دونرخی بودن قیمت حج ۱۴۰۲ قطعی است/ به‌دنبال کاهش هزینه‌ها هستیم

رییس سازمان حج و زیارت با بیان آنکه هنوز قیمت حج تمتع ۱۴۰۲ مشخص نشده و این موضوع مستلزم شاخص‌هایی است، گفت: قطعا حج آتی دو نرخی خواهد بود؛ چراکه حدود ۳۷ هزارنفر از ثبت‌نام کنندگان باقی مانده از سال ۹۹ که پول پرداخت کرده‌اند در اولویت اعزام هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سیدصادق حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا در خصوص چرایی تشکیل جلسه‌ با کارگزاران زیارتی، گفت: با توجه به وجود ۲ هزار و ۶۰۰ دفتر زیارتی در کشور و فعالیت کارگزاران برای اعزام زائران به عتبات عالیات و حج، همچنین ضرورت مشارکت در ارائه نظرات این عزیزان در راستای روند اجرایی اعزام‌ها در طرح جدید عتبات، از نمایندگان کارگزاران در هر استان دعوت کردیم تا در نشستی مشترک حضور داشته باشند.

تاثیر برخی نوسانات ارزی در سفر به عتبات

در آذرماه حدود ۹۲ هزار نفر برای سفر به عتبات عالیات نام‌نویسی کردند که برخی از نوسانات ارزی موجب شد تا ۴۰ هزار نفر از سفر انصراف دهندوی با بیان آنکه روند اعزام زایران به عتبات عالیات از ابتدای امسال تا پایان آذرماه رو به رشد بوده است، یادآور شد: طی ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴۲ هزار زائر در طرح جدید به عتبات عالیات اعزام شدند که این رقم نشاندهنده اعتماد روزافزون مردم به سازمان حج و زیارت است. بنابراین به دنبال دریافت ایده‌ها و پیشنهادات برای توجه به نقاط قوت و ضعف و رفع کاستی‌ها در این طرح هستیم.

رییس سازمان حج و زیارت به تاثیر برخی نوسانات ارزی در سفر به عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: در ماه آذر حدود ۹۲ هزار نفر برای سفر به عتبات عالیات نام‌نویسی کردند که برخی از نوسانات ارزی موجب شد تا ۴۰ هزار نفر از سفر انصراف دهند و ۵۲ هزار نفر با کاروان‌های زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت به زیارت عتبات مقدسه در عراق مشرف شوند.

حسینی ادامه داد: برای رفع این مشکل نیز رایزنی‌ها و مکاتباتی را با بانک مرکزی و معاون اقتصادی دولت انجام دادیم تا یک خط اعتباری برای هر فصل به جهت روند اجرایی اعزام به عتبات عالیات تخصیص داده شود تا مشتاقان این سفر زیارتی به‌دلیل آنچه که مطرح شد از این تشرف بازنمانند.

 

چارتر هواپیماهای عتبات عالیات و تاثیر آن در کاهش قیمت‌ها

حسینی با اشاره به تصویب و اعلام مصوبات شورای عالی حج از سوی رییس‌جمهوری کشورمان گفت: اینکه چارترینگ هواپیماهایی که به مقصد عتبات عالیات پرواز کنند، تحت نظارت سازمان حج و زیارت قرار گیرد جزئی از بندهای مصوبات است که در صورت اجرایی شدن آن شاهد کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌های هوایی خواهیم بود. زیرا این چارترینگ در حال حاضر در اختیار برخی شرکت‌ها یا افراد است که سود هنگفتی را دریافت می‌کنند.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت در صورت اجرایی شدن این موضوعات کاهش هزینه‌های سفر به عتبات عالیات رخ می‌دهد و مشتاقان و چشم به راهان بیشتری برای این زیارت معنوی مشرف می‌شوند

وی در رابطه با برخی مشکلات و دغدغه‎ های مطرح شده در حوزه های اجرایی گفت: تمامی مشکلات و دغدغه‌ها در حوزه‌های خدماتی احصا شده و حتی بدین جهت طی هفته‌های گذشته هیاتی از سازمان حج و زیارت شامل معاون امور عتبات سازمان و جمعی از مدیران کل این حوزه به عراق عزیمت و از نزدیک در راستای رفع کاستی‌ها و افزایش رضایت‌مندی ایران تلاش کردند و اقدامات لازم را انجام دادند.

دریافت ضمانت حسن انجام کار از شرکت‌های مجری طرح نوین عتبات

حسینی درباره اینکه در طرح جدید عتبات مبلغی از شرکت‌های مجری به عنوان ضمانت در حُسن انجام کار دریافت می‌شود گفت: حدود ۱۰درصد از هر مبلغی که شرکت‌های مجری از زائران دریافت می‌کنند را سازمان حج و زیارت به عنوان ضمانت حُسن انجام کار در اختیار می‌گیرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل یا شکایت، این مبلغ بعد از بررسی کارشناسی در حوزه‌های مطرح شده، به زائر مسترد گردد. طی ماه قبل نیز معدود شرکت‌های مجری جریمه شدند و این مبلغ ضمانت به زائر برگشت داده شد.

آخرین جزییات حج تمتع ۱۴۰۲

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص حج تمتع ۱۴۰۲ و آخرین برنامه ریزی‌ها برای متقاضیان گفت: دور اول مذاکرات حج تمتع آتی در حدود ۳ هفته قبل و در سطح معاونان سازمان و وزارت حج عربستان به صورت وبیناری انجام گرفت. دور بعدی این مذاکرات نیز به صورت حضوری خواهد بود و شنبه هفته آینده به همین منظور سفری را به دعوت وزارت حج و عمره عربستان به این کشور انجام خواهیم داد.

