آشنایی با دانه‌ای معجزه‌گر به نام «هل»

مصرف دمنوش هل سبب خروج سموم از بدن می‌شود، دمنوش هل عملکرد دستگاه گردش خون و گوارش را تنظیم می‌کند و برای سلامت کلیه‌ها و کبد مفید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،هل درختی است از خانواده زنجبیل به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و در سایه درختان می‌روید. ارتفاع درخت ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و دارای برگ‌های متناوب نوک تیز با گل‌های ریز سفید مانند گل باقلا و میوه آن کوچک ناشکوفا به قدر بند انگشت با پوست تیره رنگ و دانه‌های متعدد است. هل انواع مختلفی دارد: هل سفید، هل سیاه و هل سبز و هل رسمی، که طبیعت همه آن‌ها گرم و خشک و نوع سبز آن تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب‌تر است.

دمنوش هل دارای طعم و مزه قوی و منحصر به فرد، همراه با مواد آروماتیک شدید، عطر صمغی است، هل سیاه دارای یک بوی مشخصا دودی است هر چند تلخ نیست، معطر و خنک و شبیه به نعناع است.

ویژگی‌های ضد سرطان هل

سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. مطالعات انجام شده توسط موسسه ملی سرطان در کلکته نشان می‌دهد، رژیم غذایی حاوی هل نتیجه مثبتی در مقابله با سرطان روده بزرگ دارد.

سلامت قلب و عروق

مطالعات انجام شده در زمینه تأثیر مصرف هل بر سلامت قلب و عروق نشان می‌دهد این ماده به پایین آوردن ضربان قلب یا کنترل ریتم ضربان کمک می‌کند و فشار خون بالا را کنترل می کند.

لاغری و کاهش وزن

طبق تحقیقات انجام شده هل به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه یکی از ادویه‌های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. هل حاوی ماده‌ای به نام ملاتونین است که فرایند چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد.

می‌توانید مقداری پودر هل را در چایی یا قهوه روزانه‌تان بریزید. این یکی از بهترین راه‌های استفاده از هل برای لاغری و چربی‌سوزی است.

دمنوش لاغری هل

برای تهیه دمنوش هل چند عدد هل را آسیاب کنید و همراه یک لیوان آب جوش مانند چای دم کنید. پس از ده دقیقه دمنوش شما آماده شده است. یک قاشق آبلیمو و شکر به آن اضافه و میل کنید.

دمنوش چربی‌سوز هل و زنجبیل

هر روز صبح یک دانه کامل هل یا نصف قاشق چای‌خوری پودر هل و نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل و نصف قاشق چای‌خوری رازیانه را به یک قوری آب داغ در دمای ۸۰ درجه اضافه کرده و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید. این دمنوش مفید نه تنها به چربی‌سوزی شما کمک می‌کند، بلکه سبب سم‌زدایی بدن نیز می‌شود.

خواص دمنوش هل و دارچین

این دمنوش ترکیبی برای درمان روماتیسم، تسکین دردهای استخوانی، درمان آرتروز، از بین بردن پف چشم و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب دارچین خرد شده، یک قاشق غذاخوری، هل سبز خرد شده، ۷ تا ۱۰ عدد، زعفران: یک گرم،عسل، ۲ قاشق مرباخوری به ازای هر لیوان، آبجوش، ۴ لیوان.

هل، دارچین و زعفران را به همراه آب‌جوش در قوری چینی بریزید و روی حرارت ملایم، به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه دم کنید، سپس دم کرده را در یک لیوان یا فنجان بزرگ بریزید و عسل را به آن اضافه کنید و دمنوش را میل کنید.

مصرف هل به ویژه در فصل‌های سرد برای افرادی که دچار دردهایی در ناحیه زیر دنده چپ می‌شوند، بسیار خوب است. هل انرژی‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و نشاط و شادمانی افراد را زیاد می‌کند، مصرف هِل در این دنیای پُر سر و صدا و اضطراب امروزی، توان مقابله با مشکلات را افزایش می‌دهد.

هل؛ ضدافسردگی و نشاط آور

هل خواب‌آور و شادی‌آور است، بنابراین برای افرادی که دچار افسردگی، خمودگی و غمگین هستند، مفید است. مزاج هل، همان طور که گفته شد، گرم و خشک است و درجه گرمی خیلی قوی ندارد؛ اما مصرف افراطی آن برای گرم ‌مزاجان ضرر دارد و می‌تواند در گرم‌ مزاجان سبب سر درد شود، در حالی که روغن آن برای رفع برخی از سردردها مخصوصاً سردردهای ناشی از باد، سرما و سینوزیت مفید است.

هل مفید برای دیابت

هل سرشار از منگنز است و همین امر سبب می‌شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی و افرادی که با مشکلات مرتبط با قند خون دست و پنجه نرم می‌کنند، باشد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که با دیابت شناسایی می‌شوند، معمولاً سطح منگنز اندکی دارند. هنوز معلوم نیست وجود دیابت سبب کاهش سطح منگنز می‌شود یا این‌که سطح پایین منگنز در چنین شرایطی دخیل است یا خیر. به هر حال، اضافه کرد منگنز به رژیم غذایی ایده هوشمندانه‌ای برای دیابتی‌هاست به همین خاطر است که شما باید از این ادویه به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی خود استفاده کنید.

هل ضد درد ورم مفاصل

در طب سنتی هند هل را برای تقویت ماهیچه‌ها و رفع درد مفاصل استفاده می‌کنند، گرفتگی عضله در افراد کهنسال بیشتر رایج است، یک کشیدگی کوچک منجر به گرفتگی عضله در آن‌ها شده و درد شدیدی ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از هل گرفتگی عضلات را برطرف می‌کند.

هل و گلو درد

هل و دارچین اگر با هم جوشانده شوند به عنوان غرغره در هنگام گلو درد بسیار مفید و مؤثر است.

سایر خواص دمنوش هل

از دیگر فواید این دمنوش می‌توان به تسکین سوءهاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و مانع ترشح بیش از حد اسید معده اشاره کرد. بسیاری از طبیبان استفاده از این دمنوش را برای درمان این مشکلات پیشنهاد کرده‌اند. هل تقویت قلب و سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت می‌کند و بسیار ادرارآور است و برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند، توصیه می‌شود تا از این دمنوش استفاده کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/4597
نظرات شما