به زودی با کاشت تراشه‌ای در مغزمان به انسان‌هایی ابرهوشمند تبدیل می‌شویم/ به جامعه جرج اورولی خوش آمدید

تکنوکرات‌ها در سیلیکون ولی علاقه‌مند به ایجاد جامعه‌ای از هوش مصنوعی فراانسان گرایانه هستند. الون ماسک از شرکت تسلا و مری لو جپسن مدیراجرایی پیشین گوگل در حال برنامه‌ریزی برای خلق فناوری‌هایی هستند که انسان‌ها بیشتر به ماشین شباهت پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،
 

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: فناوری انقلابی بزرگ و جرج اورولی بعدی در راه است. به گزارش سی بی اس شیکاگو به زودی شما قادر خواهید شد با کاشت تراشه ای در مغزتان به انسان هایی ابرهوشمند تبدیل شوید.
چندی پیش الون ماسک در کنفرانسی در دوبی از انسان ها انتقاد کرده بود. او گفته بود که هوش مصنوعی  از انسان ها پیشی خواهد گرفت و اگر ما با ماشین ها ادغام نشویم، موجودیتمان موضوعیتی نخواهد داشت. ماسک در نظر دارد این کار را با  محصول « نورالینک» خود انجام دهد که می تواند با مرتبط کردن مغز هر کسی به یک تراشه رایانه ای، از او یک ابرانسان بسازد.
 نورالینک در حال طراحی یک واسطه رایانه ای جمجمه ای یا «تور عصبی» است، هر چند روشن نیست که این شرکت چه نوع محصولاتی را تولید خواهد کرد.
به نوشته وال استریت جورنال اولین محصولات این شرکت می توانند ایمپلنت های پیشرفته ای  برای درمان اختلالات مغزی مثل صرع یا افسردگی های شدید باشد.
پیش از این ردیف هایی از الکترودها و دیگر ایمپلنت ها برای کمک به کنترل عوارض پارکینسون، صرع و دیگر بیماری های  اعصاب مورد استفاده قرار گرفته اند، اما این کار به ندرت انجام شده که یکی از دلایل آن می تواند ماهیت خطرناک جراحی های مغزی باشد.
ماسک گفته است: «به نظرم در طول زمان ما احتمالا شاهد ادغام بیشتر هوش بیولوژیک و هوش دیجیتال خواهیم بود.»
او افزوده است: «سطح خروجی شما به خصوص پشت تلفن بسیار پایین است.  وضعیت ورودی ما بسیار بهتر است، به این دلیل که ما دارای یک واسطه بصری بسیار کارآمد با مغز خود هستیم. منظور چشم های ماست که اطلاعات خیلی زیادی را دریافت می کنند.»

این نخستین باری است که ماسک نسبت به خطرات هوش مصنوعی هشدار می داد، او پیشتر  آن را به طور بالقوه بزرگ ترین خطری که متوجه موجودیت انسانی است توصیف و آن را با ماشین های هوشمندی برای احضار یک دیو مقایسه کرده بود.
ماسک در اکتبر سال 2014 در یک سمپوزیوم گفت: «شما هم این داستان ها را شنیده اید که در آن فردی با ستاره پنج پر، آب مقدس و از این قبیل چیزها به مقابله با شرارت می رود، ولی آیا او یقینا می تواند دیو را کنترل کند؟ معلوم نیست.»
به گزارش آرس تکنیکا شاید علم کمی شبیه داستان ها و فیلم های علمی- تخیلی به نظر برسد، ولی دانشگاه استفنورد پیش از این توانسته است یک واسطه بین مغز و رایانه به نام «برین گیت» را بسازد و نمونه اولیه این فناوری  به افراد مبتلا به فلج اجازه می دهد پیام هایی را با انتخاب حروف از روی یک نمایشگر در یک رایانه تایپ کنند.
فیس بوک نیز روی ساخت یک واسط بین مغز و  رایانه کار کرده که به شما این امکان را می دهد که با مغزتان تایپ کنید. نکته شایان ذکر در این مورد این است که رجینا دوگان که سرپرستی این پروژه را دردست دارد، قبلا در پروژه دارپا فعال بوده است.
ارتش آمریکا حتی از در دست داشتن یک پروژه ابرسرباز پرده برداشته و فاش کرده که بودجه ای 65 میلیون دلاری را به برنامه ای تخصیص داده که هدف آن ساخت یک «واسطه بین مغز و  رایانه است که به کاربرانش اجازه می دهد مثل فیلم ماتریکس به یک رایانه متصل شوند.»
ارتش در نظر دارد از این برنامه ها برای «دادن حس های برتر و تقویت قدرت مغزی سربازان» استفاده کند.» چهار تیم مسئول افزایش دادن قوه بینایی و دو تیم مسئول تقویت شنوایی و ناطقه هستند. ارتش می افزاید که این فناوری به ابداع درمان های جدید برای بیماران مبتلا به اختلالات حسی کمک خواهد کرد.