 

پیش‌بینی‌ها از تخصیص سهمیه ۹۰ هزار نفری برای ایران

حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر در نوبت اعزام داریم؛ بنابراین درخواست سهمیه اضافه را مطرح خواهیم کرد وی با بیان اینکه انتظار داریم کشور میزبان سهمیه حجاج جمهوری اسلامی ایران را نسبت به ایام قبل از کرونا افزایش دهد، گفت: براساس قانون کنفرانس اسلامی یک درصد از میزان جمعیت هرکشور اسلامی می‌توانند در حج حضور داشته باشند. بنابراین میزان دعوت از حجاج هر کشور بر اساس جمعیت آن کشور اندازه گیری می‌شود. از این رو با توجه به افزایش جمعیت کشورمان انتظار داریم این رقم حداقل به ۹۰ هزار نفر افزایش یابد.

حسینی با بیان آنکه به‌دلیل اینکه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر در نوبت اعزام داریم تاکید کرد: بنابراین درخواست سهمیه اضافه را مطرح خواهیم کرد که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مدنظر مبنی بر اعزام ۹۰ هزار نفر تخصیص یابد گفت: در حال حاضر نیز روند کارهای اجرایی در حال انجام است و از هفته گذشته کارهای اجاره هتل‌ها به صورت وبیناری آغاز شده است. همچنین اطلاعیه برای ثبت نام نهایی نیز از ۳۰ دی ماه انجام می گیرد.

اولویت حج ۱۴۰۲ با چه کسانی خواهد بود؟

رییس سازمان حج و زیارت به اولویت بندی در نام‌نویسی‌ها اشاره کرد و افزود: اولویت نخست در اعزام با افرادی است که در سال ۹۹ نام‌نویسی کرده و تمام مبلغ خود را پرداخت کرده‌اند. اما به سبب محدودیت‌های کرونایی موفق به اعزام نشدند که البته تعداد این عزیزان نیز حدود ۳۷ هزار نفر است. اولویت دوم با دارندگان فیش حج تمتع ۸۵ تا پایان اسفند ۸۵ است که در صورت تکمیل نشدن کاروان‌ها به ترتیب اولویت بعدی با دارندگان فیش حج تمتع فرودین ۸۶ تا اردیبهشت همان سال است.

وی با اشاره به رفع محدودیت‌های کرونایی در کشور عربستان گفت: امسال برخی محدودیت‌ها همانند الزامی بودن واکسن یا سایر ممنوعیت‌ها رفع شده است. البته اگر در ماه‌های آتی اتفاق خاصی در این خصوص رُخ ندهد.

 

چرایی دو نرخی بودن حج تمتع آتی

حج تمتع آتی قطعا دو نرخی خواهد بود. چراکه ثبت نام کنندگان سال ۹۹ با ارز تخصیصی دولت قبل نام‌نویسی و پول خود را پرداخت کرده‌اندرییس سازمان حج و زیارت در خصوص قیمت حج تمتع ۱۴۰۲ و برخی نوسانات ارزی در این راستا توضیح داد: حج تمتع آتی قطعا دو نرخی خواهد بود. چراکه ثبت نام کنندگان سال ۹۹ با ارز تخصیصی دولت قبل نام‌نویسی و پول خود را پرداخت کرده‌اند که ارز این افراد نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود و قطعا رقم آنها پایین‌تر از دیگر ثبت‌نام کنندگان است. البته اگر کشور میزبان هزینه‌های اجرایی را اعلام کند آنرا به این عزیزان اعلام خواهیم کرد.

حسینی افزود: در خصوص دیگر متقاضیانی که امسال مشرف می‌شوند نیز هنوز نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم چراکه منتظر هزینه‌های اجرایی کشور میزبان و از طرفی نظر هیات دولت درباره ارز حج هستیم.

سال گذشته نیز هزینه ۱۲۰۰ دلاری به ما تحمیل شد که سعی کردیم بخشی از آن را با تخفیف‌های اعمال شده در هزینه‌ هتل‌ها جبران کنیم؛ بنابراین باید در اعلام هزینه‌ها منتظر شاخص‌های ذکر شده و از طرفی تصمیمات کشور میزبان باشیم

رییس سازمان حج و زیارت درباره اینکه چه تمهیداتی برای کاهش مدت زمان سفر اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، امکان استفاده از هواپیمای پهن پیکر برای انتقال و بازگشت زائران وجود ندارد که اگر این موضوع رفع شود یکی از دلایل افزایش مدت زمان سفر رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: اما دلایل دیگری همانند جداول پروازی کشور میزبان نیز ازجمله این موارد محسوب می‌شود که تصمیم‌گیری دراین رابطه به عهده آنها خواهد بود. اما با اطمینان در این راستا تلاش خواهیم کرد و چانه‌زنی‌های لازم برای کوتاهی اسلت‌ها و جداول پروازی را انجام می دهیم.

 

آخرین اقدامات در خصوص راه اندازی سفر عمره


حسینی درباره راه اندازی سفر عمره نیز اظهار داشت: همیشه پیگیر راه‌اندازی سفرهای عمره هستیم چرا که ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در انتظار هستند. درهمین راستا طی دو ماه گذشته مکاتباتی را با وزارت حج و عمره عربستان انجام دادیم اما هنوز جوابی در رابطه با راه‌اندازی مجدد عمره دریافت نکردیم. قطعا در سفر آتی به عربستان پیگیر موضوع عمره نیز خواهیم بود.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6572
نظرات شما