی جوانان و نوجوانان، مطالبی است که در دوره آموزشی آفاق اندیشه با حضور اساتید برتر کشوری تدریس می‌شود.

 



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5689
نظرات شما