مدیر پایگاه اینترنتی امیرالمومنین(ع) خبر داد:

دسترسی به ۷۴۸ عنوان کتاب با موضوع امام علی(ع) در "پایگاه جامع امیرالمومنین(ع)"

در پایگاه اینترنتی امیرالمومنین(علیه السلام) ۷۴۸ عنوان کتاب حول محور حضرت علی(علیه السلام) است را توانستیم جمع‌آوری کنیم؛ مقاله‌هایی که در مجله‌های علمی پژوهشی در محور امیرالمومنین(ع) وجود داشته نیز در دسترس کاربر قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت‌الاسلام مسیح توحیدی امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه قم که در سالن جلسات مرکز کامپیوتری اسلامی نور برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهداف و برکات پایگاه اینترنتی امیرالمومنین(علیه السلام) پرداخت و گفت: این پایگاه به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به نشانی www.imamali.inoor.ir در دسترس است و از ویژگی‌های این محصول در مقایسه با سایر محصول‌هایی که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید کرده، برخط و تحت وب بودن آن می‌باشد.

وی همچنین مجموع احادیث موجود پیرامون حضرت علی(ع) را ۷۴ هزار مورد ذکر کرد و گفت: این آمار به معنای کثرت تعداد احادیث امیرالمومنین(ع) نیست، چون وقتی در منابع روایی تقدم و تاخر داریم، طبیعتا برخی این حدیث‌ها ناظر به حدیث‌هایی است که در منابع قبلی ذکر شده، و ممکن است، تکراری در آن باشد.

حجت‌الاسلام توحیدی پایگاه اینترنتی امیرالمومنین(ع) را کتابخانه دانست و گفت: در پایگاه اینترنتی امیرالمومنین(علیه السلام) ۷۴۸ عنوان کتاب حول محور حضرت علی(علیه السلام) است را توانستیم جمع‌آوری کنیم؛ مقاله‌هایی که در مجله‌های علمی پژوهشی در محور امیرالمومنین(ع) وجود داشته نیز در دسترس کاربر قرار دارد؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری تاکنون دانش‌نامه علوی را به عنوان محصول رومیزی یا برون خط تولید و در اختیار کاربران قرار داده‌است.

وی بیان داشت: سعی پژوهشگرانی که در تولید این پایگاه فعالیت داشتند، این است که حتی‌المقدور بتوانند ابعاد مختلفی از وجود امیرالمومنین علی(ع) را در حد توان به مخاطبان عرضه کنند.

حجت‌الاسلام توحیدی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های پژوهشی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نوز در رابطه با حضرت علی (ع) گفت: تولید نرم افزار "دانش‌نامه علوی" با محوریت نهج‌البلاغه در سال ۸۱ انجام و نسخه بعدی آن نیز سال ۹۸ تهیه شده‌است؛ مهمترین ترجمه‌ها و شرح‌هایی که در اختیار مرکز بوده را جمع‌آوری کرده‌ایم که ذیل فرازهای نهج‌البلاغه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، و نزدیک به ۴۰ ترجمه به ۷ زبان را داریم.

وی با بیان اینکه محصول‌های تولید شده، محصولات برون خطِ مرکز تحقیقات کامپیوتری در محوریت نهج‌البلاغه بوده‌ است، گفت: اپلیکیشن تلفن همراه نهج‌البلاغه نیز سال ۹۹ تولید و عرضه شده است.

مدیر پایگاه اینترنتی امیرالمومنین(ع) با یادآوری اینکه سخنان حضرت علی(ع) منحصر به نهج‌البلاغه نیست گفت: سید رضی (ره) از زاویه دید خود اقدام به جمع‌آوری بخشی از کلام امام علی(ع) کرده، و بیشتر نیز ناظر به مباحث بلاغی است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این پایگاه به رویدادهای تاریخی مرتبط با حضرت علی(ع) با محوریت این امام معصوم اختصاص دارد بیان کرد: این پایگاه رویدادهای حیات مبارک حضرت علی(ع) از قبل بعثت پیامبراکرم(ص) تا سال چهلم هجری که زمان شهادت امیرالمومنین است را پوشش می‌دهد.

وی افزود: معجم موضوعی و ورود و دسترسی به نهج‌البلاغه از طریق محورهای موضوعی در بخش نهج‌البلاغه پایگاه نیز قابل دسترسی است.

حجت‌الاسلام توحیدی در پایان گفت: پژوهش‌هایی که در حوزه لغت، معانی، بیان و بدیع در خصوص امثال الحکمی که در نهج‌البلاغه به کار رفته و همچنین ویژگی‌های لغوی و اِعرابی نهج‌البلاغه نیز در ذیل بخش نهج‌البلاغه این پایگاه در دسترس مخاطب است.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5759
نظرات شما