همچنین باید اشاره  کرد که دیگر تکنوکرات ها در سیلیکون ولی علاقه مند به  ایجاد جامعه ای از هوش مصنوعی فراانسان گرایانه هستند. الون ماسک از شرکت تسلا و مری لو جپسن مدیراجرایی پیشین گوگل در حال برنامه ریزی فناوری ذهن خوان هستند و به فناوری هایی نیز علاقه مند هستند که هم بخش خصوصی و هم مجموعه نظامی صنعتی پنهانی مالکیت آنها را در اختیار دارند؛ فناوری هایی که مسیر نژاد انسان را تغییر می دهند و کاری می کنند که انسان ها بیشتر به ماشین شباهت پیدا کنند. با این حال در ایده جپسن جراحی جایی ندارد و به جای آن از یک کلاه اسکی مخصوص استفاده می شود.
فناوری فعلی ام آر آی همین حالا نیز می تواند افکار شما را ببیند: جپسن می گوید: «اگر من همین حالا شما را داخل یک دستگاه ام آر آی قرار دهم، می توانم به شما بگویم که  چه کلماتی را می خواهید بر زبان بیاورید یا چه تصاویری در سر شماست. می توانم بگویم که به چه موزیکی فکر می کنید. این برای امروز است و حالا فقط کافی است به فردا بیندیشید که چه خواهد شد.»
سال هاست که این نوع فناوری با موفقیت آزمایش شده اند و این روند با الکترودهای آزمایشی سیا برای خواندن افکار در قالب برنامه  ام کی الوترا، «آزمایشگاه تحقیقات مهندسی ناهنجاری های پرینستون» یا «پیر» و ام آی تی آغاز شده است.
از سال 1953 تا 1973 سیا در انواع پروژه ها دست داشته، از جمله کنترل ذهن، خواندن ذهن، دوربینی و دیگر آزمایش هایی که گفته می شد روس ها و سیاستمداران را هدف خود قرار داده بودند. اما این آزمایش ها روی سوژه های آزمایشی و بدون رضایت آنها انجام می شدند. تعداد رسمی این آزمایش ها نیز نامعلوم است، چرا که ریچارد هلمز رئیس سیا تمام سوابق مربوط به این پروژه را نابود کرده بود.
حدود 50 سال بعد بودجه سیاه فناوری برای مصرف عمومی و در جهان واقعی، در حال بیرون آمدن است. تاکنون ظهور پهبادهای کنترل از راه دور و روبات هایی که دست هایشان را با افکار ذهن شما حرکت می دهند شاهد بوده ایم. چینی ها  استفاده از این فناوری را برای کنترل روبات ها برای سربازانشان آزمایش کرده اند و این فهرست حالا حالاها ادامه دارد و این ها چیز جدیدی نیست.
موضوع ترسناک این است که اثبات شده می توان یک تصویر از درون ذهن یک نفر به ذهن یک نفر دیگر ارسال کرد، کاری که یک دانشمند دانشگاه هاروارد در سال 2014 با فرستادن پیامی از هند به فرانسه انجام داد.

اما موضوع حتی ترسناک تر این است که مقامات دولت از این فناوری برای ایجاد جامعه ای اورولی استفاده کنند که از کتاب 1984 جرج اورول بیرون آمده و در آن ما مرتکب جرایم فکری می شویم.
همانطور که سال گذشته ملیسا دایکز از رسانه تروث استریم در کنفرانس داووس گفت، نخبگان در حال صحبت کردن از  کاشت فناوری رمزگشا در ذهن شما بدون دریافت رضایت شما در قالب یک سیستم قانونی هستند: «فناوری علنا در حال بردن ما به عصری است که در آن مقامات دولتی می توانند ذهن مردم را بدون اجازه آنها بخوانند و از آن علیه خود آنها استفاده کنند، از جمله در دادگاه، پیش از ارتکاب جرم، از طریق پلیس، از طریق جرم و برچسب زدن به مردم از جمله کودکان به عنوان مجرمانی بالقوه که تمام این کارها بر اساس امواج مغزی آنها انجام می شود.»
گوگل این غول فناوری در شرکت فرعی پوششی اش دیپ مایند هلس در این زمینه مشارکت دارد که روی هوش مصنوعی ای کار می کند که خودش به آن آموزش می دهد. نیکولاس کارینوس پژوهشگر با بیش از 20 سال تجربه کار در حوزه هوش مصنوعی اخیرا به دیلی استار آنلاین گفته است که گوگل تا 20 سال دیگر درون ذهن ما خواهد بود. به گفته او :«گوگل  داخل سر شما خواهد بود و این چیز چندان دوردستی نخواهد بود. این اتفاق می تواند شبیه داشتن یک دستیار واقعا هوشمند باشد که تقریبا شبیه شما فکر می کند.»
ماسک تنها کسی نیست که روی علوم عصب شناختی سرمایه گذاری کرده است، آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی (دارپا) در طول 4 سال 60 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری انجام داده است.
به نوشته وب سایت دارپا: «برنامه «طراحی سیستم مهندسی عصبی» ما در صدد است توانایی های تحقیقاتی در زمینه فناوری های عصب شناختی را به شدت تقویت کند و شالوده ای را برای درمان های جدید فراهم آورد.»
فیلیپ آلودا مدیر این برنامه گفته است: «بهترین سیستم واسطه بین مغز و  رایانه که امروز در اختیار داریم، مثل دو ابررایانه هستند که تلاش دارند با استفاده از یک مودم قدیمی 300 بیت بر ثانیه ای با یکدیگر صحبت کنند. تصور کنید وقتی که ما ابزارهایمان را به روز کنیم تا واقعا کانالی ارتباطی بین مغز انسان و تجهیزات الکترونیکی مدرن گشوده شود چه اتفاقی خواهد افتاد.»
علاوه بر این وزارت دفاع از طریق «ابتکار مغز» دارپا در حال کار روی چیزی بوده که رئیس جمهور وقت باراک اوباما آن را تلاشی مشترک برای پیشبرد علوم عصب شناختی نامیده است.

