باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم و آن را گسترش دهیم

اگر شرایط لازم برای پژوهش فراهم نشود، پژوهشگران سراغ کارهای نو نمی روند و فاصله پژوهش زیاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان امروز در مراسم رونمایی از نرم افزار نورالسیره ۳(جامع منابع تاریخ) که در سالن همایش های مرکز نور در قم برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه چند دسته مرکز در قم داریم و کار این مرکز، نو بود که تولیدات آن حتی به خارج از کشور هم رفته است، گفت: امروز پیشرفت علم به توسعه ابزارها است. اگر این ابزارها را نداشته باشیم، پیشرفتی حاصل نمی شود کما اینکه بیشتر عقب ماندگی دنیای قدیم بیشتر به دلیل نداشتن ابزار و تجهیزات است.

رئیس کتابخانه تاریخ اسلام تعداد منابع موجود در نورالسیره ۳ را ۱۵۰۰ عنوان کتاب ذکر کرد و گفت: گزینش و پیداکردن کتاب خیلی مهم است. ما امروز ۲۳۰ هزار کتاب در کتابخانه تاریخ اسلام داریم که البته تعدادی تکراری هم ممکن است داشته باشد ولی لابلای اینها چقدر کتاب های نفیس و باارزش است باید با سیاست درستی دنبال گزینش کتاب برویم.

وی گفت: خریدن کتاب هنوز در قم مرسوم است ما باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم و آن را گسترش دهیم.

رئیس کتابخانه تاریخ اسلام گفت: به نظر می رسد، ارتباط با پژوهشگران و متخصصین بیرون کم است، باید اینها را به اینجا بیاورند و از نظراتشان استفاده کنند، این متخصصین در مراکز عمومی پیدا نمی شوند هرکدام از بخش های این مرکز، ۵۰ مشاور از اساتید تراز اول می‌خواهد برای پیشرفت علم.

وی ادامه داد: اگر شرایط لازم برای پژوهش فراهم نشود، پژوهشگران سراغ کارهای نو نمی روند و فاصله پژوهش زیاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان اضافه کرد: اگر ما نتوانیم تاریخ نسخه صنعا را درست کنیم، چطوری می توان اثبات کرد که جوهر و کاغذ آن برای چه دوره زمانی است؟ وقتی قرآن صنعا پیدا شد و آزمایشات روی آن انجام گرفت، تمام ادعاها رفت کنار، لذا اگر ابزار نباشد، مشکل داریم. این نرم افزارها کمکی به پیشرفت علم است و باید دائما روی آن کار شود.

رئیس کتابخانه تاریخ اسلام گفت: کار علم خیلی دشوار شده است و دیگر با این پاسخ های ساده نمی توان سوالات سخت را جواب داد.

وی تحول منابع را خیلی مهم دانست و افزود: ما امروز می خواهیم تولیدات خود را در قالبی که دسترسی به آن آسانتر باشد، عرضه کنیم اما نمی توانیم در همین حد توقف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان با اشاره به برگزاری نمایشگاه های کتاب در شهرهای مهم کشور عراق و عدم شرکت ناشران ایرانی در آنها ابراز داشت: ارزش پژوهشگر به تعداد منابعی است که در پژوهش خود از آن استفاده می کند.
وی در پایان یکی از چالش های فراروی تولیدات علمی را "چالش حقوقی" دانست و گفت: قانون حمایت از حقوق مولفان و منصفان و هنرمندان مصوب ۱۳۴۸ است و دوباره به طور مختصر تبصره خورده است درحالیکه یک قانون کهنه ای است که با واقعیات روز سازگار نیست.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6214
نظرات شما