دارپا در آزمایش های خود حتی درمورد رویکردی کمتر مستقیم نیز  تحقیقاتی انجام داده است: ارسال پالس های الکتریکی به داخل بدن. به گفته دارپا تحقیقات نشان می دهند که برانگیختن عصب های مشخصی  که مغز و نخاع را به بدن مرتبط می کنند می تواند به افراد کمک کند تا سریع تر مهارت ها را بیاموزند.
آنچنان که نیو ساینتیست گزارش داده، در فاصله ای نه چندان دور یعنی در سال 2017 دانشمندان الکترودهایی را در مغز کاشته اند که برای تقلید نحوه پردازش طبیعی خاطرات توسط انسان طراحی شده اند، بعد معلوم شد که این روند می تواند عملکرد آزمون های حافظه را تا 30 درصد افزایش دهد.
به گزارش دیلی میل یک موسسه دیگر نظیر نورولینک الون ماسک، یک استارت آپ 100 میلیون دلاری به نام کرنل است که در حال کار روی یک تراشه واسطه برای مرتبط کردن مغزی با رایانه است که این شرکت اظهار می کند امکان برقراری ارتباط از طریق تله پاتی را به انسان ها خواهد داد.
با این حال این اتفاق می تواند به معنای عبور بیش از حد از خط باشد، چرا که ممکن است جامعه خود را در چنبره دستور کاری فراانسان گرایانه ببیند. زیرا متقاعد کردن مردم به کاشت یک تراشه در مغزشان کار به غایت دشواری است.
در سال 2014 طی مطالعه ای که توسط مرکز اینترنت و پروژه حیات آمریکایی موسسه تحقیقاتی پیو انجام گردید، معلوم شد که اکثریت غالب آمریکاییان از کاشت ایمپلنت های مغزی استقبال نخواهند کرد. بر اساس این مطالعه که از هزار نفر به عمل آمده، حدود یک چهارم آمریکاییان  برای بهبود حافظه یا ظرفیت مغزی خود از کاشت یک ایمپلنت مغزی استقبال خواهند کرد و سه چهارم  خیر. چنانچه جراحان بتوانند یک ایمپلنت مغزی را برای بهبود حافظه و ظرفیت مغزی در مغز کار بگذارند، 72 درصد شرکت کنندگان در این مطالعه در آن مشارکت نخواهند کرد و 26 درصد آنها مشارکت خواهند کرد.
این کار چه در بخش دولتی انجام پذیرد چه بخش خصوصی، این فناوری دارد از راه می رسد و به کار گرفته می شود. من قویا به همه توصیه می کنم که از تبدیل شدن به یک ابزار نظارتی متحرک دولت امتناع کنند، اما این تنها دیدگاه صاحب این قلم است که بر اساس آنچه که از درزهای سازمان امنیت ملی و برنامه «والت 7» سیا دانسته ایم این توصیه را می کند.
 مسئله این نیست که این فناروی سوء استفاده خواهد شد، مسئله این است که چه وقت مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت. هر کسی لایق فضای امنی برای خود در درون سرش هست که از انتقادات بیرون در امان باشد. لازم به گفتن نیست که کاشت فناوری هایی این چنینی که هکرها به دنبال بهره برداری از آن خواهند بود، موقعیت خطرناکی را برای کاربرانی به وجود می آورد که  می دانند چه کارهایی امکان پذیر شده است. همانطور که ماینوریتی ریپورت می نویسد، ما به معنای واقعی کلمه درحال حرکت به درون «ماتریکس» هستیم.
نویسنده: آرون کسل (Aaron Kesel)  روزنامه نگار
منبع: yon.ir/bCmjf


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1424
نظرات شما